Celoroční projekt na školní rok 2025/26
„Včelka letí mezi děti“
„Včely jsou zajímavá kniha. Otevři ji a uvidíš, co všechno se ti postupně bude objevovat.“ V.Mrštík
„Z včelařství naučil jsem se přírodu více znáti a víc milovati,než z mnoha knih učených.“ J.A.Komenský
Děti se od raného věku seznamují s okolím světem prostřednictvím her, pozorování, tvořivých činností a prožitků. Náš celoroční projekt vznikl s cílem přiblížit dětem život včel, jejich význam pro přírodu i člověka a podpořit jejich vnímání přírody jako živého, důležitého a fascinujícího světa. Včela je symbolem pracovitosti a užitečnosti-hodnot, které chceme rozvíjet i u dětí v mateřské škole.
Prostřednictvím tematicky zaměřených aktivit budeme děti vést k poznání života včel, k pochopení jejich role v ekosystému a k vytvoření pozitivního vztahu k přírodě. Projekt propojuje různé oblasti předškolního vzdělávání a nabízí dětem smysluplné a radostné učení hrou.
Ten, kdo mám med v almaře, ten neshání lékaře.
Recept je jen jeden, denně chleba s medem.
Kdo čaj s medem pije, nestůně a dlouho žije!
Po celý školní rok úzce spolupracujeme s občanským sdružením Lípa, účastníme se s dětmi a rodiči akcí podporující naše zvyky a tradice např.posvícení, masopust, stavba máje a další. S dětmi se též účastníme akcí pořádaných Sousedským třeboradickým spolkem např. Sousedský advent či Velikonoce, kdy společně vynášíme Mořenu. Také každý rok spolupracujeme a navštěvujeme se navzájem s dětmi místní Základní školy Edwarda Beneše či Základní uměleckou školou v Čakovicích. V průběhu roku pořádáme akce pro děti a rodiče na naší školní zahrádce, abychom podpořili rodinnou atmosféru a komunitní duch naší školky. Jsou to například zahradní slavnosti, tvoření pro maminky, Zamykání zahrádky, Čertění, Slet čarodějnic, oslavy Dne maminek, slavnostní loučení s předškoláky atd.
Měsíc září: Jako včelky v úlu
Hlavní záměry bloku:
- umožnit dětem bezpečně se začlenit do nového kolektivu a navázat první vztahy
- seznámit děti s prostředím mateřské školy-pravidla, režim, prostory, personál
- podporovat adaptaci prostřednictvím her, rituálů a společných činností
- vytvářet pozitivní vztah k mateřské škole a ostatním dětem
- učit děti základům spolupráce a spoluvytváření „společného úlu“- tedy bezpečné a přátelské atmosféry
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvoj pohybových schopností a dovedností, podpora zdraví a sebeobsluhy
- seznamování s pravidly bezpečnosti ve třídě a na zahradě
- osvojování základních hygienických návyků (mytí rukou, používání kapesníku, úklid po sobě)
- nácvik sebeobsluhy při oblékání, stolování, toaletě
- rozvoj hrubé a jemné motoriky pomocí her
- zvládání prostorové orientace ve třídě, v budově školky, na zahradě
Dítě a jeho psychika
- rozvoj poznávacích procesů, paměti, pozornosti a schopnosti soustředění
- orientace v denním režimu MŠ, rozvrh dne, co nás čeká
- rozvoj paměti a pozornosti prostřednictvím říkanek, písniček a jednoduchých pohádek
- rozvoj slovní zásoby na téma včely, úl, příroda, školka, kamarádi
- podpora představivosti a fantazie při tvořivých činnostech
- učení se rozlišování základních emocí (radost, smutek strach) a jejich pojmenování
Dítě, ten druhý a společnost
- vytváření pozitivních vztahů k druhým, rozvoj sociálních dovedností
- posilování pocitu sounáležitosti ke třídě-Jsme jako včelky v jednom úlu
- učení se spolupráce ve skupině (stavění úlu z kostek, kolektivní hry)
- seznamování s pravidly soužití ve třídě (co je v pořádku, co ne, proč se na něčem domlouváme)
- rozvoj empatie a schopnosti pomáhat druhým
- nácvik řešení konfliktů jednoduchou formou (např. pohádkou nebo dramatizací)
- upevňování kulturních a společenských návyků, seznámení se s prostředím MŠ
- osvojení pravidel stolování, zdravení, omluvy, děkování
- seznamování s prostředím školky
- zapojení do komunitních činností (společný úklid, pomoc mladším dětem)
- podpora samostatnosti a odpovědnosti za své věci
- účast na společných rituálech (ranní kruh, rozcvička, zpívání…)
Dítě a svět
- pozorování přírody na podzim, co se mění, jak se zvířátka, a především včely připravují na zimu
- získávání základních informací o životě včel a jejich roli v přírodě
- učení se ohleduplnosti ke zvířatům a rostlinám
- nácvik péče o prostředí třídy a zahrady (úklid, zalévaní květin..)
