Školní vzdělávací program pro školní rok 2024/2025
S kominíkem Matějem za řemesly
Rozhlédněme se kolem nás a hledejme naše kulturní dědictví, odkaz našich předků, neboť „řemeslo má zlaté dno“.
Nezapomínejme, kým jsme byli, kým chceme být, na naše „zlaté české ručičky“.
Hlavní záměr projektu
V letošním celoročním programovém projektu bychom chtěli dětem přiblížit různá povolání a také stará česká řemesla. Ten dělá to a ten zas tohle…se zpívá ve známé písničce. A protože práce provázela člověka od pradávna, rozhodli jsme se v tomto projektu vypravit do historie, ale i současnosti různých řemesel a profesí. Děti se tak seznámí s prací dříve a dnes, porovnají nejen pracovní postupy, ale i vybavení a pomůcky, a také náročnost. Smyslem a cílem tohoto projektu je prostřednictvím různých činností motivovanými příběhy o putování nespokojeného kominíčka Matěje vytvořit prostředí tvořivé pohody a aktivního přátelství v naší mateřské škole. Uvědomit si, že každý z nás je součástí okolního světa s vědomím, že každý může být jiný a přesto patříme k sobě. Pěstovat kladný vztah k sobě navzájem, k místu, kde žijeme a k jeho tradicím. Rozvíjet schopnost spolupracovat, vnímat, naslouchat a porozumět. Mít radost z objevování a tvořivého vyjadřování.
Po celý školní rok úzce spolupracujeme občanským sdružením Lípa, účastníme se s dětmi a rodiči akcí podporující naše české zvyky a tradice, např. posvícení, masopust, stavba máje a další. S dětmi se též účastníme akci pořádaných Sousedským třeboradickým spolkem např. Sousedský advent či Velikonoce, kdy společně vynášíme Mořenu.
V průběhu roku též pořádáme akce pro děti a rodiče na naší školní zahrádce, abychom podpořili rodinnou atmosféru a komunitní duch naší malé školky. Jsou to například-Zahradní slavnosti, tvoření pro maminky, Zamykání zahrádky, Čertění, Vánoční setkání, besídka u příležitosti Dne maminek, Slet čarodějnic, oslavy Dne otců, slavnostní loučení s předškolními dětmi atd.
Měsíc září: Seznámení s líným kominíkem Matěj- pekař, mlynář a pecař
Charakteristika a záměry bloku
V měsíci září nás přivítá komiček Matěj, který postupně celý rok bude zkoušet různá řemesla. Bude děti provázet a seznamovat je s různými lidskými činnostmi, které je budou obklopovat v daném měsíci a ročním období. Nejdůležitější ovšem bude, že novým dětem pomůžeme s prvním odloučením od svých blízkých. Seznámíme děti s prostředím školky, s kamarády ve třídě i s dospělými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplní. Využijeme každou pěknou chvilku k pobyt venku. Společně s dětmi a rodiči se zúčastníme již tradičního třeboradického posvícení.
Vzdělávací cíle:
- nově příchozí děti seznámíme s novým prostředím
- budeme se učit ukládat „nářadí“ na místo tomu určené
- seznámíme se se svou značkou, jmény kamarádů i zaměstnanců školy
- poznáme všechny prostory budovy i zahrady
- navzájem si pomůžeme s adaptací v novém prostředí
- vytvoříme si třídní pravidla, kterými se budeme řídit
- budeme získávat jistotu v kolektivu třídy, naučíme se důvěřovat učitelkám a kamarádům
- uvědomíme si, že každý má v životě své místo- v rodině, ve školce, v práci
- zvykneme si na pravidelné ranní cvičení
- využijeme každou volnou chvilku pěkného počasí k posilování svalů při pobytu venku
- budeme vnímat změny v přírodě a počasí
- seznámíme se celoročním projektem a postavou kominíčka Matěje
- objevíme první řemesla- pekař, pecař a také mlynář
- pokusíme se pochopit cestu od zrnka k mouce
- prakticky si vyzkoušíme upéct koláče na posvícení
- zapojíme rodiče do dění školky a pokusíme si postavit vlastní pec
- prožijeme spolu s kamarády první společnou akci- Třeboradické posvícení
Vzdělávací nabídka činností:
- seznámení s prostředím MŠ pomocí kominíčka Matěje
- hry zaměřené na rozlišování různých rolí v rodině a ve školce
- praktické poznávání budovy, zahrádky, i nejbližšího okolí
- vyprávění zážitků z prázdnin, logopedické hrátky, diagnostika
- říkadla, básně, pohybové hry k tématu posvícení
- poslech pohádek a příběhů o kominíku, pekaři, pecaři či mlynářovi
