Celoroční projekt – školní rok 2022/2023
Se zvířátky projdem vrátky
“Náš svět je plný zvířátek roztodivných druhů,
posečkej chvíli u vrátek a najdem spolu duhu.”
Hlavní cíle a záměry projektu“
Smyslem a cílem tohoto projektu je prostřednictvím různých činností motivovaných příběhy o zvířátkách vytvořit prostředí tvořivé pohody a aktivního přátelství v naší mateřské škole. Uvědomit si, že každý z nás je součástí přírody a okolního světa s vědomím, že může být jiný a přesto patříme k sobě. Pěstovat kladný vztah k sobě navzájem, přírodě, k místu kde žijeme a k jeho tradicím. Rozvíjet schopnost spolupracovat, vnímat, naslouchat a porozumět. Mít radost z objevovaní a tvořivého vyjadřování.
“Vše v přírodě – každá květina, každý strom a každé zvíře nás může mnohému naučit.” Eckhart Tolle
Téma na září: Mravenčí školka
Charakteristika a záměry bloku:
Ferda je kamarád jak se patří, je chytrý a šikovný, se vším si ví rady a vždycky je ochoten pomoci přátelům i těm, s nimiž se setká poprvé. Ferda naučí děti pravidla mraveniště, spolupracovat, pomáhat si, přijímat pomoc, komunikovat spolu, táhnout za jeden provaz a utvářet přátelství.
Jako správní mravenci v mraveništi:
- seznámíme se s novými kamarády
- budeme se učit ukládat své hračky na místo k tomu určené
- seznámíme se se všemi zákoutími našeho školkového mraveniště
- navzájem si pomůžeme s adaptací v novém prostředí
- využijeme každou pěknou chvilku ke sportování a posilování svalů na zahradě
- začneme objevovat přírodní zákony a především hmyzí říši
Výstupy:
- zvládnout odloučení od rodičů, být aktivní i bez jejich opory
- získat jistotu v kolektivu třídy, naučit se důvěřovat učitelkám a kamarádům
- adaptovat se po prázdninách v prostředí školky
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí
- seznámit se s našimi pravidly a řídit se jimi
- uvědomovat si, že každý má v životě své místo ( v rodině, ve školce, v práci…)
- zvládnout jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- zvykat si na pravidelné ranní cvičení
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
- vědomě napodobovat jednoduchý pohyb podle vzoru
- vnímat změny v přírodě
- zapamatovat si svou značku
- učit se nazpaměť krátké texty, vědomě si je zapamatovat
- seznámit se s celoročním projektem
Navrhované činnosti:
- seznamovací hry- rytmizace, hry s míčky
- praktická prohlídka školky a zahrádky- seznámení se všemi prostory
- rozhovory o letních zážitcích
- trénujeme samostatné oblékání, svlékání a ukládání věcí na místo k tomu určené
- učíme si samostatně brát i odnášet nádobí u svačinky i oběda
- hry na zahradě, sportovní dovednosti s míčem, tvořivá hra v pískovišti
- společné vytváření třídních pravidel
- motivovaná mravenčí rozcvička, básničky s pohybem
- pohybové aktivity na písničky o mravencích
- využití pracovních sešitů a pracovních listů na zjištění úrovně grafomotoriky, kontrola správného úchopu tužky
- představení celoročního projektu- obrázky, encyklopedie, omalovánky
- seznámení s životem mravenců v mraveništi
- rozvíjení jemné motoriky při manipulaci s konstruktivními stavebnicemi a přírodními materiály
- seznámení s tradicí posvícení u nás v Třeboradicích
- zvládnou krátké vystoupení před diváky
Akce pro děti a rodiče:
13.9. Schůzka pro rodiče
22.9. Hmyzí říše na zahrádce- environmentální program pro děti
24.9. Třeboradické posvícení
Měsíc říjen: Medvědí starosti
Medvědi nám prozradí, které lesní plody mají rády a co nejraději mlsají. Jak a kde se připravují na zimu své pelíšky, kde je jejich domov. Dozvíme se, která další zvířátka se v lese připravují na zimní spánek, jak se chrání proti chladu (jak se chráníme na vycházkách my). Poradíme mlsajícím medvědům, jak se mají starat o své zoubky, aby je nebolely.
