Celoroční projekt na školní rok 2025/26

„Včelka letí mezi děti“

Včely jsou zajímavá kniha. Otevři ji a uvidíš, co všechno se ti postupně bude objevovat.“ V.Mrštík

„Z včelařství naučil jsem se přírodu více znáti a víc milovati,než z mnoha knih učených.“ J.A.Komenský

 Děti se od raného věku seznamují s okolím světem prostřednictvím her, pozorování, tvořivých činností a prožitků. Náš celoroční projekt vznikl s cílem přiblížit dětem život včel, jejich význam pro přírodu i člověka a podpořit jejich vnímání přírody jako živého, důležitého a fascinujícího světa. Včela je symbolem pracovitosti a užitečnosti-hodnot, které chceme rozvíjet i u dětí v mateřské škole.

Prostřednictvím tematicky zaměřených aktivit budeme děti vést k poznání života včel, k pochopení jejich role v ekosystému a k vytvoření pozitivního vztahu k přírodě. Projekt propojuje různé oblasti předškolního vzdělávání a nabízí dětem smysluplné a radostné učení hrou.

Ten, kdo mám med v almaře, ten neshání lékaře.

Recept je jen jeden, denně chleba s medem.

Kdo čaj s medem pije, nestůně a dlouho žije!

Po celý školní rok úzce spolupracujeme s občanským sdružením Lípa, účastníme se s dětmi a rodiči akcí podporující naše zvyky a tradice např.posvícení, masopust, stavba máje a další. S dětmi se též účastníme akcí pořádaných Sousedským třeboradickým spolkem např. Sousedský advent či Velikonoce, kdy společně vynášíme Mořenu. Také každý rok spolupracujeme a navštěvujeme se navzájem s dětmi místní Základní školy Edwarda Beneše či Základní uměleckou školou v Čakovicích. V průběhu roku pořádáme akce pro děti a rodiče na naší školní zahrádce, abychom podpořili rodinnou atmosféru a komunitní duch naší školky. Jsou to například zahradní slavnosti, tvoření pro maminky, Zamykání zahrádky, Čertění, Slet čarodějnic, oslavy Dne maminek, slavnostní loučení s předškoláky atd.

 

Měsíc září: Jako včelky v úlu

Hlavní záměry bloku:

  • umožnit dětem bezpečně se začlenit do nového kolektivu a navázat první vztahy
  • seznámit děti s prostředím mateřské školy-pravidla, režim, prostory, personál
  • podporovat adaptaci prostřednictvím her, rituálů a společných činností
  • vytvářet pozitivní vztah k mateřské škole a ostatním dětem
  • učit děti základům spolupráce a spoluvytváření „společného úlu“- tedy bezpečné a přátelské atmosféry

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj pohybových schopností a dovedností, podpora zdraví a sebeobsluhy
  • seznamování s pravidly bezpečnosti ve třídě a na zahradě
  • osvojování základních hygienických návyků (mytí rukou, používání kapesníku, úklid po sobě)
  • nácvik sebeobsluhy při oblékání, stolování, toaletě
  • rozvoj hrubé a jemné motoriky pomocí her
  • zvládání prostorové orientace ve třídě, v budově školky, na zahradě

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj poznávacích procesů, paměti, pozornosti a schopnosti soustředění
  • orientace v denním režimu MŠ, rozvrh dne, co nás čeká
  • rozvoj paměti a pozornosti prostřednictvím říkanek, písniček a jednoduchých pohádek
  • rozvoj slovní zásoby na téma včely, úl, příroda, školka, kamarádi
  • podpora představivosti a fantazie při tvořivých činnostech
  • učení se rozlišování základních emocí (radost, smutek strach) a jejich pojmenování

Dítě, ten druhý a společnost

  • vytváření pozitivních vztahů k druhým, rozvoj sociálních dovedností
  • posilování pocitu sounáležitosti ke třídě-Jsme jako včelky v jednom úlu
  • učení se spolupráce ve skupině (stavění úlu z kostek, kolektivní hry)
  • seznamování s pravidly soužití ve třídě (co je v pořádku, co ne, proč se na něčem domlouváme)
  • rozvoj empatie a schopnosti pomáhat druhým
  • nácvik řešení konfliktů jednoduchou formou (např. pohádkou nebo dramatizací)
  • upevňování kulturních a společenských návyků, seznámení se s prostředím MŠ
  • osvojení pravidel stolování, zdravení, omluvy, děkování
  • seznamování s prostředím školky
  • zapojení do komunitních činností (společný úklid, pomoc mladším dětem)
  • podpora samostatnosti a odpovědnosti za své věci
  • účast na společných rituálech (ranní kruh, rozcvička, zpívání…)

Dítě a svět

  • pozorování přírody na podzim, co se mění, jak se zvířátka, a především včely připravují na zimu
  • získávání základních informací o životě včel a jejich roli v přírodě
  • učení se ohleduplnosti ke zvířatům a rostlinám
  • nácvik péče o prostředí třídy a zahrady (úklid, zalévaní květin..)
  • podpora zvídavosti a radosti z objevování

Vzdělávací nabídka činností:

Dítě a jeho tělo¨

  • pohybové hry-Létáme jako včelky, Včelí tanec
  • říkadla na téma včelka spojená s pohybem a hrou na tělo
  • nácvik sebeobsluhy-Sám jako včelka, zábavná forma oblékání, mytí rukou, úklidu hraček, děti pomáhají sobě i ostatním, jako včelky úlu
  • rozvíjení jemné motoriky-kreslení nebo lepení včelky z různých materiálů, rozvoj fantazie a výtvarného vyjádření

Dítě a jeho psychika

  • čtení pohádek o včeličkách, následný rozhovor, porozumění textu a schopnosti sdílení emocí
  • písničky na téma včela-zpěv rytmizace, hra s ozvučnými dřívky, rozvoj rytmu a paměti
  • zrcadlení emocí-děti napodobují různé výrazy obličeje, smutná včelka, veselá včelka, unavená včelka-práce s emocemi

Dítě, ten druhý a společnost

  • hra Kdo kde bydlí? Děti tvoří skupinky a učí se spolupracovat, rozvíjejí smysl pro kolektiv
  • tvorba třídních pravidel-Naše pravidla v úlu, včelka jako symbol spolupráce
  • hra Najdi si kamaráda, děti si najdou kamaráda, se kterým společně například postaví úl z kostek
  • ranní kruh-Naše včelí rodina, společné sdílení, kdo je dnes ve školce, co děláme, jak se cítíme, posilování rituálů a komunitního ducha
  • hra Včelí hostina-procvičování pravidel stolování, učíme se prostřít, obsloužit se, poděkovat
  • dramatizace včelího dne-co všechno včelky dělají, děti si mohou zvolit roli a dramatizovat příběh
  • účast dětí na posvícení v Třeboradicích, společné sdílení zážitků

Dítě a svět

  • pozorování změn v přírodě, sledování hmyzu, stromů
  • vzdělávací kartičky-Kdo žije v úlu, obrázky, encyklopedie, pohádky
  • vytvoření květin z papíru nebo přírodnin, uvědomění si, jak je včelka prospěšná
  • výroba úlu z kartonu

Akce pro děti a rodiče

10.9. Schůzka pro rodiče

20.9. Posvícení v Třeboradicích

23.9. Ekodivadlo-Ze života včel

 

 

 

 

 

 

 

Měsíc říjen- Včelí snění

Hlavní záměry bloku:

  • zaměříme se na podzimní přírodu, cyklus včelího života, přípravu na zimu, odpočinek a spolupráci
  • děti budou poznávat význam včel, proměny počasí, své tělo v pohybu i v klidu, rozvíjení empatie a schopnosti spolupráce
  • budeme pracovat s motivem úlu, včelí rodiny a přípravy na odpočinek
  • seznámení se životem včel a jejich význam pro přírodu a člověka
  • rozvíjení smyslového vnímání, fantazie a emocí prostřednictvím včelí symboliky a podzimní přírody
  • vytváření pozitivních vztahů ve skupině a nácvik spolupráce ve smyslu „včelího společenství“, budování pocitu bezpečí, přijetí a sounáležitosti v kolektivu
  • rozvoj environmentálního cítění a vnímání proměn v přírodě, podpora citlivého vztahu k přírodě-včela není strašidlo, ale pomocník
  • podpora poznávání vlastního těla a jeho potřeb

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj hrubé a jemné motoriky
  • vnímání těla a jeho rytmů (odpočinek vs. aktivita)
  • základní péče o zdraví (jak si tělo odpočine, proč spíme)
  • učit se sladit pohyb s hudbou
  • zdokonalování sebeobslužné činnosti a samostatnosti
  • vštěpování základů bezpečnosti při tvoření a úklidu po něm

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj pozornosti, paměti a představivosti
  • práce s emocemi, jek se cítím, když jsem unavený
  • vnímání rytmu dne a roční doby
  • učit se poslechu čtených, vyprávěných textů s porozuměním
  • rozvíjet estetické vnímání, všímat změn v přírodě
  • seznámit s prací včelaře a tím, jak se včelky připravily na zimu
  • rozvoj předmatematických dovedností

Dítě, ten druhý a společnost

  • posilování vztahů mezi dětmi, rozvoj spolupráce
  • vnímání pravidel skupiny (včelí úl, společnost s pravidly)
  • prožívání sounáležitosti a péče o druhé
  • pěstovat řečovou kázeň, respektovat slovo druhého, hlásit se o slovo, neskákat do řeči
  • posilovat radost ze společné práce, budování hmyzího domečku na zahrádce

Dítě a svět

  • poznávání života včel a jejich významu pro přírodu
  • vnímání změn v přírodě (listí, chlad, kratší dny)
  • pozorování a péče o školní zahradu
  • seznámení s některými druhy stromů a keřů

Vzdělávací nabídka činností

Dítě a jeho tělo

  • cvičení s písničkou Bzum, bzum…
  • cvičení s motivovanými prvky jógy, zahájení kurzu jógy
  • vycházky v okolí školky
  • relaxace, uvolnění, odpočinek-ležení, jako včelka v úlu, poslech hudby
  • jemná motorika-modelování úlu z modelíny, vyrábění včel z papíru
  • založení pracovních sešitů na podporu rozvoje grafomotoriky
  • sebeobslužné činnosti-oblékání, úklid včelího pokojíčku
  • využití hezkého podzimního počasí k co nejčastějšímu pobytu venku

