Celoroční projekt na školní rok 2025/26
„Včelka letí mezi děti“
„Včely jsou zajímavá kniha. Otevři ji a uvidíš, co všechno se ti postupně bude objevovat.“ V.Mrštík
„Z včelařství naučil jsem se přírodu více znáti a víc milovati,než z mnoha knih učených.“ J.A.Komenský
Děti se od raného věku seznamují s okolím světem prostřednictvím her, pozorování, tvořivých činností a prožitků. Náš celoroční projekt vznikl s cílem přiblížit dětem život včel, jejich význam pro přírodu i člověka a podpořit jejich vnímání přírody jako živého, důležitého a fascinujícího světa. Včela je symbolem pracovitosti a užitečnosti-hodnot, které chceme rozvíjet i u dětí v mateřské škole.
Prostřednictvím tematicky zaměřených aktivit budeme děti vést k poznání života včel, k pochopení jejich role v ekosystému a k vytvoření pozitivního vztahu k přírodě. Projekt propojuje různé oblasti předškolního vzdělávání a nabízí dětem smysluplné a radostné učení hrou.
Ten, kdo mám med v almaře, ten neshání lékaře.
Recept je jen jeden, denně chleba s medem.
Kdo čaj s medem pije, nestůně a dlouho žije!
Po celý školní rok úzce spolupracujeme s občanským sdružením Lípa, účastníme se s dětmi a rodiči akcí podporující naše zvyky a tradice např.posvícení, masopust, stavba máje a další. S dětmi se též účastníme akcí pořádaných Sousedským třeboradickým spolkem např. Sousedský advent či Velikonoce, kdy společně vynášíme Mořenu. Také každý rok spolupracujeme a navštěvujeme se navzájem s dětmi místní Základní školy Edwarda Beneše či Základní uměleckou školou v Čakovicích. V průběhu roku pořádáme akce pro děti a rodiče na naší školní zahrádce, abychom podpořili rodinnou atmosféru a komunitní duch naší školky. Jsou to například zahradní slavnosti, tvoření pro maminky, Zamykání zahrádky, Čertění, Slet čarodějnic, oslavy Dne maminek, slavnostní loučení s předškoláky atd.
Měsíc září: Jako včelky v úlu
Hlavní záměry bloku:
- umožnit dětem bezpečně se začlenit do nového kolektivu a navázat první vztahy
 - seznámit děti s prostředím mateřské školy-pravidla, režim, prostory, personál
 - podporovat adaptaci prostřednictvím her, rituálů a společných činností
 - vytvářet pozitivní vztah k mateřské škole a ostatním dětem
 - učit děti základům spolupráce a spoluvytváření „společného úlu“- tedy bezpečné a přátelské atmosféry
 
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvoj pohybových schopností a dovedností, podpora zdraví a sebeobsluhy
 - seznamování s pravidly bezpečnosti ve třídě a na zahradě
 - osvojování základních hygienických návyků (mytí rukou, používání kapesníku, úklid po sobě)
 - nácvik sebeobsluhy při oblékání, stolování, toaletě
 - rozvoj hrubé a jemné motoriky pomocí her
 - zvládání prostorové orientace ve třídě, v budově školky, na zahradě
 
Dítě a jeho psychika
- rozvoj poznávacích procesů, paměti, pozornosti a schopnosti soustředění
 - orientace v denním režimu MŠ, rozvrh dne, co nás čeká
 - rozvoj paměti a pozornosti prostřednictvím říkanek, písniček a jednoduchých pohádek
 - rozvoj slovní zásoby na téma včely, úl, příroda, školka, kamarádi
 - podpora představivosti a fantazie při tvořivých činnostech
 - učení se rozlišování základních emocí (radost, smutek strach) a jejich pojmenování
 
Dítě, ten druhý a společnost
- vytváření pozitivních vztahů k druhým, rozvoj sociálních dovedností
 - posilování pocitu sounáležitosti ke třídě-Jsme jako včelky v jednom úlu
 - učení se spolupráce ve skupině (stavění úlu z kostek, kolektivní hry)
 - seznamování s pravidly soužití ve třídě (co je v pořádku, co ne, proč se na něčem domlouváme)
 - rozvoj empatie a schopnosti pomáhat druhým
 - nácvik řešení konfliktů jednoduchou formou (např. pohádkou nebo dramatizací)
 - upevňování kulturních a společenských návyků, seznámení se s prostředím MŠ
 - osvojení pravidel stolování, zdravení, omluvy, děkování
 - seznamování s prostředím školky
 - zapojení do komunitních činností (společný úklid, pomoc mladším dětem)
 - podpora samostatnosti a odpovědnosti za své věci
 - účast na společných rituálech (ranní kruh, rozcvička, zpívání…)
 
Dítě a svět
- pozorování přírody na podzim, co se mění, jak se zvířátka, a především včely připravují na zimu
 - získávání základních informací o životě včel a jejich roli v přírodě
 - učení se ohleduplnosti ke zvířatům a rostlinám
 - nácvik péče o prostředí třídy a zahrady (úklid, zalévaní květin..)
 - podpora zvídavosti a radosti z objevování
 