- hudební hrátky a poslech nových písní
- zdravotní, dechová a relaxační cvičení, pohybové hry na zahradě
- pozorování přírody, plodin na polích, různé druhy obilí
- písnička Pec nám spadla, Pekla vdolky z bílé mouky
- pohádka Kuřátko a obilí
- chuťové i hmatové hry
- artefiletika- vytváření posvícenského koláče
- praktická příprava těsta a pečení
- výtvarné a pracovní činnosti spojené s motivační činností
- grafomotorické cviky, zavedení desek na pracovní úkoly
Měsíc říjen: Dráteník, košíkář, hrnčíř
Charakteristika a záměry bloku:
Společně s kominíkem Matějem budeme poznávat další řemesla, která si i prakticky vyzkoušíme. Budeme poznávat přírodu a podzimní plodiny ze zahrádek i z lesa, zjistíme, co je dobré pro naše zdraví. Budeme poznávat krásy podzimní přírody a rozvíjet estetické vnímání přírody. Vnímat změny probíhající v přírodě a aktivně o těchto změnách komunikovat. Záměrem bude vytvářet podvědomí o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou, pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou životní prostředí chránit a zlepšovat, ale i ničit. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, ale také se vydáme hledat plody podzimu jako například oříšky, kaštany, žaludy apod. Společně s dětmi a rodiči si užijeme první zahradní slavnost, tentokrát se ponese v duch našeho tématu-řemesla a společně se pokusíme vyrobit vlastní pec na zahrádce.
Vzdělávací cíle:
- procvičovat jemnou motoriku a hmatové vnímání
- seznámit se s řemesly dráteník, košíkář, hrnčíř
- pokusíme se poznat některé plody lesa i zahrad a záhonků
- seznámit se s druhy stromů, keřů
- seznámit se s pojmem zdravá strava
- základy předmatematických představ dle věku dětí
- využít pěkného podzimního počasí k otužování na vzduchu a procvičování hrubé motoriky
- učit se poslechu čtených, vyprávěných textů s porozuměním, využití k dramatickému či pohybovému ztvárnění
- naučit se zpaměti krátkým rýmovaným textům, podporovat samostatné vyprávění dramatických celků, procvičování paměti, rozvoj jazykových dovedností
- učit se sladit pohyb s hudbou
- pěstovat řečovou kázeň, respektovat slovo druhého, hlásit se o slovo, neskákat si do řeči
- rozvíjet estetické vnímání, všímat si změn v přírodě- barevné palety podzimu
- posilovat radost ze společné práce- budování pece na zahrádce školy
- učit se správným technikám při výtvarném tvoření ( držení nůžek, štětců, pastelek…)
- vštěpování základů bezpečnosti při tvoření a úklidu po něm
- zdokonalovat sebeobslužné činnosti a samostatnost
Vzdělávací nabídka činností:
- praktické zkoušení drátenictví, výroba z keramické hlíny i základy košíkaření
- využití obrázků, didaktického materiálu, video- ukázek
- dary podzimu- sběr přírodnin, rozhovory o jejich využití, tvoření, manipulace, počítání, přiřezování
- poznávání ovoce a zeleniny podle chuti i hmatu
- rozdělení na ovoce a zeleninu, co roste na záhonku a co na stromě?
- více- méně- stejně- využití plodů k předmatematickým představám
- můžeme je i měřit a vážit (menší x větší, lehčí x těžší)
- pojmenování dějů podzimního počasí, rozhovory nad knihami a obrázky
- pohybem vyjádřit rytmus, náladu, sladit pohyb hudbou, pohybová improvizace
- sportovní a pohybové hry ve třídě i na zahradě, zaměříme se na dechové cvičení, uvolňovací cviky ruky, protahování svalstva
- vycházky v okolí školy, pozorování změn v přírodě
- konstruktivní a tvořivé manipulační hry
- výtvarné vyjádření prožitků- malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z keramické hlíny, drátků
- hry na rozvoj řečové kázně
Měsíc listopad: Kominík Matěj truhlářem
Charakteristika a záměry bloku:
S kominíkem Matějem si vyzkoušíme, jak obtížné je být truhlářem. Zaměříme se určování počasí, jeho charakteristiku. Dozvíme se, jak se zvířata i stromy připravují na zimu. Posílíme kondici na delších procházkách do přírody. Pomalu se začneme připravovat na začátek adventního období. Společně s dětmi a rodiči uklidíme naši zahrádku a připravíme ji k zimnímu spánku.