Charakteristika a záměry bloku:
- společně s medvědem budeme poznávat přírodu a podzimní plodiny ze zahrádek i z lesa
- pozorovat změny v přírodě a jak se zvířátka připravují na zimu
- zjišťovat co je dobrého pro naše zdraví
Výstupy:
- pokusíme se poznat některé plody lesa i zahrad a záhonků
- seznámit se s druhy volně žijících zvířat i některé druhy ptáků
- základy předmatematických představ dle věku dětí (větší x menší, více x méně, stejně)
- navštívit les i park v našem okolí
- seznámit se s pojmem zdravá strava
- proč je důležité starat se o své zuby
- procvičovat hmatové vnímání, jemnou motoriku
- využít pěkného podzimu k otužování na vzduchu a procvičování hrubé motoriky
- učit se poslechu čtených, vyprávěných textů s porozuměním, využít k dramatickému či pohybovému ztvárnění
- naučit se zpaměti krátkým rýmovaným textům, podporovat samostatné vyprávění dramatických celků, procvičování paměti, rozvoj jazykových dovedností
- učit se sladit pohyb s hudbou
- posilovat radost ze společné práce
- pěstovat řečovou kázeń- respektovat slovo druhého, neskákat do řeči, hlásit se o slovo
- učit se správným technikám při výtvarném tvoření (držení nůžek, štětců, pastelek, využití plochy papíru…)
- vštěpovat si základy bezpečnosti při tvoření a úklidu po něm
- učit se, že sami můžeme přírodě a zvířátkům pomáhat
- zdokonalovat sebeobslužné činnosti a samostatnost
Činnosti:
- dary podzimu- sběr přírodnin, rozhovory o jejich využití, tvoření, manipulace, počítání, přiřazování
- hry s obrázky potravin, třídění, námětové hry- Na kuchaře, Na sadaře, Na obchod
- poznávání ovoce a zeleniny- zapojení všech smyslů- hmat, čich, chuť
- výroba ovocného, zeleninového salátu
- co roste na záhonku a co na stromě?
- barvy ovoce a zeleniny
- více, méně, stejně- využití jablíček, měla babky čtyři jabka
- můžeme i měřit a vážit- menšíx větší, lehčíx těžší
- poznávání zvířátek a ptáků- využití encyklopedie, pexetria, naučná videa, didaktický materiál, pracovní listy
- naučná stezka v Miškovickém lesíku
- pojmenování dějů podzimního počasí, rozhovory nad knihami, obrázky, pozorování počasí při pobytu venku
- pohybem vyjádřit rytmus a náladu, pohybová improvizace na různé zvuky
- sportovní a pohybové hry ve třídě i na zahradě, dechová cvičení, cvičení jógy, uvolňovací cviky ruky, protahování svalstva
- vycházky v okolí MŠ, návštěva parku v Čakovicích
- hry na rozvoj řečové kázně
- výtvarné vyjádření prožitků- malba, kresby, modelování, lepení, tvořrní z přírodnin
- užít si spolu s rodiči a kamarády společnou akci na zahrádce
Akce pro děti a rodiče:
5.10. Zahradní slavnost- sázení stromu a Hmyzáci na zahradě- veselé odpoledne pro rodiče s dětmi
12.10. Lesní naučná stezka v Miškovickém lesíku- spolupráce s nadací “Dřevo je cesta”
18.10. Fotografování dětí ve školce
31.10. Otázky netopýra Ušíka- divadélo v MŠ
Téma na listopad: Netopýří hrátky na všední den i svátky
Charakteristika a záměry bloku:
Listopad přinese našim Ježkům a Veverkám intenzivní přípravu na období zimního klidu. Budeme vnímat barvy podzimu kolem nás, všímat si více podzimního počasí i potřeb zvířátek před nadcházející zimou. Naši zahrádku i stromy nachystáme k zimnímu spánku. Spolu s Netopýrkem si užijeme divadelní představení, seznámíme s se svátkem Všech svatých – Dušičky, ale i s původně keltským svátkem Helloween, přivítáme Martina na bílém koni, který nám přiveze zimní pozdrav a na konci měsíce přivítáme první adventní neděli. .Výstupy:
- znát základní potřeby zvířat před nadcházející zimou
- proč někteří ptáci odlétají do teplých krajin
- umět poznat pojmenovat některá lesní zvířata a ptáky
- budeme sledovat a rozlišovat změny v přírodě ( léto x podzim)
- budeme pozorovat podzimní počasí
- při společných činnostech budeme prohlubovat kladné vztahy ke kamarádům
- procvičíme rovnováhu i zpevnění těla
- zaměříme se na jemnou motoriku a grafomotoriku
- seznámíme s novými výtvarnými technikami
- pokusíme se uvědomit si následnost časových úseků
- rozvíjíme zrakové vnímání a paměť
- seznámíme se s pojmy tradice, zvyky, pranostiky
- budeme si přibližovat nejen naše české tradice a zvyky- Dušičky, Helloween, Sv.Martina, Advent
Navrhované činnosti:
- prohlížení encyklopedií, využití didaktického materiálu
- CD zvuky zvířat
- pexesa a pexetria se zvířaty
- kalendář pro záznam počasí
- výroba větrníku, pouštění draka
- při pobytu na zahradě i vycházkách v okolí školky budeme pozorovat změny v přírodě víme, jak se správně chovat při divadelním představení ve školce
- budeme pracovat na zahrádce- hrabat listí, sbírat ořechy
- společně s rodiči a kamarády si užijeme akci Zamykání zahrádky
- pomocí obrázků se pokusíme orientovat v následnosti časových úseků
- budeme se zdokonalovat ve sportovních dovednostech, využijeme nářadí v tělocvičně- lavičky, trampolínu, kozu, bednu
- jemnou motoriku budeme rozvíjet například při dlabání dýní, moštování jablíček, modelování zvířátek atd.
- grafomotoriku rozvíjíme postupně dle pracovních sešitů a v pracovních listech v propojení s probíraným tématem
- zařazujeme hry na zrakové vnímání a paměť- hledej ztraceného netopýra, zapamatuj si zvířátka, které zmizelo, které přibylo?
- upevňujeme sluchové vnímání první hlásky ve slově- předškolní děti
Akce pro děti a rodiče:
31.10. Divadelní představení “Otázky netopýra Ušíka”
2.11. Tvoření s maminkami- Dušičky stromů
9.11. Zamykání zahrádky- brigáda na zahrádce spojená se slavností Uspávání stromů
12.11. Stezka duchů- pořádá Lípa Třeboradice
27.11. Slavnostní rozsvícení vánočního stromečku u kostela v Třeboradicích
30.11. Hlavně, ať se nezlobí- výchovný program nejen o emocích
Téma na prosinec: Kapr i zlaté prasátko, Vánoce jsou tu zakrátko
Charakteristika a záměry bloku:
Tradice Vánoc jsou protnuty symboly, pověrami a zvyky. Dodržování tradic k Vánocům patří, spolu s nimi získávají svátky své kouzlo. Jedním ze symbolů je ryba a mezi nejstarší patří také Zlaté prasátko. Tematická vánoční zvířátka nás naladí na nastávající vánoční čas, ale prozradí nám i něco o sobě.