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo¨
- pohybové hry-Létáme jako včelky, Včelí tanec
 - říkadla na téma včelka spojená s pohybem a hrou na tělo
 - nácvik sebeobsluhy-Sám jako včelka, zábavná forma oblékání, mytí rukou, úklidu hraček, děti pomáhají sobě i ostatním, jako včelky úlu
 - rozvíjení jemné motoriky-kreslení nebo lepení včelky z různých materiálů, rozvoj fantazie a výtvarného vyjádření
 
Dítě a jeho psychika
- čtení pohádek o včeličkách, následný rozhovor, porozumění textu a schopnosti sdílení emocí
 - písničky na téma včela-zpěv rytmizace, hra s ozvučnými dřívky, rozvoj rytmu a paměti
 - zrcadlení emocí-děti napodobují různé výrazy obličeje, smutná včelka, veselá včelka, unavená včelka-práce s emocemi
 
Dítě, ten druhý a společnost
- hra Kdo kde bydlí? Děti tvoří skupinky a učí se spolupracovat, rozvíjejí smysl pro kolektiv
 - tvorba třídních pravidel-Naše pravidla v úlu, včelka jako symbol spolupráce
 - hra Najdi si kamaráda, děti si najdou kamaráda, se kterým společně například postaví úl z kostek
 - ranní kruh-Naše včelí rodina, společné sdílení, kdo je dnes ve školce, co děláme, jak se cítíme, posilování rituálů a komunitního ducha
 - hra Včelí hostina-procvičování pravidel stolování, učíme se prostřít, obsloužit se, poděkovat
 - dramatizace včelího dne-co všechno včelky dělají, děti si mohou zvolit roli a dramatizovat příběh
 - účast dětí na posvícení v Třeboradicích, společné sdílení zážitků
 
Dítě a svět
- pozorování změn v přírodě, sledování hmyzu, stromů
 - vzdělávací kartičky-Kdo žije v úlu, obrázky, encyklopedie, pohádky
 - vytvoření květin z papíru nebo přírodnin, uvědomění si, jak je včelka prospěšná
 - výroba úlu z kartonu
 
Akce pro děti a rodiče
10.9. Schůzka pro rodiče
20.9. Posvícení v Třeboradicích
23.9. Ekodivadlo-Ze života včel
Měsíc říjen- Včelí snění
Hlavní záměry bloku:
- zaměříme se na podzimní přírodu, cyklus včelího života, přípravu na zimu, odpočinek a spolupráci
 - děti budou poznávat význam včel, proměny počasí, své tělo v pohybu i v klidu, rozvíjení empatie a schopnosti spolupráce
 - budeme pracovat s motivem úlu, včelí rodiny a přípravy na odpočinek
 - seznámení se životem včel a jejich význam pro přírodu a člověka
 - rozvíjení smyslového vnímání, fantazie a emocí prostřednictvím včelí symboliky a podzimní přírody
 - vytváření pozitivních vztahů ve skupině a nácvik spolupráce ve smyslu „včelího společenství“, budování pocitu bezpečí, přijetí a sounáležitosti v kolektivu
 - rozvoj environmentálního cítění a vnímání proměn v přírodě, podpora citlivého vztahu k přírodě-včela není strašidlo, ale pomocník
 - podpora poznávání vlastního těla a jeho potřeb
 
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
 - vnímání těla a jeho rytmů (odpočinek vs. aktivita)
 - základní péče o zdraví (jak si tělo odpočine, proč spíme)
 - učit se sladit pohyb s hudbou
 - zdokonalování sebeobslužné činnosti a samostatnosti
 - vštěpování základů bezpečnosti při tvoření a úklidu po něm
 
Dítě a jeho psychika
- rozvoj pozornosti, paměti a představivosti
 - práce s emocemi, jek se cítím, když jsem unavený
 - vnímání rytmu dne a roční doby
 - učit se poslechu čtených, vyprávěných textů s porozuměním
 - rozvíjet estetické vnímání, všímat změn v přírodě
 - seznámit s prací včelaře a tím, jak se včelky připravily na zimu
 - rozvoj předmatematických dovedností
 
Dítě, ten druhý a společnost
- posilování vztahů mezi dětmi, rozvoj spolupráce
 - vnímání pravidel skupiny (včelí úl, společnost s pravidly)
 - prožívání sounáležitosti a péče o druhé
 - pěstovat řečovou kázeň, respektovat slovo druhého, hlásit se o slovo, neskákat do řeči
 - posilovat radost ze společné práce, budování hmyzího domečku na zahrádce
 
Dítě a svět
- poznávání života včel a jejich významu pro přírodu
 - vnímání změn v přírodě (listí, chlad, kratší dny)
 - pozorování a péče o školní zahradu
 - seznámení s některými druhy stromů a keřů
 
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- cvičení s písničkou Bzum, bzum…
 - cvičení s motivovanými prvky jógy, zahájení kurzu jógy
 - vycházky v okolí školky
 - relaxace, uvolnění, odpočinek-ležení, jako včelka v úlu, poslech hudby
 - jemná motorika-modelování úlu z modelíny, vyrábění včel z papíru
 - založení pracovních sešitů na podporu rozvoje grafomotoriky
 - sebeobslužné činnosti-oblékání, úklid včelího pokojíčku
 - využití hezkého podzimního počasí k co nejčastějšímu pobytu venku
 