Dítě a jeho psychika

  • poslech a vizualizace básniček o podzimu a včelách
  • hra na včelí školku-co se vše včelky učí před zimou?
  • kreslení včelího snu-výtvarné vyjádření představ, zapojení fantazie
  • emoční kruh-jak se dnes cítím, jak se cítí včelka
  • návštěva NZM s programem Včely
  • více-méně-stejně-využití včeliček
  • můžeme je i měřit a vážit-malá, větší, největší

Dítě, ten druhý a společnost

  • společné stavění, využití artefiletiky, konstruktivních stavebnic
  • kooperativní hry na podporu spolupráce
  • zařazení Missa masáží
  • nácvik zdvořilého chování, pozdravy, prosby, pomoc druhému
  • společné prožívání první akce s kamarády a rodiči na školní zahrádce
  • výroba hmyzího domečku
  • návštěva NZM s programem „Včely“

 

Dítě a svět

  • promítání filmu na téma Včely
  • návštěva muzea
  • environmentální program pro děti
  • sbírání přírodnin na procházkách
  • výtvarná tvorba z přírodnin
  • diskuze s dětmi-Proč jsou včely důležité? Co dělají v zimě?

 

Akce pro děti a rodiče

1.10. Zahradní akce pro děti a rodiče

3.10. Zahájení kurzu jógy

15.10. Návštěva do NZM s environmentálním programem pro děti Včely

 

Měsíc listopad: Voskový sen

Hlavní záměr bloku:

Včelka už spinká ve svém úlu a my poznáváme, co všechno nám zanechala med, vosk i inspiraci pro tvoření a zkoumání. Děti se prostřednictvím téma tu seznámí s voskem jako přírodním produktem, jeho využitím a s jeho významem pro včely i lidi. V měsíci, kdy se příroda ukládá ke spánku, děti vnímají téma světla, tepla a klidu. Téma podporuje rozvoj smyslového vnímání, jemné motoriky, fantazie a vnitřního zklidnění.

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo:

  • rozvoj pohybových dovedností
  • sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • vědomě napodobit pohyb při hudbě
  • podnikat výlety do okolí školy
  • péče o zdraví
  • vnímání tepla, chladu a jiných tělesných vjemů
  • poznávání smyslů-hmat, čich
  • správné držení těla
  • správně zacházet s výtvarným materiálem, pomůckami, hudebními nástroji

Dítě a psychika:

  • rozvoj řeči a myšlení
  • rozvoj fantazie a představivosti
  • rozvoj pozornosti, schopnosti soustředění a zklidnění
  • podpora emocionálního vnímání-co je příjemné, co zahřeje, co uklidní
  • naučit se zpaměti krátké texty, básně, písně, říkadla
  • prakticky využívat základní matematické pojmy
  • řešit problémy a úkoly, labyrinty, pracovní listy

Dítě, ten druhý a společnost:

  • rozvoj sociálních dovedností a respektu
  • uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
  • rozvoj empatie a spolupráce
  • vnímání tradic, zvyků a života v komunitě
  • vnímání hodnoty klidu, pohody a sdíleného času

Dítě a svět

  • poznání přírody v podzimním období
  • péče o přírodu a živé tvory
  • seznámení s přírodním materiálem včelí vosk, jeho původ a využití
  • podpora environmentálního povědomí-včely jako součást ekosystému

Vzdělávací nabídka činností

Dítě a jeho tělo

  • rozvíjení jemné motoriky při tvoření z vosku
  • rozvíjení hmatu a čichu při poznávání medu, vosku
  • pravidelnou lekcí jógy podpora správného držení těla
  • rozvíjení obratnosti a hrubé motoriky při vycházkách v okolí a zdolávání
  • masáže s medovou tematikou (děti ve dvojicích)
  • relaxační dechové cvičení, včelí dech-dýchání do bříška

 

Dítě a psychika

  • poslech příběhů k tématu
  • hra na světlo a tmu-střídání rytmů, klidná hudba, stínohry
  • výtvarné ztvárnění snu včelky-co si včelka v zimě představuje
  • vedení rozhovorů-Co mě zahřeje? Co mě uklidní?
  • Předškolní děti-počítání do 5

Dítě, ten druhý a společnost:

  • společná výroba voskových svíček
  • co bych si přál, jako světlo do duše?
  • Společné hry v kruhu
  • Příprava klidného koutku ve třídě-děti se podílejí na výzdobě, přinesou si deky, světýlka…

Dítě a svět

  • Pozorování včelího vosku, jeho vůně, struktury, barvy
  • Vyprávění o tom, jak včelky vyrábějí vosk, jak vzniká plást
  • Pokusy s voskem-co se stane, když se zahřeje nebo ho necháme ztuhnout
  • Návštěva včelaře, tematická videa, didaktické materiály
  • Procházky, sledování přírody v útlumu, klid v lese, zvířátka se připravují na zimu

Akce pro děti a rodiče

5.11. Zamykání zahrádka-s názvem „Včelí sen“

13.11. Divadlo Harmonika s pohádkou 7 trpaslíků

26.11. Vánoční tvoření pro maminky

26.11. Environmentální program pro děti-Včelí zima-včelí vosk a propolis

Měsíc prosinec: Včelí překvapení

Hlavní záměry bloku:

Prosincové „Včelí překvapení“ je laděné do sváteční atmosféry, očekávání a radosti z dávání. Děti se učí vnímat kouzlo drobností, překvapení a hodnotu laskavosti. Včelka, jako malý pomocník s velkým srdcem, přináší do tříd poselství spolupráce, péče o druhé a sdílení radosti. Téma přirozeně propojuje tradice, smyslové vnímání, přírodu a emoce.

