Celoroční program na školní rok 2023/2024
O cestě vodní kapičky Karličky
„Kdyby vody nebylo, nic by tady nežilo,
Bez vody se nedá žít, čistá voda musí být.
Proto vodu v úctě máme, my se o ni postaráme.“
V letošním celoročním programovém projektu bychom chtěli dětem přiblížit zamyšlení o vodě, která je důležitá pro život. Představte si jeden den, který byste měli strávit úplně bez vody. To si hned člověk uvědomí, jak moc je voda vzácná a důležitá, viďte? Lidé si dlouho mysleli, že je na světě tolik vody, že nezáleží na tom, jak s ní zacházejí. Proto se budeme dětem snažit vysvětlit pomocí jednoduchých tipů, triků, jak šetřit vodou, jak chránit potoky, řeky a jezera. Země, slunce, voda, vzduch- čtyři základní pojmy života, které často ani nevnímáme, ale bez nich bychom nemohli existovat. Formou hry se děti stanou vodními detektivy, když budou čistit okolí našeho Mratínského potoka a rybníka na návsi v Třeboradicích. Pokusíme se dětem přiblížit vztahy v přírodě, mezi přírodou a člověkem a také mezi lidmi navzájem. Možná se zlepší i naše hospodaření s vodou, a ještě si u toho užijeme spoustu legrace. K tomu nám budou pomáhat různá říkadla, popěvky, rituály s důležitým sdělením. Naší snahou bude zachovat všestrannost ve všech činnostech dětí, a to převážně v estetických, polytechnických a pohybových činnostech. V průběhu celého školního roku budou probíhat tradiční školkové aktivity. Svůj čas bude mít prostor pro vzdělávání předškolních dětí, které začnou pravidelně pracovat s pracovním sešity.
Po celý školní rok úzce spolupracujeme občanským sdružením Lípa, účastníme se s dětmi a rodiči akcí podporující naše české zvyky a tradice, např. posvícení, masopust stavba máje a další. S dětmi se též účastníme akci pořádaných Sousedským třeboradickým Sousedský advent či Velikonoce- kdy společně vynášíme Mořenu.
V průběhu roku též pořádáme akce pro děti a rodiče na naší školní zahrádce, abychom podpořili rodinnou atmosféru a komunitní duch naší malé školky. Jsou to například- Zahradní slavnosti, tvoření pro maminky, Zamykání zahrádky, Čertění, Vánoční setkání, besídka u příležitosti Dne maminek, Slet čarodějnic, oslavy Dne otců, slavnostní loučení s předškolními dětmi atd.
Září: Kapička se narodila
V měsíci září nás přivítá vodní kapička jménem Karlička, která postupně celý rok bude dětem vyprávět o koloběhu vody na naší planetě. Nejdůležitější ovšem bude, že novým dětem pomůžeme s prvním odloučením od svých blízkých. Seznámíme děti s prostředím školky, s kamarády ve třídě i s dospělými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplní. Využijeme každou pěknou chvilku k pobyt venku. Společně s dětmi a rodiči se zúčastníme již tradičního třeboradického posvícení.
Vzdělávací cíle:
- Seznámení se se školními zahradami a jejich bezprostředního okolí
- Získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
- Dodržovat dohodnutá pravidla
- Adaptovat se po prázdninách v prostředí MŠ
- Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve školce, v práci)
- Vnímat změny v přírodě
- Zvykat si na pravidelné ranní cvičení
- Zapamatovat si svou značku
- Užít si ranní komunitní kruh s ostatními dětmi a s paní učitelkou
- Seznámit se s celoročním programem
- Zaměříme se na hrubou i jemnou motoriku a grafomotoriku
- Pravidelně zařazovat pohybové aktivity ve třídě nebo venku
- Příjemně prožít spolu s kamarády první společnou akci posvícení v Třeboradicích
Vzdělávací nabídka :
- Rozhovory o prožitcích z letních prázdnin
- Vybarvování omalovánky své značky
- Prakticky se seznámit s prostory školky
- Výtvarné zpracování letních prožitků dětí
- Naučíme se nové básně a písně na téma vody
- Postupně se budeme učit sebeobsluhy v jídelně
- Budeme rozvíjet jemnou motoriku při manipulaci s konstruktivními stavebnicemi i přírodními materiály
- Pravidelné ranní protahování celého těla
- Předškoláci budou pracovat s pracovními listy a s časopisem Zápis je tu
- Grafomotorika – vlnky, kruhy, jak to můžeme pozorovat na vodě
- Akce :