Výstupy:
- otužování dětí při pobytu venku, hry se sněhem-dle momentálních podmínek
- procvičování pohybových dovedností při nácviku pohybové hry či choreografii k písni
- rozvoj grafomotoriky a kontrola správného úchopu psacího náčiní
- podpora rozvoje sebeobsluhy u mladších dětí
- rozvíjet u dětí prostorové vnímání
- podněcovat děti k mluvení, rozvíjet slovní zásobu a souvislé vyjadřování celou větou
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovanému projevu
- zvládnout vystoupení na veřejnosti
- společně s kamarády ze školky si užít divadelní představení, mít pojem o tom, jak se správně chovat
- rozvíjet předmatematické dovednosti-představy o tvarech, polohách, počtu
- podporovat vnímání a reprodukci rytmu
- procvičení paměti při nácviku básní a písní na vystoupení
- posilování prosociální dovednosti-
- využít předvánočního příjemného naladění
- procvičovat různé druhy výtvarných technik při výrobě přáníček a dárečků pro rodiče
- rozvoj společenského a estetického vkusu při přípravě výzdoby na Vánoce
- seznamovat děti s českými tradicemi a svátečními dny v adventním období
- osvojit si základní návyky chování v zimním období
Navrhované činnosti:
- hry na zahradě, vycházky za každého počasí
- nácvik nových pohybových her, básní a písní na vánoční vystoupení
- využití pracovních sešitů a tematických pracovních listů na rozvoj grafomotoriky
- prostorové vnímání rozvíjet při hrách, pobytu venku i při úklidu hraček
- využít rytmické hry na tělo, na dupání, na cinkání, využití Orffových nástrojů
- četba a poslech příběhů s prosociální tématikou, rozhovor s dětmi o tom, co slyšely, umět vyjádřit emoce
- práce s barvou, nůžkami, lepidlem, při tvorbě přáníček, dárečků a obrázků se zimní tématikou
- seznamování s českými svátky- Barborka, Mikuláš, Lucie
- společné pečení perníčků
- výroba vánočních dekorací-výzdoba třídy a vánočního stromečku
- vyzkoušení českých tradic-pouštění lodiček, krájení jablíčka,jmelí, šupinka pro štěstí
- rozhovory o zvycích v rodinách dětí
- zaměříme se také na život zvířat v zimě, budeme plnit krmítka
- Vánoční pohádka v mateřské škole
- Vystoupení dětí na Vánoční besídce, Sousedském adventu
Akce pro děti a rodiče:
5.12. Čertění v MŠ
7.12. Vánoční tvoření pro maminky
7.12. Vánoční pohádka-divadelní představení v MŠ
13.12. Vánoční besídka pro rodiče v sálu restaurace Maximum
18.12. Sousedský advent- nedělní akce u kostela v Třeboradicích
20.12. Vánoční nadílka ve třídách
Téma na leden: Huboval vrabčák na zimu
Charakteristika a záměry bloku:
Cílem tématu je seznámit děti s některými volně žijícími ptáky v zimním období, získávat znalosti o některých volně žijících ptácích, jejich způsobu života a obživy v zimě. Dozvíme se, jak jim v zimě pomáhat a uvědomíme si potřebu přikrmování ptáčků v zimním období. Seznámíme se s písničkami, pohádkami a příběhy ze ptačí říše a vyvodíme si z nich ponaučení.
Vzdělávací cíle:
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností, rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání, posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radost z objevování apod.)
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž děti žijí
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
- U dějů vnímat jejich souvislost i následnost, prostor ve kterém se děje odehrávají včetně prostorových vztahů mezi objekty a jejich změnami
- zvládat výchozí metody řešení- přiřazování, porovnávání, třídění, určení počtu,apod.
- seznamování s místem a prostředím, ve kterém žijeme a vytváření pozitivního vztahu k němu, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.