Vzdělávací cíle:
- koordinovat lokomoci těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
- podnikat výlety do okolí školky, zvládat různé způsoby pohybu v různém prostředí
- vědomě napodobit pohyb při hudbě
- zvládat jednoduché pracovní úkony ve vztahu k pracovním činnostem souvisejícím s polytechnickými dovednostmi
- správně zacházet s výtvarným materiálem, se dřevem, pomůckami i hudebními nástroji
- naučit se zpaměti krátké texty (básně, říkadla, písně)
- spolupracovat s ostatními, respektovat potřeby jiného dítěte, děli se s ním o pomůcku, zvládnout si rozdělit společný úkol
- uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
- utvořit si základní představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim (doma, ve školce i na veřejnosti)
- chovat se správně v lese a v přírodě vůbec, chápat význam lesa pro člověka
- umět rozeznat jehličnaté a listnaté stromy, některé poznat a pojmenovat
- seznámit se s tím co obnáší truhlářské řemeslo
- přiblížit dětem, jak se zvířátka chystají na zimu
- prakticky využívat základní matematické pojmy
- Děti-porovnávat, třídit, počítat do šesti, poznat více x méně
- Děti-chápat prostorové pojmy-před, za, nad, pod
- řešit problémy a úkoly, labyrinty, pracovní listy
- rozvíjet samostatný řečový projev, zaměření na logopedické procvičování
Vzdělávací nabídka činností:
- návštěva truhlárny nebo truhláře přímo ve školce
- program v ekocentru Prales Cesta dřeva
- divadelní představení Řemeslnická pohádka
- poslech četby na pokračování
- pozorování podzimní přírody a počasí při pobytu venku
- skupinová práce-malba, tvoření z přírodnin nebo za dřeva, koláže, frotáž, kresba, vystřihování, lepení
- pracovní listy k tématu, rozvíjení grafomotoriky
- námětové hry
- zdolávání překážek v trénu i ve třídě
- cvičení na nářadí
- imrovizace a volný ohyb na hudbu
- vyprávění, rozhovory, diskuse-využití komunikačních kruhů
- rytmizace, hra na Orffovské nástroje
- vítání sv. Martina-zvyky a tradice
Měsíc prosinec: Kominík Matěj navštíví svíčkárnu, mýdlárnu a čokoládovnu
Charakteristika a záměry bloku:
Jako každým rokem, tak i letos se těšíme na období adventu, veselé čertění, společné vánoční setkání s rodiči a kamarády. Seznámíme se s vánočními tradicemi a zvyky. Začneme si užívat předvánoční čas, vyzdobíme školku a budeme chystat překvapení pro rodiče na vánoční vystoupení. Pravidelně budeme zapalovat adventní svíčku a vyprávět si o zvycích a tradicích, které adventní čas provázejí.
Vzdělávací cíle:
- podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostné prožívat předvánoční čas
- osvojit si základní poznatky o českých tradicích, ale i o zvycích v jiných krajích
- zapamatovat si texty básní, písní, říkadel a umět je reprodukovat na veřejnosti
- vyjádřit slovně, výtvarně, hudebně i dramaticky své prožitky, představivost a fantazii
- své dojmy umět zhodnotit, říci co bylo zajímavé, co zaujalo
- zacházet bezpečně s různými pracovními nástroji i méně tradičními
- pociťovat radost ze své práce a vlastní tvůrčí činnosti
- vnímat všemi smysly- rozlišovat chutě, vůně, zvuky, tóny…
- seznámit se s dalšími řemesly
Vzdělávací nabídka činností:
- výtvarné činnosti ve skupinách i jednotlivě
- rozhovory kolem adventního věnce, vysvětlení pojmu advent, jeho délka apod.
- pozorování jmelí, kde roste, proč ho kupujeme?