19.9. Schůzka rodičů – 17.00 hod.
23.9. Posvícení v Třeboradicích
27.9. Envirnonmentální program Voda nad zlato
29.9. MŠ uzavřena z provozních důvodů
Říjen: Kolébka už je kapičce malá
S kapičkou Karličkou budeme poznávat krásy podzimní přírody a rozvíjet estetické vnímání přírody. Vnímat změny probíhající v přírodě a aktivně o těchto změnách komunikovat. Záměrem kapičky bude vytvářet podvědomí o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou, pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou životní prostředí chránit a zlepšovat, ale i ničit. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, ale také se vydáme hledat plody podzimu jako například oříšky, kaštany, žaludy apod. Společně s dětmi a rodiči si užijeme první zahradní slavnost, tentokrát se ponese v duch našeho tématu- voda, vodička.
Vzdělávací cíle:
- všímat si změn v přírodě, střídání ročních období, nástup měsíce října
- prakticky se seznámit s různými druhy podzimních plodin
- posilovat radost z tvořivé práce i formou společného tvoření rodičů s dětmi
- při činnostech používat všechny smysly a rozvíjet je
- využít co nejvíce pěkných podzimních dnů k pobytu a pohybu venku na čerstvém vzduchu
- naučit se zpaměti krátké texty básní
- neustále opakovat zásady bezpečného chování v budově školky i mimo školku
- učit se sladit pohyb s hudbou a rytmem – snažit se vyjádření hudby pohybem
- průběžná diagnostika dětí pro první pololetí
- učit se připravit si a následně po sobě uklízet pomůcky po tvořivé práci
- lokomoční pohybové činnosti a pohybové hry v MŠ i na školní zahradě
- průběžně zdokonalovat samostatnost a sebeobslužné návyky dětí
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
Vzdělávací nabídka činností :
- vycházky do okolí MŠ, pozorování změn v přírodě – sběr kaštanů, ořechů, žaludů
- hry a manipulace s nimi, třídění, počítání, přiřazování (matematické a hmatové představy)
- pozorování vodních ploch v okolí, návštěva místní studánky a potůčku
- poznávání ovoce a zeleniny formou didaktických obrázků, různých knížek, rozhovorů a hádanek
- muchlání, stříhání, skládání papíru
- výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z přírodnin
- hry pro rozvoj řečové kázně
- podporovat u dětí rozvoj sebedůvěry, ocenit výsledky
- pravidelné zařazování tělovýchovných chvilek, protahování i relaxace
- učit děti přiměřeně reagovat na nové situace, prohlubovat jejich sociální dovednosti apod.
- poslech pohádek obohacující citový život dítěte
- podporovat spontánní hru dětí
- radostně prožít společnou práci, dodržovat bezpečnostní pravidla
- průběžná realizace výstavky společných prací rodičů a dětí v prostorách MŠ, na závěr měsíce společná prohlídka a ohodnocení všech zúčastněných
- práce předškoláků s časopisem Zápis je tu a pracovními listy zaměřenými na grafomotoriku
Akce :
4.10. Zahradní slavnost pro děti a rodiče- Bez vody to nejde
11.10. Potichoučku- hudební program pro děti
18.10. Fotografování dětí v MŠ
25.10. Skřítky krmit povoleno- vzdělávací program pro děti
Listopad: Kapička a potopa nevídaná
Copak asi znamená, že mráček už má plné bříško? Nejen o tom si budeme v listopadu s dětmi povídat. Kapička nám pravděpodobně ukáže další podoby svého skupenství. Budeme si s dětmi o počasí povídat, ale také ho pozorovat při procházkách a pobytu venku. Nezapomeneme se vhodně oblékat a dbát na to co je důležité, abychom se v těchto sychravých dnech udrželi fit.
Společně s dětmi a rodiči uklidíme naši zahrádku a vodní studánky a uložíme je k zimnímu spánku. Začneme si také užívat předvánoční čas, vyzdobíme školku a budeme chystat překvapení pro rodiče na vánoční vystoupení.