Navrhované činnosti:
- upevňování povědomí o tradicích-Tříkrálová koleda
- podniknout různé pokusy se sněhem a ledem
- naučit se básně a písně se zimní tématikou
- procvičování her s pravidly, prodlužování doby soustředění, rozvoj logického myšlení
- četba a soustředěný poslech pohádek, vyprávění děje s pomocí obrázků
- pozorování zimní přírody při pobytu na zahrádce i při vycházkách v okolí
- pomocí didaktického materiálu upevňovat vědomosti o zimním období, využít kalendáře přírody k záznamu počasí
- dle aktuálního počasí využívat sněhu a ledu k zimním hrátkám
- prohlížení časopisů a knížek se zimní tématikou
- námětové hry se zvířátky
- skládání puzzlí se zvířátky
- modelování ptáčků
- pracovní a motorické činnosti s drobným materiálem
- výroba krmítek, sypání do krmítek a za okno pro ptáčky
- pohybové hry a aktivity motivované hrou na ptáčky- Na havrana, Všechno lítá, co peří má, Ptačí tanec, Na barevné ptáčky…
- upevěnní vědomostí o ptácích, kteří přezimují a kteří odlétají
- jak můžeme ptáčkům v zimě pomáhat?
Akce pro děti a rodiče:
6.1. Tříkrálová koleda
11.1. Tajemné sovy
17.1. Schůzka rodičů
18.1. Karneval- Hrátky se zvířátky- Gábina a Katka
Téma na únor: Veverky a jeleni, ti na sněhu nelení
Charakteristika a záměry bloku:
V zimním období přiblížíme dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, život volně žijících zvířat a jejich obživu během zimního období. Osvojíme si poznatky o skupenství vody. Pokud bude dostatek sněhu budeme si užívat pohybové činnosti v zimním přírodním prostředí. Zároveň děti seznámíme s tradicí pořádání masopustních rejů. I naše veverky a ježci se takového reje zúčastní, dozví se všechny podrobnosti o této slavnosti, naučí se veselé písničky a básničky.
Výstupy:
- Dítě a jeho tělo-osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky-koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka
- ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- Dítě a jeho psychika-posilování přirozených poznávacích citů-zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.
- rozvoj poznatků, schopností a dovednosti umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- dítě a ten druhý-rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- rozvoj kooperativních dovedností
- Dítě a společnost-seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí
- vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění
- rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
- Dítě a svět-vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách, poznání jiných kultur
- Předmatematické dovednosti-vyjadřování své představy pohybem, graficky, slovem, případně smíšenou formou, registrovat závislosti a pravidelnosti u pozorovaného nebo popsaného, hledat společné vlastnosti
- EVVO-vést k poznávání rozmanitosti přírody a životního prostředí
- pozorumění souvislostem a vztahům člověka a prostředí
- uvědomit si podmínky života a možnosti jeho ohrožování
Navrhované činnosti:
- sportovní hry na sněhu a pohybové hry a prostorách třídy
- zopakování pravidel bezpečného pohybu mimo MŠ, při sportu i během her ve třídě a v tělocvičně
- procvičení hudebně pohybových her i tanečků s hudbou, reakce na rytmické zvuky a slovní povely, podpora rytmického cítění
- využití drobných stavebnic k procvičení jemné motoriky, podpora správného držení nůžek, stříhání podle čáry, přesné skládání papíru- vločka…
- dát dětem čas a příležitost k samostatnému převlékání i ve ztížených zimních podmínkách, učit děti, že mokré oblečení patří na sušák
- Seznáme dětí s tradicí oslav masopustu
- rozklad slov na slabiky-rytmizace, určení první a poslední hlásky ve slově- př.děti
- hrajeme si s předměty- ml.dítě-více, méně, stejně, st.děti- alespoň jeden, některé, žádné, nic, jeden, o jeden méně…
- starost o doplňování krmítka na školní zahradě, prohlížení obrázků, didaktický materiál, encyklopedie
- učíme se navzájem pomáhat, podpořit povzbudivým slovem
- umět vyprávět o svých pocitech i negativních) líbilo se mi, že…, nelíbilo se mi, že…)
- Pozorovat počasí v únoru, zjistit, kam se ztrácí sníh, déšť
- pokusy se sněhem
- zvládnout odloučení od rodiny při pobyt na lyžáčku v peci pod Sněžkou
Akce:
6.-10.2. Jarní prázdiny- spojený provoz s Mš Miškovice
16.2. Beseda pro rodiče s pí.učitelkou Lenkou Hladíkovou ze Zš Čakovice
18.2. Masopust v Třeboradicích
22.2. Představení pro děti v MŠ- Myška Eliška- stopy ve sněhu+dílnička
27.2.-3.3. Lyžáček v Peci pod Sněžkou
Téma na březen: Kohoutek a slepička vyhlížejí jaro
Charakteristika a záměry bloku:
Seznámíme se s hlavními znaky přicházejícího jara, prvními jarními květinami, se změnami v přírodě a dozvíme se, že většina zvířat přivádí na svět svá mláďátka. Podvědomě budeme u dětí vytvářet kladný vztah k přírodě a její ochraně. Připomeneme si lidová říkadla a zvyky v souvislosti s příchodem velikonočních svátků. Nabídneme činnosti tematicky propojené s vítáním jara. Seznámíme se novými písničkami, pohádkami a příběhy a vyvodíme si z nich ponaučení.
