Školní vzdělávací program pro školní rok 2024/2025

S kominíkem Matějem za řemesly

Rozhlédněme se kolem nás a hledejme naše kulturní dědictví, odkaz našich předků, neboť „řemeslo má zlaté dno“.

Nezapomínejme, kým jsme byli, kým chceme být, na naše „zlaté české ručičky“.

Hlavní záměr projektu

 V letošním celoročním programovém projektu bychom chtěli dětem přiblížit různá povolání a také stará česká řemesla. Ten dělá to a ten zas tohle…se zpívá ve známé písničce. A protože práce provázela člověka od pradávna, rozhodli jsme se v tomto projektu vypravit do historie, ale i současnosti různých řemesel a profesí. Děti se tak seznámí s prací dříve a dnes, porovnají nejen pracovní postupy, ale i vybavení a pomůcky, a také náročnost. Smyslem a cílem tohoto projektu je prostřednictvím různých činností motivovanými příběhy o putování nespokojeného kominíčka Matěje vytvořit prostředí tvořivé pohody a aktivního přátelství v naší mateřské škole. Uvědomit si, že každý z nás je součástí okolního světa s vědomím, že každý může být jiný a přesto patříme k sobě. Pěstovat kladný vztah k sobě navzájem, k místu, kde žijeme a k jeho tradicím. Rozvíjet schopnost spolupracovat, vnímat, naslouchat a porozumět. Mít radost z objevování a tvořivého vyjadřování.

Po celý školní rok úzce spolupracujeme občanským sdružením Lípa, účastníme se s dětmi a rodiči akcí podporující naše české zvyky a tradice, např. posvícení, masopust, stavba máje a další. S dětmi se též účastníme akci pořádaných Sousedským třeboradickým spolkem např. Sousedský advent či Velikonoce, kdy společně vynášíme Mořenu.

V průběhu roku též pořádáme akce pro děti a rodiče na naší školní zahrádce, abychom podpořili rodinnou atmosféru a komunitní duch naší malé školky. Jsou to například-Zahradní slavnosti, tvoření pro maminky, Zamykání zahrádky, Čertění, Vánoční setkání, besídka u příležitosti Dne maminek, Slet čarodějnic, oslavy Dne otců, slavnostní loučení s předškolními dětmi atd.

 

Měsíc září: Seznámení s líným kominíkem Matěj- pekař, mlynář a pecař

Charakteristika a záměry bloku

V měsíci září nás přivítá komiček Matěj, který postupně celý rok bude zkoušet různá řemesla. Bude děti provázet a seznamovat je s různými lidskými činnostmi, které je budou obklopovat v daném měsíci a ročním období. Nejdůležitější ovšem bude, že novým dětem pomůžeme s prvním odloučením od svých blízkých. Seznámíme děti s prostředím školky, s kamarády ve třídě i s dospělými. Společně zavzpomínáme na prožitky z prázdnin. Naučíme se pomáhat si navzájem a být k sobě ohleduplní. Využijeme každou pěknou chvilku k pobyt venku. Společně s dětmi a rodiči se zúčastníme již tradičního třeboradického posvícení.

Vzdělávací cíle:

  • nově příchozí děti seznámíme s novým prostředím
  • budeme se učit ukládat „nářadí“ na místo tomu určené
  • seznámíme se se svou značkou, jmény kamarádů i zaměstnanců školy
  • poznáme všechny prostory budovy i zahrady
  • navzájem si pomůžeme s adaptací v novém prostředí
  • vytvoříme si třídní pravidla, kterými se budeme řídit
  • budeme získávat jistotu v kolektivu třídy, naučíme se důvěřovat učitelkám a kamarádům
  • uvědomíme si, že každý má v životě své místo- v rodině, ve školce, v práci
  • zvykneme si na pravidelné ranní cvičení
  • využijeme každou volnou chvilku pěkného počasí k posilování svalů při pobytu venku
  • budeme vnímat změny v přírodě a počasí
  • seznámíme se celoročním projektem a postavou kominíčka Matěje
  • objevíme první řemesla- pekař, pecař a také mlynář
  • pokusíme se pochopit cestu od zrnka k mouce
  • prakticky si vyzkoušíme upéct koláče na posvícení
  • zapojíme rodiče do dění školky a pokusíme si postavit vlastní pec
  • prožijeme spolu s kamarády první společnou akci- Třeboradické posvícení