Vzdělávací cíle:
- Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
- Procvičovat rovnováhu i zpevnění těla
- Zvládat různé způsoby pohybu v různém prostředí (překonávat překážky, pohybovat se ve dvojicích či ve skupině)
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- Osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody
- Zvládat jemnou motoriku, správně zacházet s výtvarným materiálem a pomůckami
- Seznámení s místem a prostředím ve kterém dítě žije, vytváření pozitivního vztahu k němu
- Seznamování s různým skupenstvím vody, přibližování koloběhu vody
- Umět poznat pojmenovat některá lesní zvířata a ptáky
- Znát základní potřeby zvířat před nadcházející zimou, která zvířata se ukládají ke spánku, proč někteří ptáci odlétají do teplých krajin
- Při společných činnostech budeme prohlubovat kladné vztahy ke kamarádům
- Seznámíme se s novými výtvarnými technikami
- Seznamování se světem kultury, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- Pěstovat poslech s porozuměním vyprávění jednoduchého děje podle obrázků
- Seznámit se s pojmy tradice, zvyky, pranostiky a začít se připravovat na období adventu
- Přiblížit dětem svátek Sv. Martina – vytvoření povědomí o morálních hodnotách
Vzdělávací nabídka:
Práce s literárními texty, s obrazovým materiálem využívání encyklopedií a dalších medií
- CD zvuky zvířat
- Pexesa a pexetria se zvířaty
- Při pobytu na zahradě i vycházkách v okolí školky pozorovat změny v přírodě (skupenství vody – déšť, mlha, sníh)
- Pomocí obrázků a didaktických her se pokusit orientovat v následnosti časových úseků
- Lokomoční pohybové činnosti (chůze), běh, skoky, poskoky, lezení
- Kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
- Zapojování cviků na uvolňování ruky
- Čtení, poslech, vyprávění – postupně prodlužovat dobu soustředění
- Artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry
- Jemnou motoriku budeme rozvíjet například při pečení, mazání podkoviček, modelování zvířátek, trhání, třídění apod.
- Grafomotoriku rozvíjet postupně dle pracovních sešitů a v pracovních listech v propojení s probíraným tématem
- Zařazovat hry na zrakové vnímání a paměť – hledej ztracené zvířátko, zapamatuj si zvířátka, které zmizelo, které přibylo?
- Upevňovat sluchové vnímání první hlásky ve slově- předškolní děti
- Poslech čtených či vyprávěných příběhů – seznámení s legendou o sv. Martinovi
- Příprava a realizace zábav a slavností v rámci zvyků a tradic – příprava na lampiónový průvod, vánoční vystoupení pro rodiče
Akce:
1.11. Zemědělské muzeum- Voda v jednom kole
8.11. Zamykání zahrádky- akce pro děti a rodiče
11.11. Stezka duchů- akce ve spolupráci se sdružením Lípa
29.11. Vánoční tvoření pro maminky
Prosinec: Vánoční sen
Začneme si užívat předvánoční čas, vyzdobíme školku a budeme chystat překvapení pro rodiče na vánoční vystoupení. Pravidelně budeme zapalovat adventní svíčku a vyprávět si o zvycích a tradicích, které adventní čas provázejí. Kapička Karlička se nám převlékne za sněhovou vločku a tak se i letošní téma vystoupení pro rodiče ponese v duchu sněhových vloček.
Vzdělávací cíle:
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky při nácviku pohybové hry či choreografii k písni, koordinace pohybu, dýchání, ovládání pohybového aparátu
- Rozvíjet jemnou motoriku – koordinace ruky a oka
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- I nadále pozorovat přírodu, proč jsou dlouhé noci a krátké dny
- Navození pohodové sváteční atmosféry
- Rozvoj kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání
- Podporovat rozvoj vnímání a reprodukce rytmu
- Vytvoření pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňující tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
- Rozvoj jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
- Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- Vytvářet povědomí o kulturním prostředí, – jak to chodí v rodinách, každý má jiné tradice, jak to bylo kdysi dávno
Vzdělávací nabídka:
- Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, materiálem, činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
- Při procházkách pozorování přírodních, kulturních objektů v okolí školky, rozhovory
- Nácvik nových básní, písní a tanečků na vánoční vystoupení – přednes, recitace, dramatizace, zpěv
- Činnosti relaxační a odpočinkové, zajištující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- Práce s barvami, keramickou hlínou, nůžkami, lepidlem při tvorbě dárečků, přáníček, výzdobě školky
- Využívat rytmické hry „ na tělo“, cinkání, ozvučná dřívka, triangl, rolničky
- Četba, poslech příběhů, pohádek s prosociální tématikou, rozhovor s dětmi o tom co slyšely, umět vyjádřit se vyjádřit (vyjádřit své emoce)
- Prohlížení obrázků, knih – seznámení s tradicemi oslav Vánoc – činnosti zaměřené k vytváření (chápání pojmů) a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, obrázkovým materiálem apod.)