- sledování větvičky třešně ve váze- Barborky, seznámení s tradičním zvykem
- předvánoční úklid hraček ve třídách
- výroba svíček, mýdel, čokolády- dárek pro rodiče
- další rozhovory o starých-tradičních řemeslech
- čertovský den ve školce-veselé disciplíny v budově školky s malou odměnou
- cvičení s míči, kroužky, padáky a jiným náčiním
- relaxační a protahovací cviky
- cvičení podle hudby, taneční kroky
- grafomotorika, tématické pracovní listy, využití počítačových programů
- zpěv vánočních písní a koled
- společně si užijeme vánoční divadelní představení ve školce
- vánoční besídka pro rodiče
- společná účast na rozsvícení vánočního stromku v Třeboradicích
Měsíc leden: Kominík Matěj lékařem
Charakteristika a záměry bloku:
S radostí se v novém roce opět sejdeme ve školičce. Sdílením zážitků z vánočních prázdnin prohloubíme prosociální vztahy a chování. S vánočními svátky se rozloučíme již tradiční Tříkrálovou koledou v okolí naší školky. Pokud počasí dovolí budeme pozorovat led v přírodě nebo si sami pomocí pokusů led vyrobíme přímo ve školce.
Celý měsíc budeme doprovázet kominíka Matěje za jeho počínáním. Zjistíme vše důležité při péči o vlastní zdraví a tělo, jak obtížné je býti lékařem.
K zimnímu sportování a otužování využijeme zahrádku i okolí školky. Připomeneme si zimní sporty a vše co je k nim potřeba. Při sportování se zaměříme na rozvoj hrubé motoriky, která je nezbytná pro zdravý a bezpečný pobyt v přírodě. Připomeneme si ochranu zdraví a zásady zdravého životního stylu. Otužováním posílíme naši imunitu. S předškoláky se zaměříme na školní přípravu prodlužováním času na soustředěnou práci. Správný úchop tužky a nůžek, nezapomeneme ani na uvolňovací cviky horních končetin. Zaměříme se na kultivovaný projev, zásady komunikace a vhodné chování k ostatním. Zdůrazníme kamarádské vztahy a respektování osobnosti druhého.
Vzdělávací cíle:
- upevňování povědomí o tradicích udržovaných v naší MŠ i v místě bydliště
- navazování sociálních kontaktů při koledování, odbourávání zábran z projevu na veřejnosti, umění poděkovat za koledu
- prohlubovat znalosti v souvislosti se čtyřmi ročními dobami, ujasnit si koloběh, znát hlavní znaky čtyř období
- seznámit se kominíkem Matějem s povoláním lékař
- návštěva- beseda s lékařem v MŠ
- proč pečovat o sebe a své tělo
- seznámit se s různými druhy zimních sportů a bezpečnost při nich
- poznáváme vlastnosti sněhu a ledu
- soustředit se na danou činnost, udržet pozornost, dokončit práci
- umět vyjádřit své pocity a dojmy
- zachytit a vyjádřit své prožitky- slovně, výtvarně, pohybovou dramatizací
- naučit se zpaměti nové básně a písně se zimní tématikou
- zlepšovat koordinaci pohybu a hrubou motoriku
- rozvíjení jemné motoriky a grafomotoriky
- samostatné slovní projevy na dané téma, učit se neskákat do řeči, respektovat slovo druhého
Nabídka vzdělávacích činností:
- seznámení s novými básněmi a písněmi
- tříkrálový pochod Třeboradicemi
- pozorování počasí, vycházky v terénu, rozhovory nad obrázky, využití kalendáře a kartiček s počasím
- beseda s lékařem ve školce
- pohádka bratří Čapků Doktorská pohádka
- písnička s pohybem- Pan doktor zub
- Doktora se nebojíme-bacily a viry porazíme- píseň
- samostatné slovní projevy na dané téma
- střídání různých výtvarných činností, pohybové a hudební hrátky, dramatizace pohádek, prosociální hry
- grafomotorické cvičení, plnění úkolů, tvoření z papíru i jiných materiálů
- experimenty se sněhem a ledem
- využití encyklopedií a didaktického materiálu při seznamování s různými druhy zimních sportů dle sněhových podmínek
- pohybové hry se sněhem- klouzání, bobování, koulování
Měsíc únor: Kominík Matěj řezníkem
Charakteristika a záměry bloku:
Únor již tradičně patří masopustním oslavám, nezapomeneme na ně i letos. Využijeme putování kominíčka Matěje a díky řemeslům řezník- kuchař se seznámíme s další tradicí a zvyky k tomu se vážící. Společně se masopustu zúčastníme a půjdeme za hromadnou masku v duchu našeho celoročního projektu.