Vzdělávací nabídka činností:

  • seznámení s prostředím MŠ pomocí kominíčka Matěje
  • hry zaměřené na rozlišování různých rolí v rodině a ve školce
  • praktické poznávání budovy, zahrádky, i nejbližšího okolí
  • vyprávění zážitků z prázdnin, logopedické hrátky, diagnostika
  • říkadla, básně, pohybové hry k tématu posvícení
  • poslech pohádek a příběhů o kominíku, pekaři, pecaři či mlynářovi
  • hudební hrátky a poslech nových písní
  • zdravotní, dechová a relaxační cvičení, pohybové hry na zahradě
  • pozorování přírody, plodin na polích, různé druhy obilí
  • písnička Pec nám spadla, Pekla vdolky z bílé mouky
  • pohádka Kuřátko a obilí
  • chuťové i hmatové hry
  • artefiletika- vytváření posvícenského koláče
  • praktická příprava těsta a pečení
  • výtvarné a pracovní činnosti spojené s motivační činností
  • grafomotorické cviky, zavedení desek na pracovní úkoly

 

Měsíc říjen: Dráteník, košíkář, hrnčíř

Charakteristika a záměry bloku:

Společně s kominíkem Matějem budeme poznávat další řemesla, která si i prakticky vyzkoušíme. Budeme poznávat přírodu a podzimní plodiny ze zahrádek i z lesa, zjistíme, co je dobré pro naše zdraví. Budeme poznávat krásy podzimní přírody a rozvíjet estetické vnímání přírody. Vnímat změny probíhající v přírodě a aktivně o těchto změnách komunikovat. Záměrem bude vytvářet podvědomí o vlastní sounáležitosti s živou a neživou přírodou, pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou životní prostředí chránit a zlepšovat, ale i ničit. Děti si budou všímat různých druhů ovoce a zeleniny, ale také se vydáme hledat plody podzimu jako například oříšky, kaštany, žaludy apod. Společně s dětmi a rodiči si užijeme první zahradní slavnost, tentokrát se ponese v duch našeho tématu-řemesla a společně se pokusíme vyrobit vlastní pec na zahrádce.

Vzdělávací cíle:

  • procvičovat jemnou motoriku a hmatové vnímání
  • seznámit se s řemesly dráteník, košíkář, hrnčíř
  • pokusíme se poznat některé plody lesa i zahrad a záhonků
  • seznámit se s druhy stromů, keřů
  • seznámit se s pojmem zdravá strava
  • základy předmatematických představ dle věku dětí
  • využít pěkného podzimního počasí k otužování na vzduchu a procvičování hrubé motoriky
  • učit se poslechu čtených, vyprávěných textů s porozuměním, využití k dramatickému či pohybovému ztvárnění
  • naučit se zpaměti krátkým rýmovaným textům, podporovat samostatné vyprávění dramatických celků, procvičování paměti, rozvoj jazykových dovedností
  • učit se sladit pohyb s hudbou
  • pěstovat řečovou kázeň, respektovat slovo druhého, hlásit se o slovo, neskákat si do řeči
  • rozvíjet estetické vnímání, všímat si změn v přírodě- barevné palety podzimu
  • posilovat radost ze společné práce- budování pece na zahrádce školy
  • učit se správným technikám při výtvarném tvoření ( držení nůžek, štětců, pastelek…)
  • vštěpování základů bezpečnosti při tvoření a úklidu po něm
  • zdokonalovat sebeobslužné činnosti a samostatnost

 

Vzdělávací nabídka činností:

  • praktické zkoušení drátenictví, výroba z keramické hlíny i základy košíkaření
  • využití obrázků, didaktického materiálu, video- ukázek
  • dary podzimu- sběr přírodnin, rozhovory o jejich využití, tvoření, manipulace, počítání, přiřezování
  • poznávání ovoce a zeleniny podle chuti i hmatu
  • rozdělení na ovoce a zeleninu, co roste na záhonku a co na stromě?
  • více- méně- stejně- využití plodů k předmatematickým představám
  • můžeme je i měřit a vážit (menší x větší, lehčí x těžší)
  • pojmenování dějů podzimního počasí, rozhovory nad knihami a obrázky
  • pohybem vyjádřit rytmus, náladu, sladit pohyb hudbou, pohybová improvizace
  • sportovní a pohybové hry ve třídě i na zahradě, zaměříme se na dechové cvičení, uvolňovací cviky ruky, protahování svalstva
  • vycházky v okolí školy, pozorování změn v přírodě
  • konstruktivní a tvořivé manipulační hry
  • výtvarné vyjádření prožitků- malba, kresba, modelování, lepení, tvoření z keramické hlíny, drátků
  • hry na rozvoj řečové kázně

 

Měsíc listopad: Kominík Matěj truhlářem

Charakteristika a záměry bloku:

S kominíkem Matějem si vyzkoušíme, jak obtížné je být truhlářem. Zaměříme se určování počasí, jeho charakteristiku. Dozvíme se, jak se zvířata i stromy připravují na zimu. Posílíme kondici na delších procházkách do přírody. Pomalu se začneme připravovat na začátek adventního období. Společně s dětmi a rodiči uklidíme naši zahrádku a připravíme ji k zimnímu spánku.

Vzdělávací cíle:

  • koordinovat lokomoci těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • podnikat výlety do okolí školky, zvládat různé způsoby pohybu v různém prostředí
  • vědomě napodobit pohyb při hudbě
  • zvládat jednoduché pracovní úkony ve vztahu k pracovním činnostem souvisejícím s polytechnickými dovednostmi
  • správně zacházet s výtvarným materiálem, se dřevem, pomůckami i hudebními nástroji
  • naučit se zpaměti krátké texty (básně, říkadla, písně)
  • spolupracovat s ostatními, respektovat potřeby jiného dítěte, děli se s ním o pomůcku, zvládnout si rozdělit společný úkol
  • uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou
  • utvořit si základní představu o pravidlech chování a společenských normách, co je v souladu s nimi a co proti nim (doma, ve školce i na veřejnosti)
  • chovat se správně v lese a v přírodě vůbec, chápat význam lesa pro člověka
  • umět rozeznat jehličnaté a listnaté stromy, některé poznat a pojmenovat
  • seznámit se s tím co obnáší truhlářské řemeslo
  • přiblížit dětem, jak se zvířátka chystají na zimu
  • prakticky využívat základní matematické pojmy
  • Děti-porovnávat, třídit, počítat do šesti, poznat více x méně
  • Děti-chápat prostorové pojmy-před, za, nad, pod
  • řešit problémy a úkoly, labyrinty, pracovní listy
  • rozvíjet samostatný řečový projev, zaměření na logopedické procvičování

 

Vzdělávací nabídka činností:

  • návštěva truhlárny nebo truhláře přímo ve školce
  • program v ekocentru Prales Cesta dřeva
  • divadelní představení Řemeslnická pohádka
  • poslech četby na pokračování
  • pozorování podzimní přírody a počasí při pobytu venku
  • skupinová práce-malba, tvoření z přírodnin nebo za dřeva, koláže, frotáž, kresba, vystřihování, lepení
  • pracovní listy k tématu, rozvíjení grafomotoriky
  • námětové hry
  • zdolávání překážek v trénu i ve třídě
  • cvičení na nářadí
  • imrovizace a volný ohyb na hudbu
  • vyprávění, rozhovory, diskuse-využití komunikačních kruhů
  • rytmizace, hra na Orffovské nástroje
  • vítání sv. Martina-zvyky a tradice