Dítě a jeho tělo

  • Rozvoj jemné motoriky a koordinace pohybů
  • Vědomé prožívání těla v pohybu i v klidu
  • Zapojení smyslů, zrak, čich, hmat, chuť) při tvoření i vnímání světla
  • Zacházet bezoečné s různými pracovními nástroji i méně tradičními
  • Vnímat všemi smysly- rozlišovat chutě, barvy, zvuky, tóny…

Dítě a jeho psychika

  • Posílení prožitku očekávání, radosti a překvapení
  • Vnímání emocí, jejich pojmenování a sdílení
  • Své dojmy umět zhodnotit, říci, co bylo zajímavé, co mě zaujalo
  • Rozvoj tvořivosti a představivosti
  • Zapamatovat si texty básní, písní, říkadel a umět je reprodukovat na veřejnosti

Dítě, ten druhý a společnost

  • Podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostně prožívat předvánoční čas
  • Vedení k prožívání radosti z obdarování druhých
  • Rozvoj empatie, laskavosti a spolupráce
  • Upevňování přátelských vztahů a pocitu sounáležitosti

Dítě a svět

  • Poznávání zimního období a jeho vlivu na přírodu i včelky
  • Vnímání tradic a zvyků v souvislosti s přírodou
  • Propojení přírodních darů a lidské tvořivosti
  • Osvojit si základní poznatky o českých tradicích, ale i zvycích v jiných zemích

 

 

Vzdělávací nabídka činností:

Dítě a jeho tělo

  • výroba malých dárků-medové perníčky, voňavé voskové ozdoby…
  • smyslové hry-poznávání koření, medu, vosku, vánočních vůní
  • vánoční tanec na hudbu
  • tichá hra-vedení ke zklidnění, všímavosti

Dítě a jeho psychika

  • adventní kalendář ve třídě-každý den jedno malé překvapení od včelky (úkol, vzkaz, písnička)
  • tvoření přáníček pro rodinu nebo pro seniory
  • hra na včelku, která plní tajné sny a dělá laskavosti
  • zvládnout vystoupení na veřejnosti-besídka pro rodič, návštěva domu seniorů

Dítě, ten druhý a společnost

  • společná příprava vánoční besídky
  • návštěva domova seniorů, předávání dárečků potřebným, nemocným
  • týmové tvoření-skupinová práce na velkém včelím stromečku přání
  • rozhovory v kruhu. Co pro mě znamená dárek? Co mohu dát já?

Dítě a svět

  • vyprávění-co dělají včelky v zimě?
  • Pozorování zimní přírody, včelí ticho x zimní ruch lidí
  • Tvoření ozdob z přírodnin a vosku
  • Pokusy-zmrzlý med-roztavení vosku, ochutnávky medů
  • Udržitelné tvoření-dárky z přírodnin, recyklace materiálů

Akce pro děti a rodiče

5.12. Mikuláš naruby

10.12. Vánoční besídka

15.12. Vánoční příběh-divadélko Krab

 

 

Měsíc leden: Včelí zimní prázdniny

Hlavní záměry bloku:

Děti se v lednu zklidní po prosincových událostech a znovu se ponoří do světa včel. Tentokrát v hravé rodině představivosti-co asi dělají včelky, když je zima? Využíváme kontrast mezi aktivním životem lidí v zimě a zimním klidem přírody. Včelky symbolizují odpočinek, pohodu, ale i přátelství a péči o druhé. Téma rozvíjí smysl pro rytmus, pozorování přírodních jevů a jemnou fantazii.

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo

  • rozvoj hrubé a jemné motoriky prostřednictvím pohybu v tělocvičně i venku v zimní přírodě
  • seznámení s různými druhy zimních sportů a bezpečnosti při nich
  • vnímání chladu, tepla a tělesných prožitků v zimním období
  • proč pečovat o sebe a své tělo?
  • posilování imunitního systému pohybem venku

Dítě a jeho psychika

  • rozvíjení fantazie a tvořivosti
  • posilování schopnosti soustředit se, zklidnit se a vyprávět
  • uvědomění si potřeb odpočinku a pohody
  • poznávat vlastnosti sněhu a ledu
  • soustředit se na danou činnost, udržet pozornost, dokončit práci
  • umět vyjádřit své pocity a dojmy