- podpora zvídavosti a radosti z objevování
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo¨
- pohybové hry-Létáme jako včelky, Včelí tanec
- říkadla na téma včelka spojená s pohybem a hrou na tělo
- nácvik sebeobsluhy-Sám jako včelka, zábavná forma oblékání, mytí rukou, úklidu hraček, děti pomáhají sobě i ostatním, jako včelky úlu
- rozvíjení jemné motoriky-kreslení nebo lepení včelky z různých materiálů, rozvoj fantazie a výtvarného vyjádření
Dítě a jeho psychika
- čtení pohádek o včeličkách, následný rozhovor, porozumění textu a schopnosti sdílení emocí
- písničky na téma včela-zpěv rytmizace, hra s ozvučnými dřívky, rozvoj rytmu a paměti
- zrcadlení emocí-děti napodobují různé výrazy obličeje, smutná včelka, veselá včelka, unavená včelka-práce s emocemi
Dítě, ten druhý a společnost
- hra Kdo kde bydlí? Děti tvoří skupinky a učí se spolupracovat, rozvíjejí smysl pro kolektiv
- tvorba třídních pravidel-Naše pravidla v úlu, včelka jako symbol spolupráce
- hra Najdi si kamaráda, děti si najdou kamaráda, se kterým společně například postaví úl z kostek
- ranní kruh-Naše včelí rodina, společné sdílení, kdo je dnes ve školce, co děláme, jak se cítíme, posilování rituálů a komunitního ducha
- hra Včelí hostina-procvičování pravidel stolování, učíme se prostřít, obsloužit se, poděkovat
- dramatizace včelího dne-co všechno včelky dělají, děti si mohou zvolit roli a dramatizovat příběh
- účast dětí na posvícení v Třeboradicích, společné sdílení zážitků
Dítě a svět
- pozorování změn v přírodě, sledování hmyzu, stromů
- vzdělávací kartičky-Kdo žije v úlu, obrázky, encyklopedie, pohádky
- vytvoření květin z papíru nebo přírodnin, uvědomění si, jak je včelka prospěšná
- výroba úlu z kartonu
Akce pro děti a rodiče
10.9. Schůzka pro rodiče
20.9. Posvícení v Třeboradicích
23.9. Ekodivadlo-Ze života včel
Měsíc říjen- Včelí snění
Hlavní záměry bloku:
- zaměříme se na podzimní přírodu, cyklus včelího života, přípravu na zimu, odpočinek a spolupráci
- děti budou poznávat význam včel, proměny počasí, své tělo v pohybu i v klidu, rozvíjení empatie a schopnosti spolupráce
- budeme pracovat s motivem úlu, včelí rodiny a přípravy na odpočinek
- seznámení se životem včel a jejich význam pro přírodu a člověka
- rozvíjení smyslového vnímání, fantazie a emocí prostřednictvím včelí symboliky a podzimní přírody
- vytváření pozitivních vztahů ve skupině a nácvik spolupráce ve smyslu „včelího společenství“, budování pocitu bezpečí, přijetí a sounáležitosti v kolektivu
- rozvoj environmentálního cítění a vnímání proměn v přírodě, podpora citlivého vztahu k přírodě-včela není strašidlo, ale pomocník
- podpora poznávání vlastního těla a jeho potřeb
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
- vnímání těla a jeho rytmů (odpočinek vs. aktivita)
- základní péče o zdraví (jak si tělo odpočine, proč spíme)
- učit se sladit pohyb s hudbou
- zdokonalování sebeobslužné činnosti a samostatnosti
- vštěpování základů bezpečnosti při tvoření a úklidu po něm
Dítě a jeho psychika
- rozvoj pozornosti, paměti a představivosti
- práce s emocemi, jek se cítím, když jsem unavený
- vnímání rytmu dne a roční doby
- učit se poslechu čtených, vyprávěných textů s porozuměním
- rozvíjet estetické vnímání, všímat změn v přírodě
- seznámit s prací včelaře a tím, jak se včelky připravily na zimu
- rozvoj předmatematických dovedností
Dítě, ten druhý a společnost
- posilování vztahů mezi dětmi, rozvoj spolupráce
- vnímání pravidel skupiny (včelí úl, společnost s pravidly)
- prožívání sounáležitosti a péče o druhé
- pěstovat řečovou kázeň, respektovat slovo druhého, hlásit se o slovo, neskákat do řeči
- posilovat radost ze společné práce, budování hmyzího domečku na zahrádce
Dítě a svět
- poznávání života včel a jejich významu pro přírodu
- vnímání změn v přírodě (listí, chlad, kratší dny)
- pozorování a péče o školní zahradu
- seznámení s některými druhy stromů a keřů
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- cvičení s písničkou Bzum, bzum…
- cvičení s motivovanými prvky jógy, zahájení kurzu jógy
- vycházky v okolí školky
- relaxace, uvolnění, odpočinek-ležení, jako včelka v úlu, poslech hudby
- jemná motorika-modelování úlu z modelíny, vyrábění včel z papíru
- založení pracovních sešitů na podporu rozvoje grafomotoriky
- sebeobslužné činnosti-oblékání, úklid včelího pokojíčku
- využití hezkého podzimního počasí k co nejčastějšímu pobytu venku
Dítě a jeho psychika
- poslech a vizualizace básniček o podzimu a včelách
- hra na včelí školku-co se vše včelky učí před zimou?