 

 

 

Měsíc prosinec: Kominík Matěj navštíví svíčkárnu, mýdlárnu a čokoládovnu

Charakteristika a záměry bloku:

Jako každým rokem, tak i letos se těšíme na období adventu, veselé čertění, společné vánoční setkání s rodiči a kamarády. Seznámíme se s vánočními tradicemi a zvyky. Začneme si užívat předvánoční čas, vyzdobíme školku a budeme chystat překvapení pro rodiče na vánoční vystoupení. Pravidelně budeme zapalovat adventní svíčku a vyprávět si o zvycích a tradicích, které adventní čas provázejí.

Vzdělávací cíle:

  • podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostné prožívat předvánoční čas
  • osvojit si základní poznatky o českých tradicích, ale i o zvycích v jiných krajích
  • zapamatovat si texty básní, písní, říkadel a umět je reprodukovat na veřejnosti
  • vyjádřit slovně, výtvarně, hudebně i dramaticky své prožitky, představivost a fantazii
  • své dojmy umět zhodnotit, říci co bylo zajímavé, co zaujalo
  • zacházet bezpečně s různými pracovními nástroji i méně tradičními
  • pociťovat radost ze své práce a vlastní tvůrčí činnosti
  • vnímat všemi smysly- rozlišovat chutě, vůně, zvuky, tóny…
  • seznámit se s dalšími řemesly

Vzdělávací nabídka činností:

  • výtvarné činnosti ve skupinách i jednotlivě
  • rozhovory kolem adventního věnce, vysvětlení pojmu advent, jeho délka apod.
  • pozorování jmelí, kde roste, proč ho kupujeme?
  • sledování větvičky třešně ve váze- Barborky, seznámení s tradičním zvykem
  • předvánoční úklid hraček ve třídách
  • výroba svíček, mýdel, čokolády- dárek pro rodiče
  • další rozhovory o starých-tradičních řemeslech
  • čertovský den ve školce-veselé disciplíny v budově školky s malou odměnou
  • cvičení s míči, kroužky, padáky a jiným náčiním
  • relaxační a protahovací cviky
  • cvičení podle hudby, taneční kroky
  • grafomotorika, tématické pracovní listy, využití počítačových programů
  • zpěv vánočních písní a koled
  • společně si užijeme vánoční divadelní představení ve školce
  • vánoční besídka pro rodiče
  • společná účast na rozsvícení vánočního stromku v Třeboradicích

 

 

 

Měsíc leden: Kominík Matěj lékařem

Charakteristika a záměry bloku:

S radostí se v novém roce opět sejdeme ve školičce. Sdílením zážitků z vánočních prázdnin prohloubíme prosociální vztahy a chování. S vánočními svátky se rozloučíme již tradiční Tříkrálovou koledou v okolí naší školky. Pokud počasí dovolí budeme pozorovat led v přírodě nebo si sami pomocí pokusů led vyrobíme přímo ve školce.

Celý měsíc budeme doprovázet kominíka Matěje za jeho počínáním. Zjistíme vše důležité při péči o vlastní zdraví a tělo, jak obtížné je býti lékařem.

K zimnímu sportování a otužování využijeme zahrádku i okolí školky. Připomeneme si zimní sporty a vše co je k nim potřeba. Při sportování se zaměříme na rozvoj hrubé motoriky, která je nezbytná pro zdravý a bezpečný pobyt v přírodě. Připomeneme si ochranu zdraví a zásady zdravého životního stylu. Otužováním posílíme naši imunitu. S předškoláky se zaměříme na školní přípravu prodlužováním času na soustředěnou práci. Správný úchop tužky a nůžek, nezapomeneme ani na uvolňovací cviky horních končetin. Zaměříme se na kultivovaný projev, zásady komunikace a vhodné chování k ostatním. Zdůrazníme kamarádské vztahy a respektování osobnosti druhého.