Výstupy:
- rozvoj pohybových dovedností a schopností, zdokonalování v oblasti hrubé motoriky i jemné motoriky, koordinace a rozsah pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod. ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
- posilování přirozených poznávacích citů- zvídavost, zájem, radost z objevovaného,
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem- v rodině i v mateřské škole
- seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
- rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí, spolupracovat, podílet se, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- rozlišovat mezi důležitým a nepodstatným, vyhodnocovat co je pravda-nepravda
- vyjádřit své představy pohybem, graficky, slovem, případně smíšenou formou
- vytváření povědomí o rozmanitosti přírodního prostředí, o jeho vývoji a neustálých změnách
- osvojení si pravidel chování vůči přírodě
Navrhované činnosti:
- vycházky do přírody- pozorování probouzející se přírody
- výprava do centra ekologické výchovy- Farma Miškovice- seznámení s péčí o zvířátka
- divadelní představení s názvem Byl jednou jeden dvoreček
- interaktivní představení s tvořivou dílnou s názvem O marnivé slepičce
- pozorování a rozhovory o počasí, zaznamenávání na magnetickou tabuli
- hry se zvířátky- hospodářství- poznání a pojmenování zvířat a jejich mláďat
- využití didaktického materiálu, obrázků, encyklopedií, pexes, Pexetria
- nácvik jarních písní a halekaček- příprava na vynášení Mořeny
- seznámení dětí s tradicí vynášení Mořeny
- učit se naslouchat divadelnímu představení, prodlužovat dobu soustředění
- rozhovory s dětmi, podpora vyjadřování se celou větou
- sluchové hry na určování první a poslední hlásky ve slově, předškolní dětí- rozklad slov na hlásky- D-ů-M
- procvičování mluvidel, dechová cvičení- hry s peříčky, bublání do vody…
- tvoření jarních obrázků různými technikami
- rozvoj jemné motoriky ruky- navlékání korálků, drobné mozaiky, vytrhávání z papíru, drobné mozaiky
- rozvoj hrubé motoriky- pobyt na horách- bobování, základy lyžování, stavby ze sněhu atd.
- zvládání opičí dráhy v tělocvičně.- využití laviček, šv. bedny, kozy, trampolíny atd.