S předškoláky budeme dále intenzivně pracovat na zdokonalování vyjadřovacích schopností, rozvíjení slovní zásoby a správným verbálním návykům. Rozvíjíme a prohloubíme pozitivní motivaci k získání nových vědomostí a dovedností.
Vzdělávací cíle:
- rozvíjení slovní zásoby pomocí cílené motivace
- procvičit dramatickou improvizaci i systematickou práci se slovem a obrázky
- cílený poslech, vyprávění, dramatizace krátkých pohádkových příběhů
- vnímání nových poznatků všemi smysly-zapojení zraku, hmatu, čichu i chuti
- výtvarné zpracování pocitů, nové netradiční výtvarné techniky
- upevňování správného úchopu tužky
- procvičování geometrických tvarů, tvoření skupin podle druhu, tvaru či barvy
- rozvoj jazykových dovedností-rytmus, intonace řeči
- předškoláci-učit se samostatně vyjádřit myšlenku, vzpomínku
- podpora rozvoje komunikačních nástrojů-rozhovory, diskuse, sdílená činnost a hra
- rozšíření poznatků v oblasti zvyků a tradic-masopust
- rozšíření poznatků o řemeslech-kuchař, řezník
- nácvik básní a písní s masopustní tématikou
- upevňování rytmického cítění a užívaní si rytmu nejen v písních a hudebních skladbách, ale i v říkadlech, básních a rytmických celcích-příprava a čtení
- v případě vhodných klimatických podmínek pobyt na čerstvém vzduch, hry se sněhem
Nabídka vzdělávacích činností:
- vyprávění pohádkových příběhů
- hrátky s hlasem i pohybem při znázorňování úryvků z pohádek či příběhu, využít různých zvuků za pomoci stejné intonace, jaká se opakovala při poslechu, pokusy i pohybové ztvárnění
- tvorba obrázku na základě prožitku s příběhem- dát dětem možnost volby materiálu
- hry na procvičení matematických pojmů a třídění ( utvoř skupinu… co do skupiny nepatří…)
- rozhovory o lidových tradicích u nás v Třeboradicích, připomenutí zážitků z minulého roku
- výroba masek
- nácvik písní , básní a říkadel na téma- masopust, řezník, kominík, kuchař
- rytmizační improvizace-motivace zimními projevy počasí v přírodě (rampouchy, ledové květy, sněhové vločky)
- artefiletické tvoření
- vycházky do přírody, pobyt na zahradě
Měsíc březen: Kominík Matěj umělcem
Charakteristika a záměr bloku:
Březen je měsícem knihy, a tak se kominík Matěj pokusí být spisovatelem nebo panem učitelem, možná si vyzkouší i další umělecké směry. Po zimních měsících se už všichni těšíme na jaro a na to co vše s sebou přináší, abychom si pojistili odchod paní Zimy, vyneseme společně Mořenu do rybníka. Budeme si vyprávět o tom, které rostliny nám jako první napoví, že už je jaro opravdu za dveřmi. Budeme pozorovat a poslouchat ptáčky ve volné přírodě. To vše můžeme sledovat při procházkách a na zahrádce. Nezapomeneme také na pohádky, říkadla, písničky a tanečky. Pro rozvoj fantazie použijeme pestré materiály. S předškoláky se zaměříme na procvičování správné výslovnosti i držení tužky.