- kreslení včelího snu-výtvarné vyjádření představ, zapojení fantazie
- emoční kruh-jak se dnes cítím, jak se cítí včelka
- návštěva NZM s programem Včely
- více-méně-stejně-využití včeliček
- můžeme je i měřit a vážit-malá, větší, největší
Dítě, ten druhý a společnost
- společné stavění, využití artefiletiky, konstruktivních stavebnic
- kooperativní hry na podporu spolupráce
- zařazení Missa masáží
- nácvik zdvořilého chování, pozdravy, prosby, pomoc druhému
- společné prožívání první akce s kamarády a rodiči na školní zahrádce
- výroba hmyzího domečku
- návštěva NZM s programem „Včely“
Dítě a svět
- promítání filmu na téma Včely
- návštěva muzea
- environmentální program pro děti
- sbírání přírodnin na procházkách
- výtvarná tvorba z přírodnin
- diskuze s dětmi-Proč jsou včely důležité? Co dělají v zimě?
Akce pro děti a rodiče
1.10. Zahradní akce pro děti a rodiče
3.10. Zahájení kurzu jógy
15.10. Návštěva do NZM s environmentálním programem pro děti Včely
Měsíc listopad: Voskový sen
Hlavní záměr bloku:
Včelka už spinká ve svém úlu a my poznáváme, co všechno nám zanechala med, vosk i inspiraci pro tvoření a zkoumání. Děti se prostřednictvím téma tu seznámí s voskem jako přírodním produktem, jeho využitím a s jeho významem pro včely i lidi. V měsíci, kdy se příroda ukládá ke spánku, děti vnímají téma světla, tepla a klidu. Téma podporuje rozvoj smyslového vnímání, jemné motoriky, fantazie a vnitřního zklidnění.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- rozvoj pohybových dovedností
- sladit pohyb s rytmem a hudbou
- vědomě napodobit pohyb při hudbě
- podnikat výlety do okolí školy
- péče o zdraví
- vnímání tepla, chladu a jiných tělesných vjemů
- poznávání smyslů-hmat, čich
- správné držení těla
- správně zacházet s výtvarným materiálem, pomůckami, hudebními nástroji
Dítě a psychika:
- rozvoj řeči a myšlení
- rozvoj fantazie a představivosti
- rozvoj pozornosti, schopnosti soustředění a zklidnění
- podpora emocionálního vnímání-co je příjemné, co zahřeje, co uklidní
- naučit se zpaměti krátké texty, básně, písně, říkadla
- prakticky využívat základní matematické pojmy
- řešit problémy a úkoly, labyrinty, pracovní listy
Dítě, ten druhý a společnost:
- rozvoj sociálních dovedností a respektu
- uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- rozvoj empatie a spolupráce
- vnímání tradic, zvyků a života v komunitě
- vnímání hodnoty klidu, pohody a sdíleného času
Dítě a svět
- poznání přírody v podzimním období
- péče o přírodu a živé tvory
- seznámení s přírodním materiálem včelí vosk, jeho původ a využití
- podpora environmentálního povědomí-včely jako součást ekosystému
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení jemné motoriky při tvoření z vosku
- rozvíjení hmatu a čichu při poznávání medu, vosku
- pravidelnou lekcí jógy podpora správného držení těla
- rozvíjení obratnosti a hrubé motoriky při vycházkách v okolí a zdolávání
- masáže s medovou tematikou (děti ve dvojicích)
- relaxační dechové cvičení, včelí dech-dýchání do bříška
Dítě a psychika
- poslech příběhů k tématu
- hra na světlo a tmu-střídání rytmů, klidná hudba, stínohry
- výtvarné ztvárnění snu včelky-co si včelka v zimě představuje
- vedení rozhovorů-Co mě zahřeje? Co mě uklidní?
- Předškolní děti-počítání do 5
Dítě, ten druhý a společnost:
- společná výroba voskových svíček
- co bych si přál, jako světlo do duše?