Dítě, ten druhý a společnost

  • upevňování vztahů ve skupině, spolupráce, tolerance
  • rozboj empatie-vnímání, jak se cítí druzí v zimním období
  • zkušenost společného tvoření a sdílení
  • upevňování povědomí o tradicích udržovaných v naší MŠ i v místě bydliště
  • navazování sociálních kontaktů při koledování, odbourávání zábran z pro jevu na veřejnosti, umění poděkovat za koledu

Dítě a svět

  • pozorování zimních jevů v přírodě a jejich vlivu na živé organismy
  • seznámení se s tím, jak včelky přezimují
  • vnímání rozdílů mezi ročnímu obdobími

Vzdělávací nabídka činností:

Dítě a jeho tělo

  • hry na sněhu, stavění včelího úlu ze sněhu
  • cvičení s různými druhy náčiní
  • rozvoj drobného svalstva ruky při modelování
  • malování prstem do mouky-sněhu

Dítě a jeho psychika

  • poslech pohádek, vyprávění
  • jak se cítí včelka v zimě
  • hra Kam se schovala včelka?
  • pracovní listy-spojování stínů, hledání rozdílů, labyrinty
  • relaxace-včelí sen-relaxační hudba, řízená meditace

Dítě, ten druhý a společnost

  • účast na tříkrálové koledě v okolí školky
  • společné vyprávění
  • zimní čajovna-připravujeme si bylinkový čaj, povídáme si o pocitech

Dítě a svět

  • vyprávění-co se děje v úlu, šetření energie
  • pozorování-sníh, led, zmrzlá voda, jednoduché pokusy
  • krmení ptáčků péče o přírodu v zimě
  • výroba krmítek, pozorování přírody

Akce pro děti a rodiče

4.1. Tříkrálový průvod z Čakovic do Třeboradic

5.1. Povánoční nadílka ve třídách

6.1. Tříkrálová obchůzka v okolí školky

21.1. Muzikoladění- hudební program pro děti ve školce

 

 

 

 Měsíc únor: Včelí lékárna

Hlavní záměry bloku:

Včelky budeme vnímat jako léčitelky přírody i lidí. Zjistíme, co vše umí propolis, med, vosk, pyl. Jak se chráníme před nemocemi, co nám pomáhá, jak se staráme o své zdraví i zdraví ostatních. Masopustní průvod v Třeboradicích bude jako oslava života, veselí a tradic. Zúčastníme se ho společně s dětmi i rodiči a podpoříme tak komunitního ducha školky.

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho

  • rozvíjet pohybové dovednosti a schopnosti dětí
  • osvojovat si poznatky o těle a zdraví
  • vnímat tělo jako celek a umět o něj pečovat
  • rozlišovat co tělu prospívá a co škodí
  • estetické a tvořivé činnosti

Dítě a psychika

  • rozvoj řečových schopností, vyjadřování, paměti a fantazie
  • podpora emoční stability, sebedůvěry a tvořivosti
  • vnímat rytmus, melodii, rým
  • rozvíjet jazykový cit

Dítě, ten druhý a společnost

  • posilovat prosociální chování, empatii a spolupráci
  • učit se pravidlům soužití ve skupině
  • vnímat tradice a kulturní zvyky
  • umět se vyjádřit neverbálně (pohyb, mimky, tanec)

Dítě a svět

  • vnímat změny v přírodě a světě kolem nás
  • příroda a její cykly, změny v zimě, příprava na jaro
  • seznamovat se s životem včel a jejich významem
  • pochopit, co je zdravého pro člověka a přírodu
  • vnímat tradice a zvyky naší země

Vzdělávací nabídka činností:

Dítě a jeho tělo

  • pohybové hry, běhací hry s překážkami
  • jóga pro děti, dechové cvičení
  • experimenty s medem-pozorování, míchání, med s vodou, med v teple, chladu
  • výroba domácí masti z vosku-ukázka nebo zapojení do jednoduchého tvoření
  • diskuze o zdraví, co děláme, když jsme nemocní, co pomáhá (bylinky, med, odpočinek)
  • Masopustní průvod-nácvik veselých tanečků a říkanek jako včelky

Dítě a psychika

  • říkanky a básničky na téma včelky a masopust
  • poslech pohádek o včelách
  • tvorba vlastního příběhu o nemocné včelce a včelí lékárně, malování, dramatizace
  • didaktické hry-třídění obrázků, co zdraví pomáhá, co škodí?
  • Výroba včelí lékárny-koláž zdravých věcí, co používáme doma
  • Relaxace s vůní medu-aroma, klidná hudba, čtení

Dítě, ten druhý a společnost

  • příprava na Masopust-výroba včelího kostýmu, tvorba společné choreografie (tanec v úlu)
  • dramatizace pohádky-rozdělení rolí, podpora empatie
  • společné vaření včelí medicíny-citron, med, zázvor-sdílení, ochutnávka
  • kooperativní hry-postav úl, nácvik domluvy ve dvojicích, trojcích…
  • Masopustní hostina-stolování, sdílení jídla, etiketa, radost ze společného času

Dítě a svět

  • pozorování včelích produktů-med, vosk, propolis-lupa, čichání, dotek
  • práce s obrázky
  • tradice Masopustu-seznámení s významem, srovnání s minulostí a současností
  • ekologické tvoření-úcta k přírodě, recyklace materiálů
  • návštěva včelaře

Akce pro děti a rodiče

14.2. Třeboradický Masopust

23.-27.2. Jarní prázdninysloučený provoz s MŠ Miškovice

 

Měsíc březen: Ruch jako v úlu

Hlavní záměry bloku:

V měsíci březnu se příroda probouzí, slunce hřeje, včely opouštějí úl a začíná jejich rušná sezóna. Budeme si povídat o tom, co se děje uvnitř včelího úlu. Jak spolu včelky komunikují. Jak funguje včelí společenství a co se děje venku v přírodě na jaře. Budeme klást důraz na poznání včelího společenství, jarní změny v přírodě a spolupráci.