Vzdělávací cíle:
- učit se rozlišovat dobro a zlo, co nám prospívá a co ne
- využití pohádky k procvičení jazyka, výslovnosti, předškoláci určování první a poslední hlásky ve slově
- seznámit se s povoláním spisovatel, co vše obnáší
- práce s knihou, návštěva knihovny
- podpora získávání dalších poznatků o tradicích a zvycích- vysvětlení tradičního vynášení Mořeny
- rozvíjení kulturního povědomí a společenského chování při návštěvě knihovny
- pozorování změn v jarní přírodě
- zvyšování fyzické kondice a rozvoj hrubé motoriky při pobytu venku a vycházkách v okolí školky
- pozorovat a umět poznat první jarní rostliny
- využít didaktických pomůcek, obrázků, encyklopedií
- zpracování nových zážitků a poznatků různými způsoby, výtvarně i pohybově
- hudebně pohybové činnosti na téma jaro
Nabídka vzdělávacích činností:
- rozhovory v ranním kruhu, individuální přístup během ranních her a odpoledních zájmových činností
- společná rytmizace, sluchové hry, dechová cvičení
- prohlížení obrázků jarních květin, keřů, stromů
- příprava a výroba Mořeny, rozhovory o tom proč se vynáší
- nácvik jarních písní a halekaček
- výtvarné a pracovní činnosti s jarní tématikou
- co nejčastější pobyt venku a vycházky v okolí školky
- beseda se spisovatelem, učitelem
- návštěva knihovny
- využití knihovniček ve třídách, péče o knížky v ní
Měsíc duben: Kominík Matěj sedlákem
Charakteristika a záměry bloku:
Vysvětlíme si pranostiku „duben ještě tam budem“. Měsíc duben nám také ukáže svou nestálost, ale pokud nám dovolí aprílové počasí, budeme pozorovat moc a sílu přírody při společných procházkách a pobytu na zahrádce čí v okolí školky. Kominíček Matěj si vyzkouší život správného sedláka, který má na jaře se svým hospodářstvím opravdu hodně práce. Seznámíme se s rodícím novým životem – s mláďátky z volné přírody, ale i statku. Zároveň se užijeme svátky jara Velikonoce a koncem měsíce si společně s rodiči užijeme akci nazvanou Slet čarodějnic.
Vzdělávací cíle:
- rozšiřovat povědomí o jarních změnách v přírodě
- budovat vztah k přírodě a ke zvířatům
- poznat život některých živočichů a zvířátek na jaře
- poznávání a pojmenování zvířat a jejich mláďat na statku
- učit se pojmům větší, menší, nejmenší
- procvičování fonematického sluchu
- předškolní děti určování pravé a levé strany, mladší děti určování polohy (nad, pod, za vedle)
- rozšiřování slovní zásoby a jazykové kompetence, předškolní děti- vyprávění děje podle obrázku, mladší děti popis obrázku(co vidí)
- prohlubovat manuální dovednosti při tvoření jarních a velikonočních obrázků a výrobků
- procvičování paměti a výslovnosti na téma Velikonoce, jaro, zvířátka
- rozvoj fantazie a kreativity při přípravě na Slet čarodějnic
- podporujeme kamarádské vztahy při společných akcích
Nabídka vzdělávacích činností:
- vycházky do přírody
- návštěva farmy
- využití didaktického materiálu, encyklopedií, obrázků, pexes
- výroba farmy ve školce z dostupných stavebnic a použití zvířátek
- cesta mléka z pastviny až na stůl-vyprávění, video
- pozorování velikosti předmětů v reálu i na obrázku
- dramatizace pohádky např. O třech prasátkách, O kůzlátkách
- samostatné vyprávění pohádky, mladší děti popis obrázku z pohádky
- hry se slovy, určování první a poslední hlásky, hra Na robota
- procvičování paměti, nácvik velikonočních říkadel a koled
- průběžné hry na opakování levé a pravé strany, určování polohy předmětů, využití hry se zvířátky
- výroba jarních a velikonočních výrobků, tvoření z papíru, procvičení stříhání a vystřihování, držení nůžek
- skupinová práce při výrobě čarodějnice
Měsíc květen: Kominík Matěj bude holičem
Charakteristika a záměry bloku:
V tomto měsíci rozvineme téma rodiny a vzájemných vztahů. Téma nás pak bude provázet našimi květnovými aktivitami a samozřejmě také při výrobě dárečků pro maminky ke Dni matek. Pomocí didaktických her se budeme učit různé role v rodině. Díky básním pro maminky si budeme procvičovat výslovnost, paměť a schopnost vyjadřování. Naše maminky též budeme rozmazlovat a pečovat o ně. Vyzkoušíme si společně s kominíkem Matějem, jaké je to být například kadeřník či masér. Budeme se dále snažit o spolupráci mezi všemi dětmi, podporovat společně hry a rozvoj komunikace a tím předcházet konfliktům. K tomu nám též po celý rok pomáhají Missa masáže.