- Využívání přirozených podnětů, situací a praktických ukázek v životě a okolí dítěte
- Receptivní, slovesné, literární, výtvarné či dramatické činnosti
- Rozhovory o zvycích v rodinách
- Tématicky zařazovat uvolňovací cviky na celé paže, zápěstí, prstové cvičení
- Přípravy a realizace slavností v rámci zvyků a tradic
Akce:
5.12. Čertění v MŠ – dopolední akce pro děti v Mš
11.12. Vánoční andělé- dopolední divadelní představení pro děti
13.12. Vánoční besídka pro rodiče
?.12. Sousedský advent- setkání u kostela v Třeboradicích- vystoupení dětí
25.-29.12. Vánoční prázdniny
Leden: Kapička bruslí
S radostí se v novém roce opět sejdeme ve školičce. Sdílením zážitků z vánočních prázdnin prohloubíme prosociální vztahy a chování. S vánočními svátky se rozloučíme již tradiční Tříkrálovou koledou v okolí naší školky. Kapička nám ukáže, jakou další podobu na sebe umí vzít. Pokud počasí dovolí budeme pozorovat led v přírodě nebo si sami pomocí pokusů led vyrobíme přímo ve školce. Budeme pozorovat, kam se voda ztrácí a jak ji dokáže člověk v přírodě zadržet.
K zimnímu sportování a otužování využijeme zahrádku i okolí školky. Připomeneme si zimní sporty a vše co je k nim potřeba. Při sportování se zaměříme na rozvoj hrubé motoriky, která je nezbytná pro zdravý a bezpečný pobyt v přírodě. Připomeneme si ochranu zdraví a zásady zdravého životního stylu. Otužováním posílíme naši imunitu. S předškoláky se zaměříme na školní přípravu prodlužováním času na soustředěnou práci. Správný úchop tužky a nůžek, nezapomeneme ani na uvolňovací cviky horních končetin. Zaměříme se na kultivovaný projev, zásady komunikace a vhodné chování k ostatním. Zdůrazníme kamarádské vztahy a respektování osobnosti druhého.
Vzdělávací cíle:
- Vnímat změny v přírodě
- Navážeme na dosavadní poznatky o ročních období
- Přiblížíme dětem tradici Tří králů
- Rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé motoriky
- Rozvoj jemné motoriky s důrazem na koordinaci ruky a oka
- Budeme trénovat obratnost, pohotovost a překonávání vlastního strachu
- Procvičíme rovnováhu i zpevnění těla
- Rozvineme zrakové vnímání a paměť
- Rozvoj jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnost, mluvního projevu, práce s dechem)
- Posílení souvislého vyjadřování a slovní zásoby, při popisu obrázků, při pojmenovávání předmětů, při slovním fotbalu… Estetické a tvůrčí aktivity (slovesné, výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové a další)
- Hry přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat i respektovat druhého
- Přirozené i zprostředkované pozorování přírodního okolí, sledování rozmanitosti změn v přírodě (příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajiny a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období)
Navrhované činnosti:
- Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinové konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle fantazie, sdělení slyšeného druhým, apod.)