 

Vzdělávací cíle:

  • upevňování povědomí o tradicích udržovaných v naší MŠ i v místě bydliště
  • navazování sociálních kontaktů při koledování, odbourávání zábran z projevu na veřejnosti, umění poděkovat za koledu
  • prohlubovat znalosti v souvislosti se čtyřmi ročními dobami, ujasnit si koloběh, znát hlavní znaky čtyř období
  • seznámit se kominíkem Matějem s povoláním lékař
  • návštěva- beseda s lékařem v MŠ
  • proč pečovat o sebe a své tělo
  • seznámit se s různými druhy zimních sportů a bezpečnost při nich
  • poznáváme vlastnosti sněhu a ledu
  • soustředit se na danou činnost, udržet pozornost, dokončit práci
  • umět vyjádřit své pocity a dojmy
  • zachytit a vyjádřit své prožitky- slovně, výtvarně, pohybovou dramatizací
  • naučit se zpaměti nové básně a písně se zimní tématikou
  • zlepšovat koordinaci pohybu a hrubou motoriku
  • rozvíjení jemné motoriky a grafomotoriky
  • samostatné slovní projevy na dané téma, učit se neskákat do řeči, respektovat slovo druhého

Nabídka vzdělávacích činností:

  • seznámení s novými básněmi a písněmi
  • tříkrálový pochod Třeboradicemi
  • pozorování počasí, vycházky v terénu, rozhovory nad obrázky, využití kalendáře a kartiček s počasím
  • beseda s lékařem ve školce
  • pohádka bratří Čapků Doktorská pohádka
  • písnička s pohybem- Pan doktor zub
  • Doktora se nebojíme-bacily a viry porazíme- píseň
  • samostatné slovní projevy na dané téma
  • střídání různých výtvarných činností, pohybové a hudební hrátky, dramatizace pohádek, prosociální hry
  • grafomotorické cvičení, plnění úkolů, tvoření z papíru i jiných materiálů
  • experimenty se sněhem a ledem
  • využití encyklopedií a didaktického materiálu při seznamování s různými druhy zimních sportů dle sněhových podmínek
  • pohybové hry se sněhem- klouzání, bobování, koulování

 

 Měsíc únor: Kominík Matěj řezníkem

Charakteristika a záměry bloku:

Únor již tradičně patří masopustním oslavám, nezapomeneme na ně i letos. Využijeme putování kominíčka Matěje a díky řemeslům řezník- kuchař se seznámíme s další tradicí a zvyky k tomu se vážící.  Společně se masopustu zúčastníme a půjdeme za hromadnou masku v duchu našeho celoročního projektu.

S předškoláky budeme dále intenzivně pracovat na zdokonalování vyjadřovacích schopností, rozvíjení slovní zásoby a správným verbálním návykům. Rozvíjíme a prohloubíme pozitivní motivaci k získání nových vědomostí a dovedností.

 

Vzdělávací cíle:

  • rozvíjení slovní zásoby pomocí cílené motivace
  • procvičit dramatickou improvizaci i systematickou práci se slovem a obrázky
  • cílený poslech, vyprávění, dramatizace krátkých pohádkových příběhů
  • vnímání nových poznatků všemi smysly-zapojení zraku, hmatu, čichu i chuti
  • výtvarné zpracování pocitů, nové netradiční výtvarné techniky
  • upevňování správného úchopu tužky
  • procvičování geometrických tvarů, tvoření skupin podle druhu, tvaru či barvy
  • rozvoj jazykových dovedností-rytmus, intonace řeči
  • předškoláci-učit se samostatně vyjádřit myšlenku, vzpomínku
  • podpora rozvoje komunikačních nástrojů-rozhovory, diskuse, sdílená činnost a hra
  • rozšíření poznatků v oblasti zvyků a tradic-masopust
  • rozšíření poznatků o řemeslech-kuchař, řezník
  • nácvik básní a písní s masopustní tématikou
  • upevňování rytmického cítění a užívaní si rytmu nejen v písních a hudebních skladbách, ale i v říkadlech, básních a rytmických celcích-příprava a čtení
  • v případě vhodných klimatických podmínek pobyt na čerstvém vzduch, hry se sněhem