Dítě a jeho psychika
- poslech a vizualizace básniček o podzimu a včelách
 - hra na včelí školku-co se vše včelky učí před zimou?
 - kreslení včelího snu-výtvarné vyjádření představ, zapojení fantazie
 - emoční kruh-jak se dnes cítím, jak se cítí včelka
 - návštěva NZM s programem Včely
 - více-méně-stejně-využití včeliček
 - můžeme je i měřit a vážit-malá, větší, největší
 
Dítě, ten druhý a společnost
- společné stavění, využití artefiletiky, konstruktivních stavebnic
 - kooperativní hry na podporu spolupráce
 - zařazení Missa masáží
 - nácvik zdvořilého chování, pozdravy, prosby, pomoc druhému
 - společné prožívání první akce s kamarády a rodiči na školní zahrádce
 - výroba hmyzího domečku
 - návštěva NZM s programem „Včely“
 
Dítě a svět
- promítání filmu na téma Včely
 - návštěva muzea
 - environmentální program pro děti
 - sbírání přírodnin na procházkách
 - výtvarná tvorba z přírodnin
 - diskuze s dětmi-Proč jsou včely důležité? Co dělají v zimě?
 
Akce pro děti a rodiče
1.10. Zahradní akce pro děti a rodiče
3.10. Zahájení kurzu jógy
15.10. Návštěva do NZM s environmentálním programem pro děti Včely
Měsíc listopad: Voskový sen
Hlavní záměr bloku:
Včelka už spinká ve svém úlu a my poznáváme, co všechno nám zanechala med, vosk i inspiraci pro tvoření a zkoumání. Děti se prostřednictvím téma tu seznámí s voskem jako přírodním produktem, jeho využitím a s jeho významem pro včely i lidi. V měsíci, kdy se příroda ukládá ke spánku, děti vnímají téma světla, tepla a klidu. Téma podporuje rozvoj smyslového vnímání, jemné motoriky, fantazie a vnitřního zklidnění.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo:
- rozvoj pohybových dovedností
 - sladit pohyb s rytmem a hudbou
 - vědomě napodobit pohyb při hudbě
 - podnikat výlety do okolí školy
 - péče o zdraví
 - vnímání tepla, chladu a jiných tělesných vjemů
 - poznávání smyslů-hmat, čich
 - správné držení těla
 - správně zacházet s výtvarným materiálem, pomůckami, hudebními nástroji
 
Dítě a psychika:
- rozvoj řeči a myšlení
 - rozvoj fantazie a představivosti
 - rozvoj pozornosti, schopnosti soustředění a zklidnění
 - podpora emocionálního vnímání-co je příjemné, co zahřeje, co uklidní
 - naučit se zpaměti krátké texty, básně, písně, říkadla
 - prakticky využívat základní matematické pojmy
 - řešit problémy a úkoly, labyrinty, pracovní listy
 
Dítě, ten druhý a společnost:
- rozvoj sociálních dovedností a respektu
 - uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
 - rozvoj empatie a spolupráce
 - vnímání tradic, zvyků a života v komunitě
 - vnímání hodnoty klidu, pohody a sdíleného času
 
Dítě a svět
- poznání přírody v podzimním období
 - péče o přírodu a živé tvory
 - seznámení s přírodním materiálem včelí vosk, jeho původ a využití
 - podpora environmentálního povědomí-včely jako součást ekosystému
 
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení jemné motoriky při tvoření z vosku
 - rozvíjení hmatu a čichu při poznávání medu, vosku
 - pravidelnou lekcí jógy podpora správného držení těla
 - rozvíjení obratnosti a hrubé motoriky při vycházkách v okolí a zdolávání
 - masáže s medovou tematikou (děti ve dvojicích)
 - relaxační dechové cvičení, včelí dech-dýchání do bříška
 
Dítě a psychika
- poslech příběhů k tématu
 - hra na světlo a tmu-střídání rytmů, klidná hudba, stínohry
 - výtvarné ztvárnění snu včelky-co si včelka v zimě představuje
 - vedení rozhovorů-Co mě zahřeje? Co mě uklidní?
 - Předškolní děti-počítání do 5
 
Dítě, ten druhý a společnost:
- společná výroba voskových svíček
 - co bych si přál, jako světlo do duše?
 - Společné hry v kruhu
 - Příprava klidného koutku ve třídě-děti se podílejí na výzdobě, přinesou si deky, světýlka…
 
Dítě a svět
- Pozorování včelího vosku, jeho vůně, struktury, barvy
 - Vyprávění o tom, jak včelky vyrábějí vosk, jak vzniká plást
 - Pokusy s voskem-co se stane, když se zahřeje nebo ho necháme ztuhnout
 - Návštěva včelaře, tematická videa, didaktické materiály
 - Procházky, sledování přírody v útlumu, klid v lese, zvířátka se připravují na zimu
 