- Společné hry v kruhu
- Příprava klidného koutku ve třídě-děti se podílejí na výzdobě, přinesou si deky, světýlka…
Dítě a svět
- Pozorování včelího vosku, jeho vůně, struktury, barvy
- Vyprávění o tom, jak včelky vyrábějí vosk, jak vzniká plást
- Pokusy s voskem-co se stane, když se zahřeje nebo ho necháme ztuhnout
- Návštěva včelaře, tematická videa, didaktické materiály
- Procházky, sledování přírody v útlumu, klid v lese, zvířátka se připravují na zimu
Akce pro děti a rodiče
5.11. Zamykání zahrádka-s názvem „Včelí sen“
13.11. Divadlo Harmonika s pohádkou 7 trpaslíků
26.11. Vánoční tvoření pro maminky
26.11. Environmentální program pro děti-Včelí zima-včelí vosk a propolis
Měsíc prosinec: Včelí překvapení
Hlavní záměry bloku:
Prosincové „Včelí překvapení“ je laděné do sváteční atmosféry, očekávání a radosti z dávání. Děti se učí vnímat kouzlo drobností, překvapení a hodnotu laskavosti. Včelka, jako malý pomocník s velkým srdcem, přináší do tříd poselství spolupráce, péče o druhé a sdílení radosti. Téma přirozeně propojuje tradice, smyslové vnímání, přírodu a emoce.
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj jemné motoriky a koordinace pohybů
- Vědomé prožívání těla v pohybu i v klidu
- Zapojení smyslů, zrak, čich, hmat, chuť) při tvoření i vnímání světla
- Zacházet bezoečné s různými pracovními nástroji i méně tradičními
- Vnímat všemi smysly- rozlišovat chutě, barvy, zvuky, tóny…
Dítě a jeho psychika
- Posílení prožitku očekávání, radosti a překvapení
- Vnímání emocí, jejich pojmenování a sdílení
- Své dojmy umět zhodnotit, říci, co bylo zajímavé, co mě zaujalo
- Rozvoj tvořivosti a představivosti
- Zapamatovat si texty básní, písní, říkadel a umět je reprodukovat na veřejnosti
Dítě, ten druhý a společnost
- Podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostně prožívat předvánoční čas
- Vedení k prožívání radosti z obdarování druhých
- Rozvoj empatie, laskavosti a spolupráce
- Upevňování přátelských vztahů a pocitu sounáležitosti
Dítě a svět
- Poznávání zimního období a jeho vlivu na přírodu i včelky
- Vnímání tradic a zvyků v souvislosti s přírodou
- Propojení přírodních darů a lidské tvořivosti
- Osvojit si základní poznatky o českých tradicích, ale i zvycích v jiných zemích
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo
- výroba malých dárků-medové perníčky, voňavé voskové ozdoby…
- smyslové hry-poznávání koření, medu, vosku, vánočních vůní
- vánoční tanec na hudbu
- tichá hra-vedení ke zklidnění, všímavosti
Dítě a jeho psychika
- adventní kalendář ve třídě-každý den jedno malé překvapení od včelky (úkol, vzkaz, písnička)
- tvoření přáníček pro rodinu nebo pro seniory
- hra na včelku, která plní tajné sny a dělá laskavosti
- zvládnout vystoupení na veřejnosti-besídka pro rodič, návštěva domu seniorů
Dítě, ten druhý a společnost
- společná příprava vánoční besídky
- návštěva domova seniorů, předávání dárečků potřebným, nemocným
- týmové tvoření-skupinová práce na velkém včelím stromečku přání
- rozhovory v kruhu. Co pro mě znamená dárek? Co mohu dát já?
Dítě a svět
- vyprávění-co dělají včelky v zimě?
- Pozorování zimní přírody, včelí ticho x zimní ruch lidí
- Tvoření ozdob z přírodnin a vosku
- Pokusy-zmrzlý med-roztavení vosku, ochutnávky medů
- Udržitelné tvoření-dárky z přírodnin, recyklace materiálů
Akce pro děti a rodiče
5.12. Mikuláš naruby
10.12. Vánoční besídka
15.12. Vánoční příběh-divadélko Krab
Měsíc leden: Včelí zimní prázdniny
Hlavní záměry bloku:
Děti se v lednu zklidní po prosincových událostech a znovu se ponoří do světa včel. Tentokrát v hravé rodině představivosti-co asi dělají včelky, když je zima? Využíváme kontrast mezi aktivním životem lidí v zimě a zimním klidem přírody. Včelky symbolizují odpočinek, pohodu, ale i přátelství a péči o druhé. Téma rozvíjí smysl pro rytmus, pozorování přírodních jevů a jemnou fantazii.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvoj hrubé a jemné motoriky prostřednictvím pohybu v tělocvičně i venku v zimní přírodě
- seznámení s různými druhy zimních sportů a bezpečnosti při nich
- vnímání chladu, tepla a tělesných prožitků v zimním období
- proč pečovat o sebe a své tělo?