Nabídka vzdělávacích činností:

  • vyprávění pohádkových příběhů
  • hrátky s hlasem i pohybem při znázorňování úryvků z pohádek či příběhu, využít různých zvuků za pomoci stejné intonace, jaká se opakovala při poslechu, pokusy i pohybové ztvárnění
  • tvorba obrázku na základě prožitku s příběhem- dát dětem možnost volby materiálu
  • hry na procvičení matematických pojmů a třídění ( utvoř skupinu… co do skupiny nepatří…)
  • rozhovory o lidových tradicích u nás v Třeboradicích, připomenutí zážitků z minulého roku
  • výroba masek
  • nácvik písní , básní a říkadel na téma- masopust, řezník, kominík, kuchař
  • rytmizační improvizace-motivace zimními projevy počasí v přírodě (rampouchy, ledové květy, sněhové vločky)
  • artefiletické tvoření
  • vycházky do přírody, pobyt na zahradě

 

Měsíc březen: Kominík Matěj umělcem

Charakteristika a záměr bloku:

Březen je měsícem knihy, a tak se kominík Matěj pokusí být spisovatelem nebo panem učitelem, možná si vyzkouší i další umělecké směry. Po zimních měsících se už všichni těšíme na jaro a na to co vše s sebou přináší, abychom si pojistili odchod paní Zimy, vyneseme společně Mořenu do rybníka. Budeme si vyprávět o tom, které rostliny nám jako první napoví, že už je jaro opravdu za dveřmi. Budeme pozorovat a poslouchat ptáčky ve volné přírodě. To vše můžeme sledovat při procházkách a na zahrádce. Nezapomeneme také na pohádky, říkadla, písničky a tanečky. Pro rozvoj fantazie použijeme pestré materiály. S předškoláky se zaměříme na procvičování správné výslovnosti i držení tužky.

Vzdělávací cíle:

  • učit se rozlišovat dobro a zlo, co nám prospívá a co ne
  • využití pohádky k procvičení jazyka, výslovnosti, předškoláci určování první a poslední hlásky ve slově
  • seznámit se s povoláním spisovatel, co vše obnáší
  • práce s knihou, návštěva knihovny
  • podpora získávání dalších poznatků o tradicích a zvycích- vysvětlení tradičního vynášení Mořeny
  • rozvíjení kulturního povědomí a společenského chování při návštěvě knihovny
  • pozorování změn v jarní přírodě
  • zvyšování fyzické kondice a rozvoj hrubé motoriky při pobytu venku a vycházkách v okolí školky
  • pozorovat a umět poznat první jarní rostliny
  • využít didaktických pomůcek, obrázků, encyklopedií
  • zpracování nových zážitků a poznatků různými způsoby, výtvarně i pohybově
  • hudebně pohybové činnosti na téma jaro

 

 

Nabídka vzdělávacích činností:

  • rozhovory v ranním kruhu, individuální přístup během ranních her a odpoledních zájmových činností
  • společná rytmizace, sluchové hry, dechová cvičení
  • prohlížení obrázků jarních květin, keřů, stromů
  • příprava a výroba Mořeny, rozhovory o tom proč se vynáší
  • nácvik jarních písní a halekaček
  • výtvarné a pracovní činnosti s jarní tématikou
  • co nejčastější pobyt venku a vycházky v okolí školky
  • beseda se spisovatelem, učitelem
  • návštěva knihovny
  • využití knihovniček ve třídách, péče o knížky v ní

 

Měsíc duben: Kominík Matěj sedlákem

Charakteristika a záměry bloku:

Vysvětlíme si pranostiku „duben ještě tam budem“. Měsíc duben nám také ukáže svou nestálost, ale pokud nám dovolí aprílové počasí, budeme pozorovat moc a sílu přírody při společných procházkách a pobytu na zahrádce čí v okolí školky.  Kominíček Matěj si vyzkouší život správného sedláka, který má na jaře se svým hospodářstvím opravdu hodně práce. Seznámíme se s rodícím novým životem – s mláďátky z volné přírody, ale i statku. Zároveň se užijeme svátky jara Velikonoce a koncem měsíce si společně s rodiči užijeme akci nazvanou Slet čarodějnic.