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo

  • rozvíjet pohybové dovednosti a koordinaci
  • učit se zvládat změny teplot, oblékání podle počasí
  • vnímat své tělo při pohybu, rozlišovat části těla
  • rozvíjet jemnou i hrubou motoriku
  • výtvarné a pracovní činnosti na téma jaro

Dítě a psychika

  • rozvíjet soustředění, paměť, logické myšlení
  • podporovat fantazii, tvořivost a sebevyjádření
  • posilovat slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
  • rozvíjet emoční inteligenci-schopnost vcítit se, rozlišovat pocity

Dítě, ten druhý a společnost

  • porozumět významu spolupráce a týmové práce
  • posilovat komunikační dovednosti a respekt k druhým
  • rozlišovat role ve skupině a chápat pravidla
  • vnímat sílu společenství, jako je včelí úl
  • podpora komunitního duch společnou akcí-vynášení Mořeny

Dítě a svět

  • poznávat jarní změny v přírodě
  • učit se chápat vztahy mezi lidmi, zvířaty a rostlinami
  • seznámit se s cyklem života včel a významem včel pro přírodu
  • rozvíjet ekologické myšlení-péče o přírodu

Vzdělávací nabídka činností

Dítě a jeho tělo

  • rytmizace pohybem-včelky bzučí, tančí, létají podle hudby
  • protažení se po zimním spánku-ranní cvičení jako probouzení přírody
  • práce s přírodninami-třídění semínek, navlékání, tvorba květin, rozvoj jemné motoriky
  • pokusy s teplotou slunce vs.stín
  • pohybové hry
  • častý pobyt venku na zahrádce, vycházky do okolí školky, pozorování zahrádek a přírody kolem nás
  • výroba Mořeny z přírodních materiálů

Dítě a psychika

  • tvorba příběhu-Ruch v úlu-děti vymýšlejí, co se stalo ve včelím domě
  • pohádka-Jak si včely rozdělily práci-práce s emocemi, role
  • říkanky, básně a písně na téma jaro, včelky, Velikonoce, vynášení Mořeny
  • didaktické hry, seřazování obrázků podle děje
  • relaxace u zvuků přírody, bzučení, šum, hudba, představování si jarní přírody
  • předmatematické dovednosti, počítání pláství, třídění podle barvy

Dítě, ten druhý a společnost

  • dramatizace, rozdělení rolí, královna, trubec, dělnice
  • hra Kdo mi pomůže? Simulace spolupráce
  • příběh o včelí komunikaci-včelí tanec jako dorozumívání
  • užít si společně s kamarády a rodiči sobotní akci vynášení Mořeny

Dítě a svět

  • pozorování přírody, první květiny, stromy, slunce, zpěv ptáků
  • práce s knihami, encyklopediemi
  • příprava květináče nebo louky přímo na zahrádce pro včely
  • koloběh včely-tvorba cyklu života (vajíčko, larva, kukla, včela)
  • tradice a zvyky-vynášení Mořeny

Akce pro děti a rodiče

18.3. Jak si včelky medily-divadlo Pod kloboukem

25.3. Jarní tvoření pro maminky

29.3. Sousedské Velikonoce-vynášení Mořeny

 

 

 

Měsíc duben: Restaurace u včely

Hlavní záměr bloku:

Včelky otevírají svou restauraci-pro královnu, pro larvy, pro sebe. Sbírají pyl, nektar, vodu. Budeme zkoumat jaký je rozdíl mezi medem a pylem. Jakou mají květiny nabídku jídla? Proč je pampeliška superpotravina? A také nezapomeneme společně oslavit svátky jara Velikonoce.

Vzdělávací cíle:

Dítě a jeho tělo

  • vnímat radost z pohybu a zdravého životního stylu
  • učit se vnímat chutě, vůně a rozpoznávat zdravé potraviny
  • rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku
  • podpořit smyslové vnímání
  • rozvíjet obratnost a hrubou motoriku

Dítě a jeho psychika

  • rozvíjet představivost, fantazii a tvořivost
  • rozvíjet slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
  • rozvíjet smyslové vnímání a paměť
  • posilovat emoční pohodu a radost z prožívání

Dítě, ten druhý a společnost

  • posilovat schopnost spolupráce a respekt k druhým
  • učit se domlouvat, střídat se, podílet se na společných činnostech
  • vnímat tradice a svátky-Velikonoce jako oslava života
  • chápat význam vzájemné pomoci