Akce pro děti a rodiče
5.11. Zamykání zahrádka-s názvem „Včelí sen“
13.11. Divadlo Harmonika s pohádkou 7 trpaslíků
26.11. Vánoční tvoření pro maminky
26.11. Environmentální program pro děti-Včelí zima-včelí vosk a propolis
Měsíc prosinec: Včelí překvapení
Hlavní záměry bloku:
Prosincové „Včelí překvapení“ je laděné do sváteční atmosféry, očekávání a radosti z dávání. Děti se učí vnímat kouzlo drobností, překvapení a hodnotu laskavosti. Včelka, jako malý pomocník s velkým srdcem, přináší do tříd poselství spolupráce, péče o druhé a sdílení radosti. Téma přirozeně propojuje tradice, smyslové vnímání, přírodu a emoce.
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj jemné motoriky a koordinace pohybů
 - Vědomé prožívání těla v pohybu i v klidu
 - Zapojení smyslů, zrak, čich, hmat, chuť) při tvoření i vnímání světla
 - Zacházet bezoečné s různými pracovními nástroji i méně tradičními
 - Vnímat všemi smysly- rozlišovat chutě, barvy, zvuky, tóny…
 
Dítě a jeho psychika
- Posílení prožitku očekávání, radosti a překvapení
 - Vnímání emocí, jejich pojmenování a sdílení
 - Své dojmy umět zhodnotit, říci, co bylo zajímavé, co mě zaujalo
 - Rozvoj tvořivosti a představivosti
 - Zapamatovat si texty básní, písní, říkadel a umět je reprodukovat na veřejnosti
 
Dítě, ten druhý a společnost
- Podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostně prožívat předvánoční čas
 - Vedení k prožívání radosti z obdarování druhých
 - Rozvoj empatie, laskavosti a spolupráce
 - Upevňování přátelských vztahů a pocitu sounáležitosti
 
Dítě a svět
- Poznávání zimního období a jeho vlivu na přírodu i včelky
 - Vnímání tradic a zvyků v souvislosti s přírodou
 - Propojení přírodních darů a lidské tvořivosti
 - Osvojit si základní poznatky o českých tradicích, ale i zvycích v jiných zemích
 
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo
- výroba malých dárků-medové perníčky, voňavé voskové ozdoby…
 - smyslové hry-poznávání koření, medu, vosku, vánočních vůní
 - vánoční tanec na hudbu
 - tichá hra-vedení ke zklidnění, všímavosti
 
Dítě a jeho psychika
- adventní kalendář ve třídě-každý den jedno malé překvapení od včelky (úkol, vzkaz, písnička)
 - tvoření přáníček pro rodinu nebo pro seniory
 - hra na včelku, která plní tajné sny a dělá laskavosti
 - zvládnout vystoupení na veřejnosti-besídka pro rodič, návštěva domu seniorů
 
Dítě, ten druhý a společnost
- společná příprava vánoční besídky
 - návštěva domova seniorů, předávání dárečků potřebným, nemocným
 - týmové tvoření-skupinová práce na velkém včelím stromečku přání
 - rozhovory v kruhu. Co pro mě znamená dárek? Co mohu dát já?
 
Dítě a svět
- vyprávění-co dělají včelky v zimě?
 - Pozorování zimní přírody, včelí ticho x zimní ruch lidí
 - Tvoření ozdob z přírodnin a vosku
 - Pokusy-zmrzlý med-roztavení vosku, ochutnávky medů
 - Udržitelné tvoření-dárky z přírodnin, recyklace materiálů
 
Akce pro děti a rodiče
5.12. Mikuláš naruby
10.12. Vánoční besídka
15.12. Vánoční příběh-divadélko Krab
Měsíc leden: Včelí zimní prázdniny
Hlavní záměry bloku:
Děti se v lednu zklidní po prosincových událostech a znovu se ponoří do světa včel. Tentokrát v hravé rodině představivosti-co asi dělají včelky, když je zima? Využíváme kontrast mezi aktivním životem lidí v zimě a zimním klidem přírody. Včelky symbolizují odpočinek, pohodu, ale i přátelství a péči o druhé. Téma rozvíjí smysl pro rytmus, pozorování přírodních jevů a jemnou fantazii.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvoj hrubé a jemné motoriky prostřednictvím pohybu v tělocvičně i venku v zimní přírodě
 - seznámení s různými druhy zimních sportů a bezpečnosti při nich
 - vnímání chladu, tepla a tělesných prožitků v zimním období
 - proč pečovat o sebe a své tělo?
 - posilování imunitního systému pohybem venku
 
Dítě a jeho psychika
- rozvíjení fantazie a tvořivosti
 - posilování schopnosti soustředit se, zklidnit se a vyprávět
 - uvědomění si potřeb odpočinku a pohody
 - poznávat vlastnosti sněhu a ledu
 - soustředit se na danou činnost, udržet pozornost, dokončit práci
 - umět vyjádřit své pocity a dojmy
 