Vzdělávací cíle:

  • rozšiřovat povědomí o jarních změnách v přírodě
  • budovat vztah k přírodě a ke zvířatům
  • poznat život některých živočichů a zvířátek na jaře
  • poznávání a pojmenování zvířat a jejich mláďat na statku
  • učit se pojmům větší, menší, nejmenší
  • procvičování fonematického sluchu
  • předškolní děti určování pravé a levé strany, mladší děti určování polohy (nad, pod, za vedle)
  • rozšiřování slovní zásoby a jazykové kompetence, předškolní děti- vyprávění děje podle obrázku, mladší děti popis obrázku(co vidí)
  • prohlubovat manuální dovednosti při tvoření jarních a velikonočních obrázků a výrobků
  • procvičování paměti a výslovnosti na téma Velikonoce, jaro, zvířátka
  • rozvoj fantazie a kreativity při přípravě na Slet čarodějnic
  • podporujeme kamarádské vztahy při společných akcích

Nabídka vzdělávacích činností:

  • vycházky do přírody
  • návštěva farmy
  • využití didaktického materiálu, encyklopedií, obrázků, pexes
  • výroba farmy ve školce z dostupných stavebnic a použití zvířátek
  • cesta mléka z pastviny až na stůl-vyprávění, video
  • pozorování velikosti předmětů v reálu i na obrázku
  • dramatizace pohádky např. O třech prasátkách, O kůzlátkách
  • samostatné vyprávění pohádky, mladší děti popis obrázku z pohádky
  • hry se slovy, určování první a poslední hlásky, hra Na robota
  • procvičování paměti, nácvik velikonočních říkadel a koled
  • průběžné hry na opakování levé a pravé strany, určování polohy předmětů, využití hry se zvířátky
  • výroba jarních a velikonočních výrobků, tvoření z papíru, procvičení stříhání a vystřihování, držení nůžek
  • skupinová práce při výrobě čarodějnice

 

Měsíc květen: Kominík Matěj bude holičem

Charakteristika a záměry bloku:

V tomto měsíci rozvineme téma rodiny a vzájemných vztahů. Téma nás pak bude provázet našimi květnovými aktivitami a samozřejmě také při výrobě dárečků pro maminky ke Dni matek. Pomocí didaktických her se budeme učit různé role v rodině. Díky básním pro maminky si budeme procvičovat výslovnost, paměť a schopnost vyjadřování. Naše maminky též budeme rozmazlovat a pečovat o ně. Vyzkoušíme si společně s kominíkem Matějem, jaké je to být například kadeřník či masér. Budeme se dále snažit o spolupráci mezi všemi dětmi, podporovat společně hry a rozvoj komunikace a tím předcházet konfliktům. K tomu nám též po celý rok pomáhají Missa masáže.

Vzdělávací cíle:

  • posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině a ostatním lidem
  • rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
  • pozorování maminky při práci, umět pojmenovat její činnost
  • všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje, umět nabídnout pomoc, umět si vážit práce druhého
  • osvojování si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
  • vyjadřování svých pocitů ve tvůrčích a estetických aktivitách
  • podporování společné hry a vzájemné komunikace mezi dětmi a dospělými
  • rozvíjení grafomotoriky v tematických pracovních listech
  • rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her a činností
  • rozvíjení hrubé motoriky a pohybových dovedností při pobytu venku i MŠ
  • prodlužování doby plného soustředění na konkrétní činnost
  • seznamovat se s různými výtvarnými materiály
  • rozšiřování jazykové obratnosti – starší děti vyprávění podle obrázků, mladší děti popis obrázků