- Činnosti zajišťující spokojenost, radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
- Hry přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat i respektovat druhého
- Hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční a dramatické aktivity)
- Prohlížení encyklopedií, využití didaktického materiálu a obrázků
- Poslech, četba, vyprávění
- Pomocí obrázků – orientace v názvech částí lidského těla
- Hry s peříčky, šátky …
- Zařazení tvoření s netradičními materiály a technikami, rozvíjení zručnosti při lepení, stříhání, manipulací s předměty, přebíráním různých materiálů
- Vycházky do přírody i okolí MŠ
- Trénink poskoků, seskoků, výskoků
- Zařazení her na zrakové vnímaní a paměť
- Procvičení paměti při učení nových písní a básní se zimní tematikou, využití rytmizace, hry na tělo…
Akce:
3.1. Nadílka ve třídách
5.1. Tříkrálová koleda v okolí školy
Schůzka rodičů- 2.pololetí
17.1. Příběh s kapičkou- environmentální program pro děti
Únor: Kapička jede na hory
V měsíci únoru nám kapička Karlička ukáže svou další podobu a to sněhovou. Doufáme, že si ho při pobytu na horách v Krkonoších dosyta užijeme a rozvineme svou hrubou motoriku při zimních radovánkách. Budeme lyžovat, bobovat, stavět sněhuláky, klouzat se i koulovat. Ještě, než se vypravíme do hor, zúčastníme se další tradiční akce v Třeboradicích a to masopustního průvodu, kterého se i letos spolu s dětmi a rodiči zúčastníme a půjdeme za hromadnou masku v duchu našeho celoročního projektu.
S předškoláky budeme dále intenzivně pracovat na zdokonalování vyjadřovacích schopností, rozvíjení slovní zásoby a správným verbálním návykům. Rozvíjíme a prohloubíme pozitivní motivaci k získání nových vědomostí a dovedností.
Vzdělávací cíle:
- Osvojení poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
- Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- Seznamování se se světem lidí, kultury, umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- Procvičíme jemnou motoriku při výtvarných a pracovních činnostech na téma Masopust
- Rozvíjení hrubé motoriky při výtvarných činnostech, stříhání, lepení, trhání
- Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
- Rozvoj společenského a estetického vkusu
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od běžných forem těchto funkcí k úmyslným.
- Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- Rozvoj komunikativních schopností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- Rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Vzdělávací nabídka činností:
- Společní diskuse, rozhovory, individuální a skupinové konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhý, apod.)
- Práce s literárními texty, s obrázkovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
- Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
- Sezónní činnosti, zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
- Hudební, hudebně-pohybové a rytmizační činnosti
- Činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- Hry a činnosti zaměřené k poznání a rozlišování zvuků, užívání gest
- Přednes, recitace, dramatizace a zpěv.
- Prohlížení a čtení knížek
- Řešení myšlenkových a praktických problémů, hledání různých možností a variant
- Hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické, logické, obrazové a pojmové)
- Cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti, apod.)
- Smyslové a psychomotorické hry
- Rozvoj prostorového vnímání při polytechnických činnostech
- Grafické napodobování symbolů, tvarů čísel a písmen.
- Hry a činnosti, které děti vedou k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor, apod.
- Akce:
12.2-18.2. Jarní prázdniny- provoz spojen s MŠ Miškovice
17.2. Masopust v Třeboradicích
26.2.-1.3. Lyžáček v Peci pod Sněžkou
Březen: Kapička a ptačí máma
Začíná nám měsíc březen, ve kterém budeme převážně pozorovat, jak se pomalu probouzí příroda ze zimního spánku a proměny počasí. Kapička Karlička nám vysvětlí, co by se dělo, kdyby kamarádek kapek na světě nebylo. K čemu všemu potřebujeme vodu? Kde všude kolem nás je voda? Budeme si vyprávět o tom, které rostliny nám jako první napoví, že už je jaro opravdu za dveřmi. Budeme pozorovat a poslouchat ptáčky ve volné přírodě. To vše můžeme sledovat při procházkách a na zahrádce. Nezapomeneme také na pohádky, říkadla, písničky a tanečky. Pro rozvoj fantazie použijeme pestré materiály. S předškoláky se zaměříme na procvičování správné výslovnosti, držení tužky a také se začneme připravovat na svátky jaro Velikonoce, zvyky a tradice , které se k tomu váží.