Dítě a svět

  • poznávat jarní přírodu, význam květin pro opylovače
  • učit se rozlišovat základní druhy rostlin
  • pochopit vztah mezi včelou a květem-proč jsou pro sebe navzájem důležité
  • vnímat krásu a pro měny jarní přírody

Vzdělávací nabídka činností

Dítě a jeho tělo

  • hry Na sběr pylu-běhací hra se sběrem barevných kuliček
  • čichová a chuťová hra-med, citron, pampeliškový sirup, bylinky, hádání podle chuti, vůně
  • vaříme jako včelky-příprava pampeliškového sirupu
  • tanec na hudbu
  • práce s hlínou, modelínou, tvarování květin, včel, úlu
  • tvoření velikonočních dekorací, malování vajec

Dítě a psychika

  • básničky a říkanky na téma květiny, včely, Velikonoce
  • Velikonoční příběh ve zjednodušené podobě
  • Vysvětlení symboliky-vajíčko, zajíček, pomlázka
  • rytmizace hrou na tělo, využití nástrojů
  • dramatizace příběhů
  • vyprávění podle obrázků
  • hra s mluvidly, gymnastika mluvidel
  • mandala z květinových lístků, semínek-práce s detailem, trpělivost, relaxace
  • matematické dovednosti-počítání lístků, více, méně, stejně

Dítě, ten druhý a společnost

  • velikonoční dílny-výroba kraslic, přáníček, velikonoční výzdoba třídy
  • společná příprava včelí hostiny, každé dítě vytvoří jídlo
  • Velikonoční pomlázka a zvyky-vysvětlení tradic, nácvik koled
  • kooperativní hry-zásoby pro úl-společné nošení nektaru do úlu
  • masáže ve dvojicích, dotekové hry

Dítě a svět

  • pozorování pampelišek jiných květin-kreslení, lisování, sběr
  • hra Jídelní lístek pro včelu-děti tvoří koláž z květin
  • výprava do přírody-poznávání květin, sledování hmyzu (lupa, dalekohled)
  • Jak vzniká med? Obrazové znázornění
  • Výroba včelí louky-výtvarná koláž z přírodnin, papíru, látky…

Akce pro děti a rodiče

15.4. Pilní opylovači-environmentální program pro děti

22.4. Den země-Co umí živly-program pro děti

30.4. Slet čarodějnic na zahrádce školky- dopolední akce pro děti

 

Měsíc květen: Včelí rojení

Hlavní záměr bloku

V úlu je živo-včelky staví nové buňky, královna klade vajíčka, některé včelky se rojí, hledají nové místo k životu. Zjistíme, jak včelař pečuje v tomto období o své včely a my společně s dětmi budeme pečovat o své nejbližší. Připravíme besídku pro maminky, oslavíme Den včel a předškolní dětí vylétnou ze svého domácího úlu a budou si moci vyzkoušet přespat jednu noc ve školce.

Vzdělávací cíle

Dítě a jeho tělo

  • rozvíjení grafomotoriky v tematických pracovních listech
  • rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností
  • rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku
  • osvojovat si zdravé návyky-aktivní pohyb, relaxace
  • učit se překonávat přiměřené překážky-fyzické i psychické
  • vnímat vlastní tělo a jeho potřeby

Dítě a psychika

  • rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
  • vyjadřování svých pocitů ve tvůrčích a estetických aktivitách
  • prodlužování doby soustředění na konkrétní činnost
  • rozvíjet paměť
  • učit se zvládat nové situace-noc bez rodičů
  • posilovat sebevědomí a sebedůvěru-vystupování dětí, přespávání ve školce
  • sociální a emoční rozvoj-trénink samostatnosti při přespávání
  • rozvíjení vědomostí o včelách na jaře-hmyz, roj, včelař
  • podpora jazykových dovedností-básně, písně říkanky na téma maminky

Dítě ten druhý a společnost

  • posilovat empatii, vztah k rodině, blízkým lidem
  • učit se zvládat emoce, radost, tréma, stesk
  • podporovat schopnost spolupráce a soužití ve skupině
  • prožívat pocit sounáležitosti při společných akcích

 

 

Dítě a svět

  • chápat souvislosti v přírodě-proč se včelky rojí, jak vzniká nový úl
  • poznávat práci včelaře, jeho roli v péči o včelstvo
  • rozlišovat bezpečné x nebezpečné situace (noc mimo domov)
  • vnímat přírodu jako zdroj obživy a krásy

Vzdělávací nabídka činností

Dítě a jeho tělo

  • pohybová hra Rojení včel-děti se rozděluji do skupin-rojů, hledají nový úl
  • překážková dráha-jako let za novým úlem
  • stavění pláství-jemná motorky, skládání šestiúhelníků z papíru nebo stavebnic
  • trénink písniček a tanečků pro besídku
  • večerní relaxace při přespávání-dech, pohoda
  • cvičení s náčiním ve školce
  • vycházky v okolí školy
  • rozvoj hrubé motoriky na zahrádce školky-hry s míčem, jízda na koloběžce. Kole…
  • rozvíjení výtvarných a pracovní činností při výrobě přáníčka a dárečků pro maminky