- posilování imunitního systému pohybem venku
Dítě a jeho psychika
- rozvíjení fantazie a tvořivosti
- posilování schopnosti soustředit se, zklidnit se a vyprávět
- uvědomění si potřeb odpočinku a pohody
- poznávat vlastnosti sněhu a ledu
- soustředit se na danou činnost, udržet pozornost, dokončit práci
- umět vyjádřit své pocity a dojmy
Dítě, ten druhý a společnost
- upevňování vztahů ve skupině, spolupráce, tolerance
- rozboj empatie-vnímání, jak se cítí druzí v zimním období
- zkušenost společného tvoření a sdílení
- upevňování povědomí o tradicích udržovaných v naší MŠ i v místě bydliště
- navazování sociálních kontaktů při koledování, odbourávání zábran z pro jevu na veřejnosti, umění poděkovat za koledu
Dítě a svět
- pozorování zimních jevů v přírodě a jejich vlivu na živé organismy
- seznámení se s tím, jak včelky přezimují
- vnímání rozdílů mezi ročnímu obdobími
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo
- hry na sněhu, stavění včelího úlu ze sněhu
- cvičení s různými druhy náčiní
- rozvoj drobného svalstva ruky při modelování
- malování prstem do mouky-sněhu
Dítě a jeho psychika
- poslech pohádek, vyprávění
- jak se cítí včelka v zimě
- hra Kam se schovala včelka?
- pracovní listy-spojování stínů, hledání rozdílů, labyrinty
- relaxace-včelí sen-relaxační hudba, řízená meditace
Dítě, ten druhý a společnost
- účast na tříkrálové koledě v okolí školky
- společné vyprávění
- zimní čajovna-připravujeme si bylinkový čaj, povídáme si o pocitech
Dítě a svět
- vyprávění-co se děje v úlu, šetření energie
- pozorování-sníh, led, zmrzlá voda, jednoduché pokusy
- krmení ptáčků péče o přírodu v zimě
- výroba krmítek, pozorování přírody
Akce pro děti a rodiče
4.1. Tříkrálový průvod z Čakovic do Třeboradic
5.1. Povánoční nadílka ve třídách
6.1. Tříkrálová obchůzka v okolí školky
21.1. Muzikoladění- hudební program pro děti ve školce
Měsíc únor: Včelí lékárna
Hlavní záměry bloku:
Včelky budeme vnímat jako léčitelky přírody i lidí. Zjistíme, co vše umí propolis, med, vosk, pyl. Jak se chráníme před nemocemi, co nám pomáhá, jak se staráme o své zdraví i zdraví ostatních. Masopustní průvod v Třeboradicích bude jako oslava života, veselí a tradic. Zúčastníme se ho společně s dětmi i rodiči a podpoříme tak komunitního ducha školky.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho
- rozvíjet pohybové dovednosti a schopnosti dětí
- osvojovat si poznatky o těle a zdraví
- vnímat tělo jako celek a umět o něj pečovat
- rozlišovat co tělu prospívá a co škodí
- estetické a tvořivé činnosti
Dítě a psychika
- rozvoj řečových schopností, vyjadřování, paměti a fantazie
- podpora emoční stability, sebedůvěry a tvořivosti
- vnímat rytmus, melodii, rým
- rozvíjet jazykový cit
Dítě, ten druhý a společnost
- posilovat prosociální chování, empatii a spolupráci
- učit se pravidlům soužití ve skupině
- vnímat tradice a kulturní zvyky
- umět se vyjádřit neverbálně (pohyb, mimky, tanec)
Dítě a svět
- vnímat změny v přírodě a světě kolem nás
- příroda a její cykly, změny v zimě, příprava na jaro
- seznamovat se s životem včel a jejich významem
- pochopit, co je zdravého pro člověka a přírodu
- vnímat tradice a zvyky naší země
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo
- pohybové hry, běhací hry s překážkami
- jóga pro děti, dechové cvičení
- experimenty s medem-pozorování, míchání, med s vodou, med v teple, chladu
- výroba domácí masti z vosku-ukázka nebo zapojení do jednoduchého tvoření
- diskuze o zdraví, co děláme, když jsme nemocní, co pomáhá (bylinky, med, odpočinek)
- Masopustní průvod-nácvik veselých tanečků a říkanek jako včelky
Dítě a psychika
- říkanky a básničky na téma včelky a masopust
- poslech pohádek o včelách
- tvorba vlastního příběhu o nemocné včelce a včelí lékárně, malování, dramatizace
- didaktické hry-třídění obrázků, co zdraví pomáhá, co škodí?