Vzdělávací cíle:
- Rozšíření si povědomí o jarních změnách v přírodě
- Seznámení se s prvními jarními kytičkami
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- Rozvíjení jemné motoriky i grafomotoriky – využívání tematických pracovních listů i pracovního sešitu
- Rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku i MŠ
- Seznamovat se s různými výtvarnými materiály
- Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti
- Prodlužování doby plného soustředění na konkrétní činnost
- Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách)
- Rozvíjení sociálních dovedností
Vzdělávací nabídka činností:
- Vycházka do přírody, pozorování změn v přírodě
- Pozorování a rozhovory o počasí na jaře
- Práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
- Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
- Činnosti relaxační a odpočinkové, zajištující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
- Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinové konverzace, podporování souvislého vyjadřování celou větou (vyprávění příběhů, zážitků, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým, atd.)
- Návštěva základní školy s předškoláky
- Přípravy na karnevalový rej ve školce
- Hudební a hudebně – pohybové činnosti
Akce:
Návštěva knihovny v Čakovicích
14.3. Čtení pro děti ve školce- práce s textem
22.3. Světový den vody- oslavy v MŠ
? Sousedské Velikonoce- Vynášení Mořeny
27.3. Ježibaba Kolobajzna slaví Velikonoce
Sousedské Velikonoce- vynášení Mořeny
Duben: Kapička a duhový zázrak
Hned na začátku měsíce oslavíme společně Velikonoce, na které jsme se již připravovali v březnu. Kapička nám vysvětlí pranostiku „duben ještě tam budem“. Měsíc duben nám také ukáže svou nestálost, ale pokud nám dovolí aprílové počasí, budeme pozorovat moc a sílu přírody při společných procházkách a pobytu na zahrádce čí v okolí školky a možná zahledneme i duhu. Kapička nás také seznámí s rodícím se novým životem – s mláďátky z volné přírody, ale i statku. Koncem měsíce si společně s rodiči užijeme akci nazvanou Slet čarodějnic.
Vzdělávací cíle:
- Prohlubovat dovednosti v hrubé i jemné motorice při práci na zahrádce
- Opakování a prohlubování důležitosti bezpečného chování v dopravním provozu, na chodníku, při přecházení a hrách venku
- Starší děti poznat levou a pravou stranu, mladší děti určovat polohu předmětů – nahoře, dole, před, za, vedle, uprostřed
- Znát názvy lesních zvířat a jejich mláďat, učit se, co potřebují ke spokojenému životu
- Rozšiřování jazykové obratnosti – starší děti vyprávění podle obrázků, mladší děti popis obrázků
- Procvičování fonematického sluchu – opakovat určování hlásek na začátku i na konci slova
- Rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností.
- Seznámení se s novými výtvarnými technikami
- Posilování radosti z objevovaného, probouzení zájmů a zvídavosti dítěte
- Získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- Osvojení si poznatků o těle, o jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
Vzdělávací nabídka činností:
- Opakování určování levé a pravé strany
- Práce na zahradě, pomoc při jarním úklidu
- Hry se slovy – využití obrázků zvířat a jejich mláďat, práce ve skupině i jednotlivě
- Využití pohádek k popisu a vyprávění
- Tvoření jarních obrázků různými technikami
- Vycházky do přírody, pozorování změn na školní zahradě
- Správně vyslovovat, ovládat dech i tempo řeči
- Zdobení vajíček, setí osení, práce s keramickou hlínou a další výtvarné a pracovní techniky v rámci velikonočního tvoření
- Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (hrozících při hrách, dopravních situacích, apod.)
- Hudební a hudebně – pohybové činnosti
- Společné diskuze, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhu, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie apod.)
- Výroba čarodějnice
Akce:
1.4. Velikonoční pondělí
22.4. Žabák Žak a rak Jak- divadlo Krab
24.4. Slet čarodějnic
Fotografování tříd na zahrádce školky
Květen: Kapička a blátivé tajemství
Kapička Karlička bude čarovat v přírodě, kde se nám díky jarním deštíkům krásně zelenají a kvetou stromy a to nás zavede k rozkvetlým ovocným stromům. V tomto měsíci také rozvineme téma rodiny a vzájemných vztahů . Toto téma nás pak bude provázet našimi květnovými aktivitami a samozřejmě také při výrobě dárečků pro maminky ke Dni matek. Pomocí didaktických her se budeme učit různé role v rodině. Díky básním pro maminky si budeme procvičovat výslovnost, paměť a schopnost vyjadřování. Budeme se dále snažit o spolupráci mezi všemi dětmi, podporovat společně hry a rozvoj komunikace a tím předcházet konfliktům. K tomu nám též po celý rok pomáhají Missa masáže.