Vzdělávací cíle:
- posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině a ostatním lidem
- rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- pozorování maminky při práci, umět pojmenovat její činnost
- všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje, umět nabídnout pomoc, umět si vážit práce druhého
- osvojování si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- vyjadřování svých pocitů ve tvůrčích a estetických aktivitách
- podporování společné hry a vzájemné komunikace mezi dětmi a dospělými
- rozvíjení grafomotoriky v tematických pracovních listech
- rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností
- rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku i MŠ
- prodlužování doby plného soustředění na konkrétní činnost
- seznamovat se s různými výtvarnými materiály
- rozšiřování jazykové obratnosti – starší děti vyprávění podle obrázků, mladší děti popis obrázků
Vzdělávací nabídka činností:
- námětová hra „na Rodinu“, skupinové prosociální hry
- výroba dárečků a přáníček pro maminku
- nácvik básní a písní pro maminku
- artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
- sociální a interaktivní hry, hraní v roli, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry a etudy
- komunikační hry, rozhovory v ranním kruhu na téma Moje pocity, Co se mi líbí-nelíbí, Jak ti moci pomoci, Jak mi můžeš pomoci ty?
- podporování samostatné práci dětí v pracovních sešitech
- procvičování sluchového vnímání, procvičování hlásky ve slově, hra – Zvonečku kde jsi?
- umět předat vzkaz, umět požádat o pomoc
- aktivity přibližující dětem pravidla morálních hodnot (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) mravních hodnot (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost) v jednání s lidmi
- vzájemná pomoc při sebeobsluze, hygieně, pracovních činnostech i hrách
- vycházka do okolí školky
- hudební a hudebně – pohybové činnosti
- stolní hry, pochopení a dodržování pravidel
- připravit pásmo písní, pohádek a tanečku na besídku pro maminky
- veselá stanoviště pro maminky, kde si děti vyzkouší různá povolání- kosmetička, kadeřník, masér
Měsíc červen: Kominík Matěj se zajímá o povolání našich rodičů
Charakteristika a záměry bloku:
V měsíci červnu nás čeká spousta radosti a zábavy. V tomto teplém období si užijeme sportovní i další pestré aktivity venku. Hned na začátku měsíce oslavíme společně Den dětí. S předškoláky vyjedeme na školku v přírodě, kde si v tomto teplém období budeme užívat pestré aktivity venku, posilovat sounáležitost s přírodou a hlavně s vodou. Přeneseme většinu činností do přírody, a tak budeme mít možnost rozvíjet fyzickou zdatnost, vytrvalost a sebeovládání. Další dny se budeme těšit a připravovat na slavnost „loučení s předškoláky“.
Nezapomeneme ani na našeho kamaráda kominíka Matěje, který se bude zajímat o povolání našich rodičů. Mnoho dětí neví, kde jejich rodiče pracují a co vlastně v práci dělají. Našim cílem je, aby se o práci svých rodičů zajímaly a dokázaly ji ve stručnosti popsat. Pokusíme též zorganizovat besedu s některými z rodičů o jejich práci.
Vzdělávací cíle:
- rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
- rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her
- rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, ochranou přírody, naší planety
- význam a využití recyklace při hře
- při společné oslavě dětí si uvědomit rovnost dětí a lidí bez rozdílu barvy pleti
- procvičování fonematického sluchu – opakovat určování hlásek na začátku a na konci slova
- posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, kamarádům a ostatním lidem
- podporování společné hry a vzájemné komunikace mezi dětmi a dospělými
- uvědomovat si důležité dodržování základních bezpečnostních pravidel při pobytu v přírodě
- osvojení si citové samostatnosti při pobytu na škole v přírodě i mimo ní
- průběžně se připravovat na slavnost „loučení s předškoláky“
Vzdělávací nabídka činností:
- sportovní dopoledne v ZŠ – oslava svátku dětí
- výjezd na školu v přírodě
- vycházky a výlety do okolí
- přímé pozorování přírody
- hry s pískem, vodou a využití přírodnin při hře i tvorbě
- využití zahrádky k posilování fyzické zdatnosti (běh, překážky, míče, koloběžky….)
- vyjádřit pohybem rytmus říkadel
- podporování samostatné práci dětí v pracovních sešitech
- páce s liberálními texty, s obrázkovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
- artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, slovní hádanky, vokální činnosti
- sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry a etudy
- nácvik básní a písní na „loučení s předškoláky“