Dítě, ten druhý a společnost
- upevňování vztahů ve skupině, spolupráce, tolerance
 - rozboj empatie-vnímání, jak se cítí druzí v zimním období
 - zkušenost společného tvoření a sdílení
 - upevňování povědomí o tradicích udržovaných v naší MŠ i v místě bydliště
 - navazování sociálních kontaktů při koledování, odbourávání zábran z pro jevu na veřejnosti, umění poděkovat za koledu
 
Dítě a svět
- pozorování zimních jevů v přírodě a jejich vlivu na živé organismy
 - seznámení se s tím, jak včelky přezimují
 - vnímání rozdílů mezi ročnímu obdobími
 
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo
- hry na sněhu, stavění včelího úlu ze sněhu
 - cvičení s různými druhy náčiní
 - rozvoj drobného svalstva ruky při modelování
 - malování prstem do mouky-sněhu
 
Dítě a jeho psychika
- poslech pohádek, vyprávění
 - jak se cítí včelka v zimě
 - hra Kam se schovala včelka?
 - pracovní listy-spojování stínů, hledání rozdílů, labyrinty
 - relaxace-včelí sen-relaxační hudba, řízená meditace
 
Dítě, ten druhý a společnost
- účast na tříkrálové koledě v okolí školky
 - společné vyprávění
 - zimní čajovna-připravujeme si bylinkový čaj, povídáme si o pocitech
 
Dítě a svět
- vyprávění-co se děje v úlu, šetření energie
 - pozorování-sníh, led, zmrzlá voda, jednoduché pokusy
 - krmení ptáčků péče o přírodu v zimě
 - výroba krmítek, pozorování přírody
 
Akce pro děti a rodiče
4.1. Tříkrálový průvod z Čakovic do Třeboradic
5.1. Povánoční nadílka ve třídách
6.1. Tříkrálová obchůzka v okolí školky
21.1. Muzikoladění- hudební program pro děti ve školce
Měsíc únor: Včelí lékárna
Hlavní záměry bloku:
Včelky budeme vnímat jako léčitelky přírody i lidí. Zjistíme, co vše umí propolis, med, vosk, pyl. Jak se chráníme před nemocemi, co nám pomáhá, jak se staráme o své zdraví i zdraví ostatních. Masopustní průvod v Třeboradicích bude jako oslava života, veselí a tradic. Zúčastníme se ho společně s dětmi i rodiči a podpoříme tak komunitního ducha školky.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho
- rozvíjet pohybové dovednosti a schopnosti dětí
 - osvojovat si poznatky o těle a zdraví
 - vnímat tělo jako celek a umět o něj pečovat
 - rozlišovat co tělu prospívá a co škodí
 - estetické a tvořivé činnosti
 
Dítě a psychika
- rozvoj řečových schopností, vyjadřování, paměti a fantazie
 - podpora emoční stability, sebedůvěry a tvořivosti
 - vnímat rytmus, melodii, rým
 - rozvíjet jazykový cit
 
Dítě, ten druhý a společnost
- posilovat prosociální chování, empatii a spolupráci
 - učit se pravidlům soužití ve skupině
 - vnímat tradice a kulturní zvyky
 - umět se vyjádřit neverbálně (pohyb, mimky, tanec)
 
Dítě a svět
- vnímat změny v přírodě a světě kolem nás
 - příroda a její cykly, změny v zimě, příprava na jaro
 - seznamovat se s životem včel a jejich významem
 - pochopit, co je zdravého pro člověka a přírodu
 - vnímat tradice a zvyky naší země
 
Vzdělávací nabídka činností:
Dítě a jeho tělo
- pohybové hry, běhací hry s překážkami
 - jóga pro děti, dechové cvičení
 - experimenty s medem-pozorování, míchání, med s vodou, med v teple, chladu
 - výroba domácí masti z vosku-ukázka nebo zapojení do jednoduchého tvoření
 - diskuze o zdraví, co děláme, když jsme nemocní, co pomáhá (bylinky, med, odpočinek)
 - Masopustní průvod-nácvik veselých tanečků a říkanek jako včelky
 
Dítě a psychika
- říkanky a básničky na téma včelky a masopust
 - poslech pohádek o včelách
 - tvorba vlastního příběhu o nemocné včelce a včelí lékárně, malování, dramatizace
 - didaktické hry-třídění obrázků, co zdraví pomáhá, co škodí?
 - Výroba včelí lékárny-koláž zdravých věcí, co používáme doma
 - Relaxace s vůní medu-aroma, klidná hudba, čtení
 
Dítě, ten druhý a společnost
- příprava na Masopust-výroba včelího kostýmu, tvorba společné choreografie (tanec v úlu)
 - dramatizace pohádky-rozdělení rolí, podpora empatie
 - společné vaření včelí medicíny-citron, med, zázvor-sdílení, ochutnávka
 - kooperativní hry-postav úl, nácvik domluvy ve dvojicích, trojcích…
 - Masopustní hostina-stolování, sdílení jídla, etiketa, radost ze společného času
 
Dítě a svět
- pozorování včelích produktů-med, vosk, propolis-lupa, čichání, dotek
 - práce s obrázky
 - tradice Masopustu-seznámení s významem, srovnání s minulostí a současností
 - ekologické tvoření-úcta k přírodě, recyklace materiálů
 - návštěva včelaře
 