Vzdělávací cíle:
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině a ostatním lidem
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- Pozorování maminky při práci, umět pojmenovat její činnost
- Všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje, umět nabídnout pomoc, umět si vážit práce druhého
- Osvojování si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- Vyjadřování svých pocitů ve tvůrčích a estetických aktivitách
- Podporování společné hry a vzájemné komunikace mezi dětmi a dospělými
- Rozvíjení grafomotoriky v tematických pracovních listech
- Rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností
- Rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku i MŠ
- Prodlužování doby plného soustředění na konkrétní činnost
- Seznamovat se s různými výtvarnými materiály
- Rozšiřování jazykové obratnosti – starší děti vyprávění podle obrázků, mladší děti popis obrázků
Vzdělávací nabídka činností:
- Námětová hra „na Rodinu“, skupinové prosociální hry
- Výroba dárečků a přáníček pro maminku
- Nácvik básní a písní pro maminku
- Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
- Sociální a interaktivní hry, hraní v roli, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry a etudy
- Podporování samostatné práci dětí v pracovních sešitech
- Procvičování sluchového vnímání, procvičování hlásky ve slově, hra – Zvonečku kde jsi?
- Umět předat vzkaz, umět požádat o pomoc
- Aktivity přibližující dětem pravidla morálních hodnot (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) mravních hodnot (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost) v jednání s lidmi
- Vzájemná pomoc při sebeobsluze, hygieně, pracovních činnostech i hrách
- Vycházka do okolí školky
- Hudební a hudebně – pohybové činnosti
Akce:
Přespávání předškolních dětí v MŠ
15.5. Besídka pro maminky
22.5. O vodníku Řešátkovi- divadlo Harmonika
30.-31. Přespávání předškoláků v MŠ
31.5. Oslava MDD ve školce
Červen: Kapička se loučí
V měsíci červnu nás čeká spousta radosti a zábavy. V tomto teplém období si užijeme sportovní i další pestré aktivity venku. Hned na začátku měsíce oslavíme společně Den dětí. S předškoláky vyjedeme na školku v přírodě, kde si v tomto teplém období budeme užívat pestré aktivity venku, posilovat sounáležitost s přírodou a hlavně s vodou. Přeneseme většinu činností do přírody, a tak budeme mít možnost rozvíjet fyzickou zdatnost, vytrvalost a sebeovládání. Další dny se budeme těšit a připravovat na slavnost „loučení s předškoláky“.
Vzdělávací cíle:
-
- Rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- Rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her
- Rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, ochranou přírody, naší planety
- Význam a využití recyklace při hře
- Při společné oslavě dětí si uvědomit rovnost dětí a lidí bez rozdílu barvy pleti
- Procvičování fonematického sluchu – opakovat určování hlásek na začátku a na konci slova
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, kamarádům a ostatním lidem
- Podporování společné hry a vzájemné komunikace mezi dětmi a dospělými
- Uvědomovat si důležité dodržování základních bezpečnostních pravidel při pobytu v přírodě
- Osvojení si citové samostatnosti při pobytu na škole v přírodě i mimo ní
- Průběžně se připravovat na slavnost „loučení s předškoláky“
Vzdělávací nabídka činností:
- Sportovní dopoledne v ZŠ – oslava svátku dět
- Výjezd na školu v přírodě
- Vycházky a výlety do okolí
- Přímé pozorování přírody
- Hry s pískem, vodou a využití přírodnin při hře i tvorbě
- Využití zahrádky k posilování fyzické zdatnosti (běh, překážky, míče, koloběžky….)
- Vyjádřit pohybem rytmus říkadel
- Podporování samostatné práci dětí v pracovních sešitech
- Práce s liberálními texty, s obrázkovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
- Artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, slovní hádanky, vokální činnosti
- Sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry a etudy
- Nácvik básní a písní na „loučení s předškoláky“
Akce:
12.6. Slavnostní loučení s přeškolími dětmi a oslavy Dne otců
17.-21.6. Škola v přírodě- Šumavous u Vimperka
26.6. Sférické kino- Začarovaný korálový útes