- námětové a pohybové hry na téma zvířátek ze dvorečku- Ny zajíčka, Na slepičky, Na kočku a myš, Na kvočnu a kuřátka
- samostatnost dětí při oblékání a svlékání na zimním pobytu v Krkonoších, péče o oblečení, dát usušit mokré věci, hlídat si své oblečení a ostatní osobní předměty
- samostatné uklízení lůžkovin po odpoledním odpočinku
- podat pomocnou ruku kamarádovi, umět se postarat o mladšího kamaráda
- zapojování Missa masáží dětí ve dvojicích, získávání kladného vztahu ke všem kamarádům
Akce pro děti a rodiče:
27.2.-3.3. Lyžáček
8.3. Výprava na farmu Miškovice za zvířátky
14.3. Divadelní představení Byl jednou jeden dvoreček
15.3. Testy školní zralosti s předškolními dětmi provede paní psycholožka z PPP pro Prahu
22.3. O marnivé slepičce- interaktivní představení pro děti s tvůrčí dílničkou
29.3. Velikonoční tvoření pro maminky
Měsíc duben: Zvířátka pro radost
Charakteristika a záměry bloku:
Zjistíme, že většina zvířat na jaře přivádí na svět svá mláďátka a tak nejen s beránkem a zajíčkem oslavíme svátky jara Velikonoce. Vypravíme se na návštěvu na Ekofarmu do Miškovic. Naučíme se hospodářská zvířátka poznávat i pojmenovat. Osvojíme si poznatky o tom, co potřebují a jak se o ně máme správně starat.
- děti si budou společně rozšiřovat povědomí o jarních změnách v přírodě
- vztah k přírodě a ke zvířátkům utuží výletem do Ekocentra farma Miškovice
- podpoříme kamarádské vztahy při zahradní akci Slet čarodějnic
Výstupy:
- poznat život některých živočichů a zvířátek na jaře-zvířátka na statku
- seznámíme se s některými druhy hmyzu a zajímavosti ze života včel, proč jsou pro člověka tolik důležité
- seznámit se se zvyky a tradicemi, které se vážou k Velikonocům
- učit se pojmům větší x menší s využití skutečných modelů
- procvičování fonematického sluchu, určování první a poslední hlásky ve slově
- předškolní děti-určování pravé a levé strany, mladší děti-určování polohy předmětu (nad, pod, za, vedle…)
- rozšiřování slovní zásoby a jazykové kompetence, předškolní děti-vyprávění děje podle obrázku, mladší děti-popis obrázku (co vidím)
- prohlubovat manuální dovednosti při tvoření jarních výrobků
- procvičování paměti i výslovnosti-básně, písně, pohybové kreace na jarní motivy
- rozvoj fantazie a kreativity při přípravě na Slet čarodějnice
- utřídění základních znalostí o třídění odpadu
- prohlubovat dovednosti v hrubé i jemné motorice při práci na zahrádce, cvičení, pohyb v terénu
- podpora kolektivního cítění a prožívání s rodiči i s ostatními dětmi při společné akci
Činnosti:
- vycházky do přírody, prohlížení encyklopedií
- výprava do Ekocentra Miškovice za zvířátky
- poznávání, pojmenování zvířat a jejich mláďat na statku
- cesta mléka z pastviny až na stůl
- porovnávání velikosti předmětů v reálu i na obrázku
- hry se slovy, určování první i poslední hlásky, řeč robotů
- průběžné hry na opakování pravé a levé strany, využití magnetické tabule k určování polohy předmětů, hry Co se změnilo? …
- samostatné vyprávění pohádek, popisování obrázků…
- poslech ptačího zpěvu- na zahradě, na vycházce, z CD
- výroba obrázků s jarní tématikou, tvoření z papíru
- nácvik a procvičování písní, básní a říkadel- využívat dechová, intonační i rytmizační cvičení ke zdokonalování výslovnosti
- procvičování pohybových prvků a tanečních kroků- koordinace pohybu na
hudbu
- zapojit se aktivně do sbírání a třídění odpadu- ve třídě i doma
- beseda s panem včelařem Kodetem, ukázky a zajímavosti ze života včel
- environmentální program na zahradě i u rybníka s panem Zoltánem ze spolku Darwin
- užijeme si divadelní představení s názvem O neposlušných kůzlátkách
Akce pro děti a rodiče:
2.4. Sousedské Velikonoce
13.4. Návštěva pana včelaře v MŠ
17.4. Hmyzáci na zahrádce i u rybníka
19.4. O neposlušných kůzlátkách- divadélko v MŠ
26.4. Slet čarodějnic se slavností bubnů
Výlet na Ekocentrum Farma Miškovice za zvířátky