Akce pro děti a rodiče
14.2. Třeboradický Masopust
23.-27.2. Jarní prázdninysloučený provoz s MŠ Miškovice
Měsíc březen: Ruch jako v úlu
Hlavní záměry bloku:
V měsíci březnu se příroda probouzí, slunce hřeje, včely opouštějí úl a začíná jejich rušná sezóna. Budeme si povídat o tom, co se děje uvnitř včelího úlu. Jak spolu včelky komunikují. Jak funguje včelí společenství a co se děje venku v přírodě na jaře. Budeme klást důraz na poznání včelího společenství, jarní změny v přírodě a spolupráci.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- rozvíjet pohybové dovednosti a koordinaci
 - učit se zvládat změny teplot, oblékání podle počasí
 - vnímat své tělo při pohybu, rozlišovat části těla
 - rozvíjet jemnou i hrubou motoriku
 - výtvarné a pracovní činnosti na téma jaro
 
Dítě a psychika
- rozvíjet soustředění, paměť, logické myšlení
 - podporovat fantazii, tvořivost a sebevyjádření
 - posilovat slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
 - rozvíjet emoční inteligenci-schopnost vcítit se, rozlišovat pocity
 
Dítě, ten druhý a společnost
- porozumět významu spolupráce a týmové práce
 - posilovat komunikační dovednosti a respekt k druhým
 - rozlišovat role ve skupině a chápat pravidla
 - vnímat sílu společenství, jako je včelí úl
 - podpora komunitního duch společnou akcí-vynášení Mořeny
 
Dítě a svět
- poznávat jarní změny v přírodě
 - učit se chápat vztahy mezi lidmi, zvířaty a rostlinami
 - seznámit se s cyklem života včel a významem včel pro přírodu
 - rozvíjet ekologické myšlení-péče o přírodu
 
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- rytmizace pohybem-včelky bzučí, tančí, létají podle hudby
 - protažení se po zimním spánku-ranní cvičení jako probouzení přírody
 - práce s přírodninami-třídění semínek, navlékání, tvorba květin, rozvoj jemné motoriky
 - pokusy s teplotou slunce vs.stín
 - pohybové hry
 - častý pobyt venku na zahrádce, vycházky do okolí školky, pozorování zahrádek a přírody kolem nás
 - výroba Mořeny z přírodních materiálů
 
Dítě a psychika
- tvorba příběhu-Ruch v úlu-děti vymýšlejí, co se stalo ve včelím domě
 - pohádka-Jak si včely rozdělily práci-práce s emocemi, role
 - říkanky, básně a písně na téma jaro, včelky, Velikonoce, vynášení Mořeny
 - didaktické hry, seřazování obrázků podle děje
 - relaxace u zvuků přírody, bzučení, šum, hudba, představování si jarní přírody
 - předmatematické dovednosti, počítání pláství, třídění podle barvy
 
Dítě, ten druhý a společnost
- dramatizace, rozdělení rolí, královna, trubec, dělnice
 - hra Kdo mi pomůže? Simulace spolupráce
 - příběh o včelí komunikaci-včelí tanec jako dorozumívání
 - užít si společně s kamarády a rodiči sobotní akci vynášení Mořeny
 
Dítě a svět
- pozorování přírody, první květiny, stromy, slunce, zpěv ptáků
 - práce s knihami, encyklopediemi
 - příprava květináče nebo louky přímo na zahrádce pro včely
 - koloběh včely-tvorba cyklu života (vajíčko, larva, kukla, včela)
 - tradice a zvyky-vynášení Mořeny
 
Akce pro děti a rodiče
18.3. Jak si včelky medily-divadlo Pod kloboukem
25.3. Jarní tvoření pro maminky
29.3. Sousedské Velikonoce-vynášení Mořeny
Měsíc duben: Restaurace u včely
Hlavní záměr bloku:
Včelky otevírají svou restauraci-pro královnu, pro larvy, pro sebe. Sbírají pyl, nektar, vodu. Budeme zkoumat jaký je rozdíl mezi medem a pylem. Jakou mají květiny nabídku jídla? Proč je pampeliška superpotravina? A také nezapomeneme společně oslavit svátky jara Velikonoce.
Vzdělávací cíle:
Dítě a jeho tělo
- vnímat radost z pohybu a zdravého životního stylu
 - učit se vnímat chutě, vůně a rozpoznávat zdravé potraviny
 - rozvíjet jemnou motoriku a grafomotoriku
 - podpořit smyslové vnímání
 - rozvíjet obratnost a hrubou motoriku
 
Dítě a jeho psychika
- rozvíjet představivost, fantazii a tvořivost
 - rozvíjet slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti
 - rozvíjet smyslové vnímání a paměť
 - posilovat emoční pohodu a radost z prožívání
 
Dítě, ten druhý a společnost
- posilovat schopnost spolupráce a respekt k druhým
 - učit se domlouvat, střídat se, podílet se na společných činnostech
 - vnímat tradice a svátky-Velikonoce jako oslava života
 - chápat význam vzájemné pomoci
 