- Výroba včelí lékárny-koláž zdravých věcí, co používáme doma
- Relaxace s vůní medu-aroma, klidná hudba, čtení
Dítě, ten druhý a společnost
- příprava na Masopust-výroba včelího kostýmu, tvorba společné choreografie (tanec v úlu)
- dramatizace pohádky-rozdělení rolí, podpora empatie
- společné vaření včelí medicíny-citron, med, zázvor-sdílení, ochutnávka
- kooperativní hry-postav úl, nácvik domluvy ve dvojicích, trojcích…
- Masopustní hostina-stolování, sdílení jídla, etiketa, radost ze společného času
Dítě a svět
- pozorování včelích produktů-med, vosk, propolis-lupa, čichání, dotek
- práce s obrázky
- tradice Masopustu-seznámení s významem, srovnání s minulostí a současností
- ekologické tvoření-úcta k přírodě, recyklace materiálů
- návštěva včelaře
Akce pro děti a rodiče
14.2. Třeboradický Masopust
23.-27.2. Jarní prázdninysloučený provoz s MŠ Miškovice
Měsíc březen: Ruch jako v úlu
Hlavní záměry bloku:
V měsíci březnu se příroda probouzí, slunce hřeje, včely opouštějí úl a začíná jejich rušná sezóna. Budeme si povídat o tom, co se děje uvnitř včelího úlu. Jak spolu včelky komunikují. Jak funguje včelí společenství a co se děje venku v přírodě na jaře. Budeme klást důraz na poznání včelího společenství, jarní změny v přírodě a spolupráci.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvíjet pohybové dovednosti a koordinaci
- učit se zvládat změny teplot, oblékání podle počasí
- vnímat své tělo při pohybu, rozlišovat části těla
- rozvíjet jemnou i hrubou motoriku
- výtvarné a pracovní činnosti na téma jaro
Dítě a psychika
- rozvíjet soustředění, paměť, logické myšlení
- podporovat fantazii, tvořivost a sebevyjádření
- posilovat slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
- rozvíjet emoční inteligenci-schopnost vcítit se, rozlišovat pocity
Dítě, ten druhý a společnost
- porozumět významu spolupráce a týmové práce
- posilovat komunikační dovednosti a respekt k druhým
- rozlišovat role ve skupině a chápat pravidla
- vnímat sílu společenství, jako je včelí úl
- podpora komunitního duch společnou akcí-vynášení Mořeny
Dítě a svět
- poznávat jarní změny v přírodě
- učit se chápat vztahy mezi lidmi, zvířaty a rostlinami
- seznámit se s cyklem života včel a významem včel pro přírodu
- rozvíjet ekologické myšlení-péče o přírodu
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- rytmizace pohybem-včelky bzučí, tančí, létají podle hudby
- protažení se po zimním spánku-ranní cvičení jako probouzení přírody
- práce s přírodninami-třídění semínek, navlékání, tvorba květin, rozvoj jemné motoriky
- pokusy s teplotou slunce vs.stín
- pohybové hry
- častý pobyt venku na zahrádce, vycházky do okolí školky, pozorování zahrádek a přírody kolem nás
- výroba Mořeny z přírodních materiálů
Dítě a psychika
- tvorba příběhu-Ruch v úlu-děti vymýšlejí, co se stalo ve včelím domě
- pohádka-Jak si včely rozdělily práci-práce s emocemi, role
- říkanky, básně a písně na téma jaro, včelky, Velikonoce, vynášení Mořeny
- didaktické hry, seřazování obrázků podle děje
- relaxace u zvuků přírody, bzučení, šum, hudba, představování si jarní přírody
- předmatematické dovednosti, počítání pláství, třídění podle barvy
Dítě, ten druhý a společnost
- dramatizace, rozdělení rolí, královna, trubec, dělnice
- hra Kdo mi pomůže? Simulace spolupráce
- příběh o včelí komunikaci-včelí tanec jako dorozumívání
- užít si společně s kamarády a rodiči sobotní akci vynášení Mořeny
Dítě a svět
- pozorování přírody, první květiny, stromy, slunce, zpěv ptáků
- práce s knihami, encyklopediemi
- příprava květináče nebo louky přímo na zahrádce pro včely
- koloběh včely-tvorba cyklu života (vajíčko, larva, kukla, včela)
- tradice a zvyky-vynášení Mořeny
Akce pro děti a rodiče
18.3. Jak si včelky medily-divadlo Pod kloboukem
25.3. Jarní tvoření pro maminky
29.3. Sousedské Velikonoce-vynášení Mořeny
Měsíc duben: Restaurace u včely
Hlavní záměr bloku:
Včelky otevírají svou restauraci-pro královnu, pro larvy, pro sebe. Sbírají pyl, nektar, vodu. Budeme zkoumat jaký je rozdíl mezi medem a pylem. Jakou mají květiny nabídku jídla? Proč je pampeliška superpotravina? A také nezapomeneme společně oslavit svátky jara Velikonoce.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- vnímat radost z pohybu a zdravého životního stylu
- učit se vnímat chutě, vůně a rozpoznávat zdravé potraviny
- rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku
- podpořit smyslové vnímání
- rozvíjet obratnost a hrubou motoriku
Dítě a jeho psychika
- rozvíjet představivost, fantazii a tvořivost
- rozvíjet slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
- rozvíjet smyslové vnímání a paměť
- posilovat emoční pohodu a radost z prožívání
Dítě, ten druhý a společnost
- posilovat schopnost spolupráce a respekt k druhým
- učit se domlouvat, střídat se, podílet se na společných činnostech
- vnímat tradice a svátky-Velikonoce jako oslava života