Dítě a jeho psychika

  • nácvik vystoupení-básně, písně, dramatizace, podpora slovní paměti
  • příběhy o samostatnosti a odvaze
  • malování snu o včelí noci-reflexe přespávání, výtvarné vyjádření zážitků
  • relaxace a pohádky při usínání ve školce-pohody, bezpečí, klid
  • námětové hry Na rodinu-skupinové prosociální hry
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry se slovy, slovní hádanky
  • využití encyklopedií a didaktického materiálu-Proč jsou včely užitečné? Den včel

Dítě ten druhý a společnost

  • příprava besídky pro maminky
  • rozhovory o mamince-Co mám na mamince rád?
  • den včel-společná akce, hry pro děti
  • přespání ve školce-noční rituály, čtení pohádek, sdílení emocí, spolupráce
  • umět předat vzkaz
  • umět požádat o pomoc

 

Dítě a svět

  • ukázka včelařských pomůcek-kukla, medomet, rámky, kouřák
  • návštěva včelaře
  • rojení v přírodě pozorování hmyzu, hnízd, včelích hotelů
  • kreslení a modelování včelí rodiny

Akce pro děti a rodiče

Výlet- ekocentrum Prales

13.5. besídka pro maminky

20.5. Světový den včel-program pro děti

28.-29.5. Přespávání předškolních dětí ve školce

 

Měsíc červen: Sluníčko a med

Hlavní záměr bloku

V měsíci červnu budeme pozorovat včelky, které jsou v největší síle, líhnou se nové včelky, včelí matka se chystá na svůj zásnubní prolet, včelaři mají plno práce. Ve školce nás bude čekat spousta radosti a zábavy. Oslavíme Den otců, připravíme kamarádům předškolákům slavnostní rozloučení se školkou. Část dětí se vypraví za krásami šumavské přírody.

Vzdělávací cíle

Dítě a jeho tělo

  • rozvíjet a podporovat jemnou i hrubou motoriku
  • dokončování pracovních sešitů-rozvoj grafomotoriky
  • rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her

Dítě a jeho psychika

  • rozvoj řeči, myšlení, fantazie a představivosti
  • posilovat pozitivní vztah k učení a poznávání
  • vnímat pocity, umět je pojmenovat a sdílet
  • rozvíjet paměť a soustředění
  • rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
  • procvičování fonematického sluchu-opakování a určování hlásek na začátku a na konci slova
  • osvojení si citové samostatnosti při pobytu na škole v přírodě i mimo ní

Dítě ten druhý a společnost

  • učit se prosociálnímu chování, pomoc, spolupráce, sdílení
  • podporovat vztahy ve skupině, zažívat sounáležitost
  • projevovat empatii a respekt k druhému
  • rozvíjet schopnost vyjádřit přání, názor, potřebu
  • posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, kamarádům a ostatním lidem

Dítě a svět

  • všímat si změn v přírodě a porozumět přírodním jevům
  • rekapitulace poznatků o včelách, včelaření a o přírodě
  • uvědomit si sounáležitost s přírodou a potřebu ji chránit
  • seznámení se s tradicemi školky-oslavy Dne otců, slavnostní loučení se školkou
  • uvědomovat si důležité dodržování základních bezpečnostních pravidel při pobytu v přírodě

Vzdělávací nabídka činností

Dítě a jeho tělo

  • pohybové hry na zahrádce i v přírodě, orientace v terénu
  • dokončování portofolia a pracovních sešitů-rozvoj grafomotoriky
  • jemná motorika-modelování, tvoření z přírodnin
  • příprava medových dobrot na oslavu Dne tatínků
  • relaxace venku na trávě, dechová cvičení při pozorování oblohy, poslech ptáčků…

Dítě a jeho psychika

  • vyprávění, vedené rozhovory: Na co se těším ve škole? Co už umím?
  • poslechové aktivity-bzukot včel, přírodní zvuky, relaxace
  • dramatizace krátkých scének ze života včel
  • rozvíjení slovní zásoby
  • tvorba přání a dárků pro tatínka
  • básně, písně na téma loučení se školkou a Den tatínků-zapamatování si textu, přednes

Dítě, ten druhý a společnost

  • společné tvoření, týmová práce, rozdělení úloh
  • příprava slavnosti pro tatínky- nacvičování, výzdoba, dárečky
  • společná příprava na rozloučení s předškoláky-malování vzpomínek pro kamarády
  • povídání o přátelství-co znamená být kamarád
  • zapojení mladších i starších dětí při společných hrách

Dítě a svět

  • školka v přírodě-prohlubování vztahu k přírodě a sobě navzájem
  • zásady ekologického chování-neubližujeme hmyzu, neničíme květiny…
  • mapování včelí cesty-kudy včely létají
  • výprava do přírody, sběr bylyn
  • tvoření domečku pro hmyz
  • pozvání včelaře do školky
  • pozorování včel a hmyzu-využití lupy

 

 

Akce pro děti a rodiče

Výlet Toulcův dvůr

Sférické kino- Život stromů

10.6. Den tatínků a slavnostní loučení s předškoláky

15.-19.6. Školka v přírodě-Šumavous, Vimperk