Dítě a svět
- poznávat jarní přírodu, význam květin pro opylovače
 - učit se rozlišovat základní druhy rostlin
 - pochopit vztah mezi včelou a květem-proč jsou pro sebe navzájem důležité
 - vnímat krásu a pro měny jarní přírody
 
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- hry Na sběr pylu-běhací hra se sběrem barevných kuliček
 - čichová a chuťová hra-med, citron, pampeliškový sirup, bylinky, hádání podle chuti, vůně
 - vaříme jako včelky-příprava pampeliškového sirupu
 - tanec na hudbu
 - práce s hlínou, modelínou, tvarování květin, včel, úlu
 - tvoření velikonočních dekorací, malování vajec
 
Dítě a psychika
- básničky a říkanky na téma květiny, včely, Velikonoce
 - Velikonoční příběh ve zjednodušené podobě
 - Vysvětlení symboliky-vajíčko, zajíček, pomlázka
 - rytmizace hrou na tělo, využití nástrojů
 - dramatizace příběhů
 - vyprávění podle obrázků
 - hra s mluvidly, gymnastika mluvidel
 - mandala z květinových lístků, semínek-práce s detailem, trpělivost, relaxace
 - matematické dovednosti-počítání lístků, více, méně, stejně
 
Dítě, ten druhý a společnost
- velikonoční dílny-výroba kraslic, přáníček, velikonoční výzdoba třídy
 - společná příprava včelí hostiny, každé dítě vytvoří jídlo
 - Velikonoční pomlázka a zvyky-vysvětlení tradic, nácvik koled
 - kooperativní hry-zásoby pro úl-společné nošení nektaru do úlu
 - masáže ve dvojicích, dotekové hry
 
Dítě a svět
- pozorování pampelišek jiných květin-kreslení, lisování, sběr
 - hra Jídelní lístek pro včelu-děti tvoří koláž z květin
 - výprava do přírody-poznávání květin, sledování hmyzu (lupa, dalekohled)
 - Jak vzniká med? Obrazové znázornění
 - Výroba včelí louky-výtvarná koláž z přírodnin, papíru, látky…
 
Akce pro děti a rodiče
15.4. Pilní opylovači-environmentální program pro děti
22.4. Den země-Co umí živly-program pro děti
30.4. Slet čarodějnic na zahrádce školky- dopolední akce pro děti
Měsíc květen: Včelí rojení
Hlavní záměr bloku
V úlu je živo-včelky staví nové buňky, královna klade vajíčka, některé včelky se rojí, hledají nové místo k životu. Zjistíme, jak včelař pečuje v tomto období o své včely a my společně s dětmi budeme pečovat o své nejbližší. Připravíme besídku pro maminky, oslavíme Den včel a předškolní dětí vylétnou ze svého domácího úlu a budou si moci vyzkoušet přespat jednu noc ve školce.
Vzdělávací cíle
Dítě a jeho tělo
- rozvíjení grafomotoriky v tematických pracovních listech
 - rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností
 - rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku
 - osvojovat si zdravé návyky-aktivní pohyb, relaxace
 - učit se překonávat přiměřené překážky-fyzické i psychické
 - vnímat vlastní tělo a jeho potřeby
 
Dítě a psychika
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
 - vyjadřování svých pocitů ve tvůrčích a estetických aktivitách
 - prodlužování doby soustředění na konkrétní činnost
 - rozvíjet paměť
 - učit se zvládat nové situace-noc bez rodičů
 - posilovat sebevědomí a sebedůvěru-vystupování dětí, přespávání ve školce
 - sociální a emoční rozvoj-trénink samostatnosti při přespávání
 - rozvíjení vědomostí o včelách na jaře-hmyz, roj, včelař
 - podpora jazykových dovedností-básně, písně říkanky na téma maminky
 
Dítě ten druhý a společnost
- posilovat empatii, vztah k rodině, blízkým lidem
 - učit se zvládat emoce, radost, tréma, stesk
 - podporovat schopnost spolupráce a soužití ve skupině
 - prožívat pocit sounáležitosti při společných akcích
 
Dítě a svět
- chápat souvislosti v přírodě-proč se včelky rojí, jak vzniká nový úl
 - poznávat práci včelaře, jeho roli v péči o včelstvo
 - rozlišovat bezpečné x nebezpečné situace (noc mimo domov)
 - vnímat přírodu jako zdroj obživy a krásy
 
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- pohybová hra Rojení včel-děti se rozděluji do skupin-rojů, hledají nový úl
 - překážková dráha-jako let za novým úlem
 - stavění pláství-jemná motorky, skládání šestiúhelníků z papíru nebo stavebnic
 - trénink písniček a tanečků pro besídku
 - večerní relaxace při přespávání-dech, pohoda
 - cvičení s náčiním ve školce
 - vycházky v okolí školy
 - rozvoj hrubé motoriky na zahrádce školky-hry s míčem, jízda na koloběžce. Kole…
 - rozvíjení výtvarných a pracovní činností při výrobě přáníčka a dárečků pro maminky
 