 

Vzdělávací nabídka činností:

  • námětová hra „na Rodinu“, skupinové prosociální hry
  • výroba dárečků a přáníček pro maminku
  • nácvik básní a písní pro maminku
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
  • sociální a interaktivní hry, hraní v roli, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry a etudy
  • komunikační hry, rozhovory v ranním kruhu na téma Moje pocity, Co se mi líbí-nelíbí, Jak ti moci pomoci, Jak mi můžeš pomoci ty?
  • podporování samostatné práci dětí v pracovních sešitech
  • procvičování sluchového vnímání, procvičování hlásky ve slově, hra – Zvonečku kde jsi?
  • umět předat vzkaz, umět požádat o pomoc
  • aktivity přibližující dětem pravidla morálních hodnot (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) mravních hodnot (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost) v jednání s lidmi
  • vzájemná pomoc při sebeobsluze, hygieně, pracovních činnostech i hrách
  • vycházka do okolí školky
  • hudební a hudebně – pohybové činnosti
  • stolní hry, pochopení a dodržování pravidel
  • připravit pásmo písní, pohádek a tanečku na besídku pro maminky
  • veselá stanoviště pro maminky, kde si děti vyzkouší různá povolání- kosmetička, kadeřník, masér

 

Měsíc červen: Kominík Matěj se zajímá o povolání našich rodičů

Charakteristika a záměry bloku:

V měsíci červnu nás čeká spousta radosti a zábavy. V tomto teplém období si užijeme sportovní i další pestré aktivity venku. Hned na začátku měsíce oslavíme společně Den dětí. S předškoláky vyjedeme na školku v přírodě, kde si v tomto teplém období budeme užívat pestré aktivity venku, posilovat sounáležitost s přírodou a hlavně s vodou. Přeneseme většinu činností do přírody, a tak budeme mít možnost rozvíjet fyzickou zdatnost, vytrvalost a sebeovládání. Další dny se budeme těšit a připravovat na slavnost „loučení s předškoláky“.

Nezapomeneme ani na našeho kamaráda kominíka Matěje, který se bude zajímat o povolání našich rodičů. Mnoho dětí neví, kde jejich rodiče pracují a co vlastně v práci dělají. Našim cílem je, aby se o práci svých rodičů zajímaly a dokázaly ji ve stručnosti popsat. Pokusíme též zorganizovat besedu s některými z rodičů o jejich práci.

 

Vzdělávací cíle:

  • rozvoj komunikativních dovedností a kultivovaného projevu
  • rozvoj pohybových schopností a dovedností v oblasti hudebních a hudebně pohybových her
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, ochranou přírody, naší planety
  • význam a využití recyklace při hře
  • při společné oslavě dětí si uvědomit rovnost dětí a lidí bez rozdílu barvy pleti
  • procvičování fonematického sluchu – opakovat určování hlásek na začátku a na konci slova
  • posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, kamarádům a ostatním lidem
  • podporování společné hry a vzájemné komunikace mezi dětmi a dospělými
  • uvědomovat si důležité dodržování základních bezpečnostních pravidel při pobytu v přírodě
  • osvojení si citové samostatnosti při pobytu na škole v přírodě i mimo ní
  • průběžně se připravovat na slavnost „loučení s předškoláky“

 

Vzdělávací nabídka činností:

  • sportovní dopoledne v ZŠ – oslava svátku dětí
  • výjezd na školu v přírodě
  • vycházky a výlety do okolí
  • přímé pozorování přírody
  • hry s pískem, vodou a využití přírodnin při hře i tvorbě
  • využití zahrádky k posilování fyzické zdatnosti (běh, překážky, míče, koloběžky….)
  • vyjádřit pohybem rytmus říkadel
  • podporování samostatné práci dětí v pracovních sešitech
  • páce s liberálními texty, s obrázkovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
  • artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, slovní hádanky, vokální činnosti
  • sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry a etudy
  • nácvik básní a písní na „loučení s předškoláky“