- chápat význam vzájemné pomoci
Dítě a svět
- poznávat jarní přírodu, význam květin pro opylovače
- učit se rozlišovat základní druhy rostlin
- pochopit vztah mezi včelou a květem-proč jsou pro sebe navzájem důležité
- vnímat krásu a pro měny jarní přírody
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- hry Na sběr pylu-běhací hra se sběrem barevných kuliček
- čichová a chuťová hra-med, citron, pampeliškový sirup, bylinky, hádání podle chuti, vůně
- vaříme jako včelky-příprava pampeliškového sirupu
- tanec na hudbu
- práce s hlínou, modelínou, tvarování květin, včel, úlu
- tvoření velikonočních dekorací, malování vajec
Dítě a psychika
- básničky a říkanky na téma květiny, včely, Velikonoce
- Velikonoční příběh ve zjednodušené podobě
- Vysvětlení symboliky-vajíčko, zajíček, pomlázka
- rytmizace hrou na tělo, využití nástrojů
- dramatizace příběhů
- vyprávění podle obrázků
- hra s mluvidly, gymnastika mluvidel
- mandala z květinových lístků, semínek-práce s detailem, trpělivost, relaxace
- matematické dovednosti-počítání lístků, více, méně, stejně
Dítě, ten druhý a společnost
- velikonoční dílny-výroba kraslic, přáníček, velikonoční výzdoba třídy
- společná příprava včelí hostiny, každé dítě vytvoří jídlo
- Velikonoční pomlázka a zvyky-vysvětlení tradic, nácvik koled
- kooperativní hry-zásoby pro úl-společné nošení nektaru do úlu
- masáže ve dvojicích, dotekové hry
Dítě a svět
- pozorování pampelišek jiných květin-kreslení, lisování, sběr
- hra Jídelní lístek pro včelu-děti tvoří koláž z květin
- výprava do přírody-poznávání květin, sledování hmyzu (lupa, dalekohled)
- Jak vzniká med? Obrazové znázornění
- Výroba včelí louky-výtvarná koláž z přírodnin, papíru, látky…
Akce pro děti a rodiče
15.4. Pilní opylovači-environmentální program pro děti
22.4. Den země-Co umí živly-program pro děti
30.4. Slet čarodějnic na zahrádce školky- dopolední akce pro děti
Měsíc květen: Včelí rojení
Hlavní záměr bloku
V úlu je živo-včelky staví nové buňky, královna klade vajíčka, některé včelky se rojí, hledají nové místo k životu. Zjistíme, jak včelař pečuje v tomto období o své včely a my společně s dětmi budeme pečovat o své nejbližší. Připravíme besídku pro maminky, oslavíme Den včel a předškolní dětí vylétnou ze svého domácího úlu a budou si moci vyzkoušet přespat jednu noc ve školce.
Vzdělávací cíle
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení grafomotoriky v tematických pracovních listech
- rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností
- rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku
- osvojovat si zdravé návyky-aktivní pohyb, relaxace
- učit se překonávat přiměřené překážky-fyzické i psychické
- vnímat vlastní tělo a jeho potřeby
Dítě a psychika
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- vyjadřování svých pocitů ve tvůrčích a estetických aktivitách
- prodlužování doby soustředění na konkrétní činnost
- rozvíjet paměť
- učit se zvládat nové situace-noc bez rodičů
- posilovat sebevědomí a sebedůvěru-vystupování dětí, přespávání ve školce
- sociální a emoční rozvoj-trénink samostatnosti při přespávání
- rozvíjení vědomostí o včelách na jaře-hmyz, roj, včelař
- podpora jazykových dovedností-básně, písně říkanky na téma maminky
Dítě ten druhý a společnost
- posilovat empatii, vztah k rodině, blízkým lidem
- učit se zvládat emoce, radost, tréma, stesk
- podporovat schopnost spolupráce a soužití ve skupině
- prožívat pocit sounáležitosti při společných akcích
Dítě a svět
- chápat souvislosti v přírodě-proč se včelky rojí, jak vzniká nový úl
- poznávat práci včelaře, jeho roli v péči o včelstvo
- rozlišovat bezpečné x nebezpečné situace (noc mimo domov)
- vnímat přírodu jako zdroj obživy a krásy
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- pohybová hra Rojení včel-děti se rozděluji do skupin-rojů, hledají nový úl
- překážková dráha-jako let za novým úlem
- stavění pláství-jemná motorky, skládání šestiúhelníků z papíru nebo stavebnic
- trénink písniček a tanečků pro besídku
- večerní relaxace při přespávání-dech, pohoda
- cvičení s náčiním ve školce
- vycházky v okolí školy
- rozvoj hrubé motoriky na zahrádce školky-hry s míčem, jízda na koloběžce. Kole…
- rozvíjení výtvarných a pracovní činností při výrobě přáníčka a dárečků pro maminky
Dítě a jeho psychika
- nácvik vystoupení-básně, písně, dramatizace, podpora slovní paměti
- příběhy o samostatnosti a odvaze
- malování snu o včelí noci-reflexe přespávání, výtvarné vyjádření zážitků
- relaxace a pohádky při usínání ve školce-pohody, bezpečí, klid
- námětové hry Na rodinu-skupinové prosociální hry
- artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry se slovy, slovní hádanky
- využití encyklopedií a didaktického materiálu-Proč jsou včely užitečné? Den včel
Dítě ten druhý a společnost
- příprava besídky pro maminky
- rozhovory o mamince-Co mám na mamince rád?