Dítě a jeho psychika
- nácvik vystoupení-básně, písně, dramatizace, podpora slovní paměti
 - příběhy o samostatnosti a odvaze
 - malování snu o včelí noci-reflexe přespávání, výtvarné vyjádření zážitků
 - relaxace a pohádky při usínání ve školce-pohody, bezpečí, klid
 - námětové hry Na rodinu-skupinové prosociální hry
 - artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry se slovy, slovní hádanky
 - využití encyklopedií a didaktického materiálu-Proč jsou včely užitečné? Den včel
 
Dítě ten druhý a společnost
- příprava besídky pro maminky
 - rozhovory o mamince-Co mám na mamince rád?
 - den včel-společná akce, hry pro děti
 - přespání ve školce-noční rituály, čtení pohádek, sdílení emocí, spolupráce
 - umět předat vzkaz
 - umět požádat o pomoc
 
Dítě a svět
- ukázka včelařských pomůcek-kukla, medomet, rámky, kouřák
 - návštěva včelaře
 - rojení v přírodě pozorování hmyzu, hnízd, včelích hotelů
 - kreslení a modelování včelí rodiny
 
Akce pro děti a rodiče
Výlet- ekocentrum Prales
13.5. besídka pro maminky
20.5. Světový den včel-program pro děti
28.-29.5. Přespávání předškolních dětí ve školce
Měsíc červen: Sluníčko a med
Hlavní záměr bloku
V měsíci červnu budeme pozorovat včelky, které jsou v největší síle, líhnou se nové včelky, včelí matka se chystá na svůj zásnubní prolet, včelaři mají plno práce. Ve školce nás bude čekat spousta radosti a zábavy. Oslavíme Den otců, připravíme kamarádům předškolákům slavnostní rozloučení se školkou. Část dětí se vypraví za krásami šumavské přírody.
Vzdělávací cíle
Dítě a jeho tělo
- rozvíjet a podporovat jemnou i hrubou motoriku
 - dokončování pracovních sešitů-rozvoj grafomotoriky
 - rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her
 
Dítě a jeho psychika
- rozvoj řeči, myšlení, fantazie a představivosti
 - posilovat pozitivní vztah k učení a poznávání
 - vnímat pocity, umět je pojmenovat a sdílet
 - rozvíjet paměť a soustředění
 - rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
 - procvičování fonematického sluchu-opakování a určování hlásek na začátku a na konci slova
 - osvojení si citové samostatnosti při pobytu na škole v přírodě i mimo ní
 
Dítě ten druhý a společnost
- učit se prosociálnímu chování, pomoc, spolupráce, sdílení
 - podporovat vztahy ve skupině, zažívat sounáležitost
 - projevovat empatii a respekt k druhému
 - rozvíjet schopnost vyjádřit přání, názor, potřebu
 - posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, kamarádům a ostatním lidem
 
Dítě a svět
- všímat si změn v přírodě a porozumět přírodním jevům
 - rekapitulace poznatků o včelách, včelaření a o přírodě
 - uvědomit si sounáležitost s přírodou a potřebu ji chránit
 - seznámení se s tradicemi školky-oslavy Dne otců, slavnostní loučení se školkou
 - uvědomovat si důležité dodržování základních bezpečnostních pravidel při pobytu v přírodě
 
Vzdělávací nabídka činností
Dítě a jeho tělo
- pohybové hry na zahrádce i v přírodě, orientace v terénu
 - dokončování portofolia a pracovních sešitů-rozvoj grafomotoriky
 - jemná motorika-modelování, tvoření z přírodnin
 - příprava medových dobrot na oslavu Dne tatínků
 - relaxace venku na trávě, dechová cvičení při pozorování oblohy, poslech ptáčků…
 
Dítě a jeho psychika
- vyprávění, vedené rozhovory: Na co se těším ve škole? Co už umím?
 - poslechové aktivity-bzukot včel, přírodní zvuky, relaxace
 - dramatizace krátkých scének ze života včel
 - rozvíjení slovní zásoby
 - tvorba přání a dárků pro tatínka
 - básně, písně na téma loučení se školkou a Den tatínků-zapamatování si textu, přednes
 
Dítě, ten druhý a společnost
- společné tvoření, týmová práce, rozdělení úloh
 - příprava slavnosti pro tatínky- nacvičování, výzdoba, dárečky
 - společná příprava na rozloučení s předškoláky-malování vzpomínek pro kamarády
 - povídání o přátelství-co znamená být kamarád
 - zapojení mladších i starších dětí při společných hrách
 
Dítě a svět
- školka v přírodě-prohlubování vztahu k přírodě a sobě navzájem
 - zásady ekologického chování-neubližujeme hmyzu, neničíme květiny…
 - mapování včelí cesty-kudy včely létají
 - výprava do přírody, sběr bylyn
 - tvoření domečku pro hmyz
 - pozvání včelaře do školky
 - pozorování včel a hmyzu-využití lupy
 
Akce pro děti a rodiče
Výlet Toulcův dvůr
Sférické kino- Život stromů
10.6. Den tatínků a slavnostní loučení s předškoláky
15.-19.6. Školka v přírodě-Šumavous, Vimperk
				
					