- den včel-společná akce, hry pro děti
- přespání ve školce-noční rituály, čtení pohádek, sdílení emocí, spolupráce
- umět předat vzkaz
- umět požádat o pomoc
Dítě a svět
- ukázka včelařských pomůcek-kukla, medomet, rámky, kouřák
- návštěva včelaře
- rojení v přírodě pozorování hmyzu, hnízd, včelích hotelů
- kreslení a modelování včelí rodiny
Akce pro děti a rodiče
Výlet- ekocentrum Prales
13.5. besídka pro maminky
20.5. Světový den včel-program pro děti
28.-29.5. Přespávání předškolních dětí ve školce
Měsíc červen: Sluníčko a med
Hlavní záměr bloku
V měsíci červnu budeme pozorovat včelky, které jsou v největší síle, líhnou se nové včelky, včelí matka se chystá na svůj zásnubní prolet, včelaři mají plno práce. Ve školce nás bude čekat spousta radosti a zábavy. Oslavíme Den otců, připravíme kamarádům předškolákům slavnostní rozloučení se školkou. Část dětí se vypraví za krásami šumavské přírody.
Vzdělávací cíle
Dítě a jeho tělo
- rozvíjet a podporovat jemnou i hrubou motoriku
- dokončování pracovních sešitů-rozvoj grafomotoriky
- rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her
Dítě a jeho psychika
- rozvoj řeči, myšlení, fantazie a představivosti
- posilovat pozitivní vztah k učení a poznávání
- vnímat pocity, umět je pojmenovat a sdílet
- rozvíjet paměť a soustředění
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- procvičování fonematického sluchu-opakování a určování hlásek na začátku a na konci slova
- osvojení si citové samostatnosti při pobytu na škole v přírodě i mimo ní
Dítě ten druhý a společnost
- učit se prosociálnímu chování, pomoc, spolupráce, sdílení
- podporovat vztahy ve skupině, zažívat sounáležitost
- projevovat empatii a respekt k druhému
- rozvíjet schopnost vyjádřit přání, názor, potřebu
- posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, kamarádům a ostatním lidem
Dítě a svět
- všímat si změn v přírodě a porozumět přírodním jevům
- rekapitulace poznatků o včelách, včelaření a o přírodě
- uvědomit si sounáležitost s přírodou a potřebu ji chránit
- seznámení se s tradicemi školky-oslavy Dne otců, slavnostní loučení se školkou
- uvědomovat si důležité dodržování základních bezpečnostních pravidel při pobytu v přírodě
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- pohybové hry na zahrádce i v přírodě, orientace v terénu
- dokončování portofolia a pracovních sešitů-rozvoj grafomotoriky
- jemná motorika-modelování, tvoření z přírodnin
- příprava medových dobrot na oslavu Dne tatínků
- relaxace venku na trávě, dechová cvičení při pozorování oblohy, poslech ptáčků…
Dítě a jeho psychika
- vyprávění, vedené rozhovory: Na co se těším ve škole? Co už umím?
- poslechové aktivity-bzukot včel, přírodní zvuky, relaxace
- dramatizace krátkých scének ze života včel
- rozvíjení slovní zásoby
- tvorba přání a dárků pro tatínka
- básně, písně na téma loučení se školkou a Den tatínků-zapamatování si textu, přednes
Dítě, ten druhý a společnost
- společné tvoření, týmová práce, rozdělení úloh
- příprava slavnosti pro tatínky- nacvičování, výzdoba, dárečky
- společná příprava na rozloučení s předškoláky-malování vzpomínek pro kamarády
- povídání o přátelství-co znamená být kamarád
- zapojení mladších i starších dětí při společných hrách
Dítě a svět
- školka v přírodě-prohlubování vztahu k přírodě a sobě navzájem
- zásady ekologického chování-neubližujeme hmyzu, neničíme květiny…
- mapování včelí cesty-kudy včely létají
- výprava do přírody, sběr bylyn
- tvoření domečku pro hmyz
- pozvání včelaře do školky
- pozorování včel a hmyzu-využití lupy
Akce pro děti a rodiče
Výlet Toulcův dvůr
Sférické kino- Život stromů
10.6. Den tatínků a slavnostní loučení s předškoláky
15.-19.6. Školka v přírodě-Šumavous, Vimperk